Main Menu
User Menu

Barva pneumatik

Problém výběru barvy pneumatik u letadel WWI

Diskuse
Zaujala mě poznámka jednoho známého, že se grafit začal přidávat do pneumatik až někdy kolem roku 1920. To ale znamená, že by letadla neměla mít černé pneumatiky? Jak je to tedy?
V roce 1917 firma Michelin začala přidávat do kaučuku saze (kvůli adhezi atd.). Po tomto roce by tedy něktará letadla mohla mit černé pneumatiky. A do té doby? Surový kaučuk? Sám o sobě je bílý, možná s nádechem do světle béžové. Tomu bych se i přikláněl, protože jsem viděl fotky motocyklů a aut z doby před WWI a ty měly takové hodně světlé pneumatiky. Ing. Jiří Chyba z Kaučuku a.s. mi ale napsal, že se surový kaučuk konzervuje (a vždy konzervoval) tzv. "uzením", čímž vznikne barva tmavě hnědá. Na komoditní burze je dokonce prý položka "Kaučuk RSS", což znamená Rubber Smoked Sheet neboli uzený kaučuk. Ve sbírkách Národního technického muzea v Praze jsou podle slov p. Cenkra motocykly a automobily z doby před WWI a ty mají barvu pneumatik tmavě šedou. Dokonce na některých monografiích prý objevil i barvu velmi světle růžovou, jinde zase světle šedou. Kaučuk byl navíc strategická surovina a prohrávající Německo ho mělo nedostatek, takže možná použili i nějaké náhražky a na některá letadla se při opravě montovala prý kola dřevěná bez pneumatik.


Takže jsem pátral a pátral, ale výsledek je dost sporný.


Máme tedy barvy:
- černá (na některých letadlech po r. 1917)
- světle béžová
- tmavě hnědá
- tmavě šedá
- velmi světle růžová
- světle šedá
- dřevo (u německých letadel z konce války)


Jaký je váš názor? A proč?
URL : https://www.valka.cz/Barva-pneumatik-t58641#211825Verze : 0