BB - Szent István (1914)

Szent István
Szent István
     
Název:
Name:
Szent István Szent István
Originální název:
Original Name:
Szent István
Kategorie:
Category:
bitevní loď Battleship
Třída:
Class:
Tegetthoff
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Ganz & co. Danubius, Rijeka /
Naval Arsenal Pola, Pula /
Založení kýlu:
Laid Down:
29.01.1912
Spuštění na vodu:
Launched:
17.01.1914
Uvedení do služby:
Commissioned:
13.11.1915
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
10.06.1918 potopena u ostrova Premuda / sunk at Premuda Island
Velitel:
Commander:
13.11.1915-10.06.1918 Seitz von Treffen, Heinrich Josef Albert (Linienschiffskapitän)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
38 důstojníků, 1056 poddůstojníků a námořníků

38 Officers and 1056 Enlisted
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
20008 t 19692 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
21689 t 21346 long tons
Délka:
Length:
152,18 m 499 ft 3 in
Šířka:
Beam:
28,00 m 91 ft 10 in
Ponor:
Draught:
8,61 m 28 ft 3 in
Pancéřování:
Armour:
můstek: 356 mm
dělové věže: 305 mm
boky: 150-280 mm
barbety: 280 mm
kasematy: 180 mm
paluba: 30-48 mm
Conning Tower: 14.0 in
Gun Turrets: 12.0 in
Sides: 5.9 - 11.0 in
Barbettes: 11.0 in
Casemates: 7.1 in
Deck: 1.2 - 1.9 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
12x kotel Babcock & Wilcox
2x parní turbína AEG-Curtis
12x Babcock & Wilcox Boiler
2x AEG-Curtis Steam Turbine
Výkon:
Power:
19388,2 kW při ? ot/min 26000 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
2
Zásoba paliva:
Fuel Load:
2000 t 1968 long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
37,0 km/h 20.0 kt
Dosah:
Range:
7778,4 km při rychlosti 18,5 km/h 4200 nm at speed 10.0 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
12x kanon Škoda 30,5 cm K10 (4x III)
12x kanon Škoda 15 cm K10 (12x I)
18x kanon Škoda 7 cm K10 TAG (18x I)
3x kanon Škoda 7 cm K16 BAG (3x I)
4x 533mm torpédomet
12x Skoda 12-in/45 K10 Gun (4x III)
12x Skoda 5.9-in/50 K10 Gun (12x I)
18x Skoda 2.6-in/50 K10 TAG Gun (18x I)
3x Skoda 2.6-in/50 K16 BAG Gun (18x I)
4x Torpedo-tube, cal. 21-in
Vybavení:
Equipment:
- -
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
- -
Poznámka:
Note:
původ jména: Štěpán I. Uherský Name Origin: Stephen I of Hungary
Zdroje:
Sources:
cs.wikipedia.org
en.wikipedia.org
navalhistory.flixco.info
URL : https://www.valka.cz/BB-Szent-Istvan-1914-t30963#352206 Verze : 1
SMS Szent István

Zdroj: archiv autora ...

URL : https://www.valka.cz/BB-Szent-Istvan-1914-t30963#112005 Verze : 1
SMS Szent István

Zdroj: archiv autora ...

URL : https://www.valka.cz/BB-Szent-Istvan-1914-t30963#112007 Verze : 1
Fotografie potopení Szent Istvanu. Zřetelně jsou vidět proti náklonu lodi otočené dělové věže. Fotografie je převzata ze serveru http://web.ukonline.co.uk
URL : https://www.valka.cz/BB-Szent-Istvan-1914-t30963#183538 Verze : 0
Bitevní loď Szent Istvan se potopila u chorvatského pobřeží 10. června 1918 brzy ráno po zásahu dvěma italskými torpedy.


Na podzim 2006 vrak zmapovala česká expedice, jejímž členem byl historik Boris Gol.
Vrak leží dnem vzhůru v hloubce 67 metrů. Loď pod hladinu klouzala přídí napřed, když vrak dosedl na dno, loď se rozlomila a v průběhu let se záď oddělila.




Zdroj: MF Dnes, 11.10.2006
URL : https://www.valka.cz/BB-Szent-Istvan-1914-t30963#181986 Verze : 0
Bitevní loď S.M.S Szent István vyplula 9.6.1918 spolu s bitevními loděmi Viribus Unitis, Prinz Eugen (vypluly o den dříve) a Tegetthoff z přístavu v Pule s cílem napadnout a prolomit blokádu Otrantské úžiny, která byla blokována od roku 1915. Protože se Szent István a Tegetthoff zdržely v přístavu,snažili se zbytek svazu dohnat zvýšenou rychlostí, která však vedla k poškození hlavního ložiska na jedné z pohonných hřídelí lodních šroubů. Proto musel Szent István snížit rychlost a jeho posádka se pokoušela poškození alespoň provizorně opravit. Protože nekvalitní kotle Szent Istvánu produkovaly obrovská množství kouře byl svaz 10.6.1918 nedaleko ostrova Premuda objeven dvojicí hlídkujících italských torpédových člunů MAS. MAS 16 se neúspěšně pokusil napadnout Tegetthoff (byl zpozorován takže se musel vzdálit) ale člun MAS 15 pod vedením kpt.Luigiho Rizza odvážně proplul ochrannou clonou eskorních lodí a odpálil na Szent István dvojici torpéd. Szent István byl 9 námořních mil od ostrova Premuda zasažen oběma torpédy (mimochodem při jejich vypuštění se posádka MAS 15 dopustila chyby protože torpéda byla nastavena na malou hloubku používanou proti rakousko-uherským torpédovkám takže mířily na velice silný pancíř bitevní lodi) pod čárou ponoru a i přes pokusy odtáhnout jej do nejbližšího přístavu došlo vlivem nekvalitní práce v loděnicích k částečnému prolomení jedné z vodotěsných přepážek načež se množství vody v podpalubí stalo neúnosným a loď se potopila. Současná poloha vraku je 44°4'88'' N a 14°26'26'' E (poloha na jejímž základě Chorvatské úřady povolují potápění k vraku).


Zdroje:
Časopis Škoda News 3/2006
TB-11 se nevrací
Monografie MAS z časopisu ABC
URL : https://www.valka.cz/BB-Szent-Istvan-1914-t30963#184981 Verze : 0
Vážení,
na stránkách maďarského vojenského časopisu Haditechnika jsem se setkával články popisujícími osudy S. M. S. Szent István. Několik článků přímo mluví o maďarských potápěčských expedicích v rozmezí let 1993-1995. Na stránkách Haditechniky je dostatek nákresů a fotografií, uložení lodi pod hladinou. Škoda jen, že většina snímků je horší kvality a to nemluvím o maďarštině.


Má-li někdo chuť počíst si v této řeči, stačí napsat.


Haditechnika 1995/03
Dr. Károly Csonkaréti: A Szent István csatahajó elsüllyedése
(Potopení bitevní lodi Szent István)


Dr. Károly Csonkaréti: Magyar búvárok megtalálták a Szent István csatahajót
(Maďarští potápěči objevili bitevní loď Szent István)


Haditechnika 1996/01
László Czakó: A Szent István csatahajó feltárásának újabb szakasza 1995. április 30.–május 14.
(Nejnovější stádium v bádání o bitevní lodi Szent István 30.duben – 14. květen 1995)

Haditechnika 2001/02 až Haditechnika 2002/02
Erwin F. Sieche: Őfelsége Szent István nevű hadihajója I. - V. rész.
(Bitevní loď Jeho Veličenstva Szent István, díl 1. až 5.)


Haditechnika 2002/03
A Szent István csatahajó az Adria mélyén. (Bitevní loď Szent István v hlubině Jadranu)


Haditechnika 2003/04
Dr. Károly Csonkaréti: A császári és királyi haditengerészet lobogója. (Vlajka c. a k. námořnictva)


Gábor Merényi-Metzger: A Szent István csatahajó tisztikara 1918. június 10-én.
(Posádka Szent Istvánu, důstojníci: 10. června 1918)


Poznámka
Obrazová dokumentace je převzata z výše uvedených materiálů.
BB - Szent István (1914) - Seznam členů expedice.

Seznam členů expedice.
BB - Szent István (1914) - Szent István na lokátoru ...

Szent István na lokátoru ...
BB - Szent István (1914) - Předpokládané fáze potopení SMS Szent István.

Předpokládané fáze potopení SMS Szent István.
BB - Szent István (1914) - Průběh potopení SMS Szent István - 10. června 1918.

Průběh potopení SMS Szent István - 10. června 1918.
URL : https://www.valka.cz/BB-Szent-Istvan-1914-t30963#185026 Verze : 0

Diskuse

Po potopení lodi vzniklo podezření že rychlé potopení lodi po zásahu torpédy bylo způsobeno do značné míry nekvalitní prací maďarské loděnice, vyšetřování které bylo nařízeno ale nedošlo k ničemu protože po porážce RUM nebyl zájem v něm pokračovat. Loď byla v maďarské loděnici stavěna na nátlak maďarských poslanců, kteří si vymohli aby část peněz věnovaných na rozvoj loďstva byla směrována do uherské části monarchie. Mnoho dílů lodi bylo tedy vyrobeno v Uhersku a firmami které neměli v podobné výrobě zkušenosti. Stavba se také oproti ostatním třem lodím této třídy výrazně protáhla a nakonec byla dokončena v loděnicích v Pule až v průběhu války. Tou dobou její sesterské lodi byly už dost dlouho ve službě.
URL : https://www.valka.cz/BB-Szent-Istvan-1914-t30963#183567 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více