Název: Name: | Jamato | |
Originální název: Original Name: | 大和 / やまと | |
Kategorie: Category: | bitevní loď | |
Třída: Class: | Jamato | |
Kódové označení: Pennant Number: | - | |
Loděnice: Builder: | Námořní zbrojovka Kure, Kure / | |
Založení kýlu: Laid Down: | 04.11.1937 | |
Spuštění na vodu: Launched: | 08.08.1940 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | 16.12.1941 | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 07.04.1945 potopena / sunk 30°22'00.00"N 128°04'00.00"E | |
Velitel: Commander: | 05.09.1941-01.11.1941 Mijazato, Šútoku (Kajgun Šóšó / Kaigun Shosho) 01.11.1941-17.12.1942 Takajanagi, Norihači (Kajgun Šóšó / Kaigun Shosho) 17.12.1942-07.09.1943 Macuda, Čiaki (Kajgun Šóšó / Kaigun Shosho) 07.09.1943-25.01.1944 Óno, Takedži (Kajgun Šóšó / Kaigun Shosho) 25.01.1944-25.11.1944 Murišita, Nobue (Kajgun Šóšó / Kaigun Shosho) 25.11.1944-07.04.1945 Aruga, Kósaku (Kajgun Šóšó / Kaigun Shosho) | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ? | |
Posádka: Crew: | 2500-3322 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Standardní výtlak: Standard Displacement: | 65027 t | |
Plný výtlak: Full Load Displacement: | 71659 t | |
Délka: Length: | 263 m | |
Šířka: Beam: | 38.9 m | |
Ponor: Draught: | 11 m | |
Pancéřování: Armour: | boky: 75-410 mm hlavní paluba: 200-230 mm kormidelní zařízení: 350-360 mm muniční sklady: 50-80 mm barbety: 560 mm dělové věže (boky): 250 mm dělové věže (čela): 650 mm dělové věže (zadek): 190 mm dělové věže (strop): 270 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 4x parní turbína 12x kotel Kampon | |
Výkon: Power: | 110000 kW při ot/min | |
Šrouby: Propellers: | 4 | |
Zásoba paliva: Fuel Load: | ? t | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost: Speed: | 50 km/h | |
Dosah: Range: | 13334.4 km při rychlosti 29.6 km/h | |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | 9x 46 cm L/45 kanon typ 94 (3x III) 12x 15,5 cm L/60 kanon typ 3 (4x III) 12x 12,7 cm L/40 protiletadlový kanon typ 89 (6x II) 24x 25 mm protiletadlový automatický kanon typ 96 (8x III) 4x 13 mm kulomet typ 93 (2x II) Červenec 1943 9x 46 cm L/45 kanon typ 94 (3x III) 12x 15,5 cm L/60 kanon typ 3 (4x III) 12x 12,7 cm L/40 protiletadlový kanon typ 89 (6x II) 36x 25 mm protiletadlový automatický kanon typ 96 (12x III) 4x 13 mm kulomet typ 93 (2x II) Březen 1944 9x 46 cm L/45 kanon typ 94 (3x III) 6x 15,5 cm L/60 kanon typ 3 (2x III) 24x 12,7 cm L/40 protiletadlový kanon typ 89 (12x II) 72x 25 mm protiletadlový automatický kanon typ 96 (24x III) 26x 25 mm protiletadlový automatický kanon typ 96 (26x I) 4x 13 mm kulomet typ 93 (2x II) Červenec 1944 9x 46 cm L/45 kanon typ 94 (3x III) 6x 15,5 cm L/60 kanon typ 3 (2x III) 24x 12,7 cm L/40 protiletadlový kanon typ 89 (12x II) 87x 25 mm protiletadlový automatický kanon typ 96 (29x III) 26x 25 mm protiletadlový automatický kanon typ 96 (26x I) 4x 13 mm kulomet typ 93 (2x II) Listopad 1944 9x 46 cm L/45 kanon typ 94 (3x III) 6x 15,5 cm L/60 kanon typ 3 (2x III) 24x 12,7 cm L/40 protiletadlový kanon typ 89 (12x II) 150x 25 mm protiletadlový automatický kanon typ 96 (50x III) 2x 25 mm protiletadlový automatický kanon typ 96 (2x I) 4x 13 mm kulomet typ 93 (2x II) | |
Vybavení: Equipment: | 2x letecký katapult Červenec 1943 2x letecký katapult 2x Radar typ 21 Gó (vyhledávání vzdušných cílů) Březen 1944 2x letecký katapult 2x Radar typ 13 Gó (vyhledávání vzdušných cílů) 2x Radar typ 22 Gó (vyhledávání hladinových cílů) 1x Infračervené IFF zařízení typ 2 | |
Nesená letadla: Aircraft Carried: | 7x Námořní plovákový průzkumný letoun typ 90 model 2-2 Průzkumný hydroplán Typ 95 model 1 anebo Průzkumný hydroplán Typ 95 model 2 | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | ja.wikipedia.org en.wikipedia.org |
URL : https://www.valka.cz/BB-Jamato-1940-t8897#632824Verze : 3
Siegfried
MOD
Zdroj:
www.battleshipyamato.info
www.battleshipyamato.info
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/BB-Jamato-1940-t8897#26440Verze : 1
Reklama
Velitelé lodi
16.12.1941-17.12.1942 námořní kapitán Takayanagi Gihachi (od 1.5.1942 kontradmirál)
17.12.1942-07.09.1943 námořní kapitán Matsuda Chiaki (dosud BB Hyuga, od 1.5.1943 kontradmirál)
07.09.1943-25.01.1944 námořní kapitán Ono Takeji (dosud CA Suzuya, od ? kontradmirál)
25.01.1944-25.11.1944 námořní kapitán Morishita Nobuei (dosud BB Haruna, od 15.10.1944 kontradmirál)
25.11.1944-07.04.1945 (padl) námořní kapitán Aruga Kosaku (dosud CA Chokai, posmrtně viceadmirál).
V bitvě se stovkami amerických palubních letounů zahynulo při potopení bitevní lodi Yamato 3 065 mužů včetně kapitána Arugy a velitele eskadry viceadmirála Ita (pozice 30-22N,128-04E).
Zdroj: combinedfleet.com
16.12.1941-17.12.1942 námořní kapitán Takayanagi Gihachi (od 1.5.1942 kontradmirál)
17.12.1942-07.09.1943 námořní kapitán Matsuda Chiaki (dosud BB Hyuga, od 1.5.1943 kontradmirál)
07.09.1943-25.01.1944 námořní kapitán Ono Takeji (dosud CA Suzuya, od ? kontradmirál)
25.01.1944-25.11.1944 námořní kapitán Morishita Nobuei (dosud BB Haruna, od 15.10.1944 kontradmirál)
25.11.1944-07.04.1945 (padl) námořní kapitán Aruga Kosaku (dosud CA Chokai, posmrtně viceadmirál).
V bitvě se stovkami amerických palubních letounů zahynulo při potopení bitevní lodi Yamato 3 065 mužů včetně kapitána Arugy a velitele eskadry viceadmirála Ita (pozice 30-22N,128-04E).
Zdroj: combinedfleet.com
URL : https://www.valka.cz/BB-Jamato-1940-t8897#191310Verze : 0
Reklama
Zdroj :
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Yamato1945.png
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Yamato1945.png
URL : https://www.valka.cz/BB-Jamato-1940-t8897#297051Verze : 0
Úloha hydroplánů na palubě bitevní lodě Jamato byla dvojí:
1) Průzkum (to je sice dost logické, ale ne zdaleka hlavní úkol hydroplánů)
2) Řízení palby (maximální dostřel byl 25 mil, což je přes 40 km, a to je hodně za obzorem, tudíž musela být palba korigována z dostatečné výšky)
Hledal jsem, jakého typu byly hydroplány použité na Yamato a Musashi. Že jich bylo sedm a loď měla dva katapulty je napsáno všude, jakého byly typu nepíšou nikde (alespoň já jsem to prostě nezaregistroval).
Jediné místo, kde jsem na to narazil, je na ruském webu "Ugolok něba" (http://www.airwar.ru/enc/sww2/f1m.html), kde v popisu japonského hydroplánu - dvojplošníku Mitsubishi F1M (spojenecké označení "Pete", konkrétně verze F1M2 (ve výrobě od roku 1941) je zmínka právě o tom, že byly používány na devíti křižnících a osmi bitevních lodích včetně bitevní lodě "Yamato" - ty ostatní lodě tam jmenovány nejsou, jenom Yamato je výslovně uvedena.
Další místa, kde se o spojitosti mezi Mitsubishi F1M2 a Yamato dost píše, jsou modelářské weby, takže je to s největší pravděpodobností pravda.
Zdroje obrázků:
Hidroaviones japoneses - Javier Ormeno - www.forosegundaguerra.com
Fotografie modelu Yamato http://www.airwar.ru/enc/sww2/f1m.html
a hlavně díky Vláďovi doplňuji o den později:
forum.valka.cz
1) Průzkum (to je sice dost logické, ale ne zdaleka hlavní úkol hydroplánů)
2) Řízení palby (maximální dostřel byl 25 mil, což je přes 40 km, a to je hodně za obzorem, tudíž musela být palba korigována z dostatečné výšky)
Hledal jsem, jakého typu byly hydroplány použité na Yamato a Musashi. Že jich bylo sedm a loď měla dva katapulty je napsáno všude, jakého byly typu nepíšou nikde (alespoň já jsem to prostě nezaregistroval).
Jediné místo, kde jsem na to narazil, je na ruském webu "Ugolok něba" (http://www.airwar.ru/enc/sww2/f1m.html), kde v popisu japonského hydroplánu - dvojplošníku Mitsubishi F1M (spojenecké označení "Pete", konkrétně verze F1M2 (ve výrobě od roku 1941) je zmínka právě o tom, že byly používány na devíti křižnících a osmi bitevních lodích včetně bitevní lodě "Yamato" - ty ostatní lodě tam jmenovány nejsou, jenom Yamato je výslovně uvedena.
Další místa, kde se o spojitosti mezi Mitsubishi F1M2 a Yamato dost píše, jsou modelářské weby, takže je to s největší pravděpodobností pravda.
Zdroje obrázků:
Hidroaviones japoneses - Javier Ormeno - www.forosegundaguerra.com
Fotografie modelu Yamato http://www.airwar.ru/enc/sww2/f1m.html
a hlavně díky Vláďovi doplňuji o den později:
forum.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/BB-Jamato-1940-t8897#317036Verze : 0
Proč měly japonské bitevní lodě třídy Yamato šířku 36,9 m a americké jenom 33 m, když větší šířka zajišťovala mnohem větší stabilitu lodi především při boční salvě?
Odpověď je velmi jednoduchá: japonské lodě neměly v tomto ohledu žádná omezení, americké ano - Panamský průplav.
Všechny americké válečné lodě jsou navrhovány s takovými rozměry, aby mohly proplouvat Panamským průplavem a v případě potřeby z Atlantického oceánu do Tichého oceánu nemusely obeplouvat kontinenty.
Jako doplněk zasílám ještě pár fotografií, nalezený při hledání dalších zajímavostí na webu:
Battleship Yamato from Michael A. Stecker
http://www.mstecker.com/pages/yamato_fp.htm
DEPARTMENT OF THE NAVY www.history.navy.mil
Bitevní loď Yamato - pohled na zadní palubu v době dobudovávání lodi s již postavenou zadní věží (srpen 1941)
Odpověď je velmi jednoduchá: japonské lodě neměly v tomto ohledu žádná omezení, americké ano - Panamský průplav.
Všechny americké válečné lodě jsou navrhovány s takovými rozměry, aby mohly proplouvat Panamským průplavem a v případě potřeby z Atlantického oceánu do Tichého oceánu nemusely obeplouvat kontinenty.
Jako doplněk zasílám ještě pár fotografií, nalezený při hledání dalších zajímavostí na webu:
Battleship Yamato from Michael A. Stecker
http://www.mstecker.com/pages/yamato_fp.htm
DEPARTMENT OF THE NAVY www.history.navy.mil
Bitevní loď Yamato - pohled na zadní palubu v době dobudovávání lodi s již postavenou zadní věží (srpen 1941)
URL : https://www.valka.cz/BB-Jamato-1940-t8897#317039Verze : 0
zdroj:
http://rocketumbl.tumblr.com/post/113480767745
URL : https://www.valka.cz/BB-Jamato-1940-t8897#540090Verze : 0
wlasto
MOD
en.wikipedia.org
Model bitevní lodě Jamato v měřítku 1:10 (model je tedy 26,3 m dlouhý a 3,89 m široký) v muzeu Bitevní lodě Jamato.
URL : https://www.valka.cz/BB-Jamato-1940-t8897#680916Verze : 1
Jirka Cooper
MOD
Zde jsem narazil na záznam TV pořadu o zničené bitevní lodi Jamato: nnm.ru
Originální název je "Secrets of the Battleship Yamato", natočila ji společnost WGBH Education Foundation and Bang Singapore Pte Ltd. v roce 2005, jeho délka je 47 minut.
Ten záznam je z ruské TV stanice "365 дней ТВ", která vysílá historické a dokumentární pořady, je přeložen do ruštiny, komentář je jednohlasný. Mimo jiné v něm vystupují dva z 260 přeživších námořníků.
Jsou zde záběry z vědeckých ponorek, které totožnost vraku v hloubce 1200 stop (cca 400 m) jednoznačně potvrdily.
Vzhledem k tomu, že se jistý čas spekulovalo o tom, že posádka potopila Jamato sama, je závěr tohoto vědeckého průzkumu zajímavý.
Jamato se potopila proto, že torpédována byla pouze z jedné strany (z levoboku), naklonila se a poté se převrhla dnem vzhůru. Obrovské věže vypadly ze svých loží (proto na dně leží hlavou dolů). Tím, jak se loď převrhla, došlo k mohutnému "přesypání" munice, která po mnohých nárazech nábojnic mezi sebou vybuchla a roztrhla loď na dva velké kusy.
Nejednalo se tedy o akci vlastní posádky, ale o následek útoku amerických bombardérů, především ale torpédových letadel.
V začátku filmu, kde se hovoří o jménu lodě, se uvažuje jenom o tom, že byla takto pojmenována podle starobylého názvu Japonska, o souvislosti s provincií není ani zmínka.
Její jméno ale úplně klidně může být i podle názvu provincie.
Vede mne k tomu skutečnost, že její sesterská loď Musashi je pojmenována podle starobylé japonské provincie. No a Yamato mezi starobylé provincie patří taky.
Třetí lodí stejné třídy, založená jako bitevní a pak přestavovaná na letadlovou, Shinano, je taktéž japonská provincie.
Takže jméno měla asi podle provincie. To, že se tak říkalo i starobylému Japonsku, v tom možná hrálo tu roli, že byla první, takže se zabily dvě mouchy jednou ranou.
Vlastní záznam je v docela slušném rozlišení 688x428 bodů.
Jsou zde uvedeny tyto odkazy ke stažení:
rapidshare.com
rapidshare.com
rapidshare.com
hotfile.com
hotfile.com
hotfile.com
http://uploadbox.com/files/z3Lce7Gt9w
letitbit.net
Já jsem stáhl 1. a 3.soubor z Rapidshare, 2.soubor z Hotfile (na těchto je to totiž bezplatné, akorát je to pomalejší a mezi jednotlivými soubory se musí čekat, současně lze tahat pouze jeden file, proto ze dvou serverů). Rapidshare a Hotfile s jistými omezeními, které lze akceptovat, umožňují bezplatně soubory stahovat.
Na těch druhých dvou je to sice jako jediný soubor, musí se to ale platit.
Originální název je "Secrets of the Battleship Yamato", natočila ji společnost WGBH Education Foundation and Bang Singapore Pte Ltd. v roce 2005, jeho délka je 47 minut.
Ten záznam je z ruské TV stanice "365 дней ТВ", která vysílá historické a dokumentární pořady, je přeložen do ruštiny, komentář je jednohlasný. Mimo jiné v něm vystupují dva z 260 přeživších námořníků.
Jsou zde záběry z vědeckých ponorek, které totožnost vraku v hloubce 1200 stop (cca 400 m) jednoznačně potvrdily.
Vzhledem k tomu, že se jistý čas spekulovalo o tom, že posádka potopila Jamato sama, je závěr tohoto vědeckého průzkumu zajímavý.
Jamato se potopila proto, že torpédována byla pouze z jedné strany (z levoboku), naklonila se a poté se převrhla dnem vzhůru. Obrovské věže vypadly ze svých loží (proto na dně leží hlavou dolů). Tím, jak se loď převrhla, došlo k mohutnému "přesypání" munice, která po mnohých nárazech nábojnic mezi sebou vybuchla a roztrhla loď na dva velké kusy.
Nejednalo se tedy o akci vlastní posádky, ale o následek útoku amerických bombardérů, především ale torpédových letadel.
V začátku filmu, kde se hovoří o jménu lodě, se uvažuje jenom o tom, že byla takto pojmenována podle starobylého názvu Japonska, o souvislosti s provincií není ani zmínka.
Její jméno ale úplně klidně může být i podle názvu provincie.
Vede mne k tomu skutečnost, že její sesterská loď Musashi je pojmenována podle starobylé japonské provincie. No a Yamato mezi starobylé provincie patří taky.
Třetí lodí stejné třídy, založená jako bitevní a pak přestavovaná na letadlovou, Shinano, je taktéž japonská provincie.
Takže jméno měla asi podle provincie. To, že se tak říkalo i starobylému Japonsku, v tom možná hrálo tu roli, že byla první, takže se zabily dvě mouchy jednou ranou.
Vlastní záznam je v docela slušném rozlišení 688x428 bodů.
Jsou zde uvedeny tyto odkazy ke stažení:
rapidshare.com
rapidshare.com
rapidshare.com
hotfile.com
hotfile.com
hotfile.com
http://uploadbox.com/files/z3Lce7Gt9w
letitbit.net
Já jsem stáhl 1. a 3.soubor z Rapidshare, 2.soubor z Hotfile (na těchto je to totiž bezplatné, akorát je to pomalejší a mezi jednotlivými soubory se musí čekat, současně lze tahat pouze jeden file, proto ze dvou serverů). Rapidshare a Hotfile s jistými omezeními, které lze akceptovat, umožňují bezplatně soubory stahovat.
Na těch druhých dvou je to sice jako jediný soubor, musí se to ale platit.
URL : https://www.valka.cz/BB-Jamato-1940-t8897#317018Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.