BB - Ise (1916)

伊勢 / いせ

Název / Name : Ise
Typ / Type : bitevní loď
Třída / Class : Ise
Kódové označení / Pennant number : -
Založení kýlu / Laid down : 10.05.1915
Spuštění na vodu / Launched : 12.11.1916
Uvedení do služby / Commissioned : 15.12.1917
Vyřazení ze služby / End of service : zničena 28.07.1945 v Ondo Seto
Loděnice / Built by : Kawasaki Jukogyo Kabushiki-gaisha v Kobe, Japonsko
Délka / Length : (m) 208,18
od března 1937: 215,80
od srpna 1943: 219,62
Šířka / Beam : (m) 28,65
od března 1937: 33,83
Ponor / Draft : (m) 8,75
od března 1937: 9,21
od srpna 1943: 9,03
Výtlak standardní /
Displacement, standard :
(t)
29980
od března 1937: 35800
od srpna 1943: 35550
Výtlak maximální /
Displacement, maximal :
(t)
36500
od března 1937: 40169
od srpna 1943: 38676
Výzbroj / Armament : 12x 356 mm/45 typ 41 (6xII)
20x 140 mm/50 (20xI)
12x 120 mm
3x 76 mm/40 (3xI)
6x torpédomet 533 mm (6xI)


od února 1932:
12x 356 mm/45 typ 41 (6xII)
18x 140 mm/50 (18xI)
8x 127 mm/40 typ 89 (AA/4xII)
4x 40 mm Vickers (AA/2xII)
6x torpédomet 533 mm (6xI)


od března 1937:
12x 356 mm/45 typ 41 (6xII)
16x 140 mm/50 (16xI)
8x 127 mm/40 typ 89 (AA/4xII)
20x 25 mm/60 typ 96 (AA/10xII)


od srpna 1943:
8x 356 mm/45 typ 41 (4xII)
16x 127 mm/40 (AA/8xII)
57x 25 mm/60 typ 96 (AA/19xIII)


od června 1944:
8x 356 mm/45 typ 41 (4xII)
16x 127 mm/40 (AA/8xII)
104x 25 mm/60 typ 96 (AA/31xIII,11xI)


od října 1944:
8x 356 mm/45 typ 41 (4xII)
16x 127 mm/40 (AA/8xII)
104x 25 mm/60 typ 96 (AA/31xIII,11xI)
6x raketové stanoviště 120 mm (AA/6x XXX)
Výstroj a vybavení / Equipment : od února 1932:
1x letecký katapult


od května 1942:
1x letecký katapult
1x radar 21 Gō - pro vyhledávání vzdušných cílů


od srpna 1943:
2x letecký katapult
1x letecký výtah
1x radar 21 Gō - pro vyhledávání vzdušných cílů
2x radar 22 Gō - pro vyhledávání hladinových cílů


od června 1944:
2x letecký katapult
1x letecký výtah
1x radar 21 Gō - pro vyhledávání vzdušných cílů
2x radar 22 Gō - pro vyhledávání hladinových cílů
2x infračervené IFF zařízení typ 2


od července 1944:
2x letecký katapult
1x letecký výtah
2x radar 13 Gō - pro vyhledávání vzdušných cílů
2x radar 22 Gō - pro vyhledávání hladinových cílů
2x infračervené IFF zařízení typ 2


od listopadu 1944:
1x letecký výtah
2x radar 13 Gō - pro vyhledávání vzdušných cílů
2x radar 22 Gō - pro vyhledávání hladinových cílů
2x infračervené IFF zařízení typ 2
Pancéřování / Armour : (mm) boky: 102 - 305
paluba: až 152
čela dělových věží: 305
boky dělových věží: 254
kasematy: 152
velitelská věž: 305


od března 1937:
boky: 305
hlavní paluba: 56
pancéřová paluba: 82
paluba nad muničními sklady: 167
čela dělových věží: 305
boky dělových věží: 254
kasematy: 152
velitelská věž: 305
Pohon / Engines : 4x parní turbína Brown-Curtis
24x kombinovaný kotel Kampon


od března 1937:
4x parní turbína Kampon
8x kotel Kampon
Výkon / Power : (SHP) 45000
od března 1937: 80000
Šrouby / Propellers : (pcs) 4
Rychlost / Speed : (kts) 23
od března 1937: 24,5
Zásoba paliva / Fuel : (t) 1300 (mazut)
4000 (uhlí)


od března 1937: 5113 (mazut)


od srpna 1943: 4249 (mazut)
Dojezd/Range : (miles/kts) 9680/14
od března 1937: 7870/16
od srpna 1943: 9500/16
Letadla / Aircraft : od června 1933: 3x hydroplán (Nakadžima E4N2: 1933-1938, Nakadžima E8N1 type 95 Dave: 1938-1943)
od srpna 1943: až 22 (nikdy nebyla nesena)
Posádka / Crew : 1360
od března 1937: 1385
od srpna 1943: 1463
Poznámka / Note : původ jména: provincie na jihovýchodě Japonska


Bitevní loď Ise prošla během své kariéry několika zásadními přestavbami.
První z nich, v letech 1928-1929, změnila především vzhled nástavby - loď dostala pagodovitou nástavbu,
typickou pro většinu japonských bitevních lodí.
Druhá přestavba, od 01.08.1935 do 23.03.1937, zahrnovala především výměnu hnacího zařízení a modernizaci výzbroje.
Třetí, nejzásadnější přestavba,od února do října 1943, změnila loď na hybrid bitevní a letadlové lodi.
Na záď, misto dělových věží, byla instalována letecká paluba a hangár. Loď tak mohla nést až 22 letounů, ale vzhledem
k nedostatku vycvičených pilotů k jejich použití nikdy nedošlo





Zdroje:
PEJČOCH, Ivo, NOVÁK, Zdeněk, HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě[4]. 1.vydání. Praha: Naše vojsko s.p. 1993. 374s. ISBN 80-206-0357-3
HYNEK, Vladimír, KLUČINA, Petr, ŠKŇOUŘIL, Evžen: Válečné lodě[3]. 1.vydání. Praha: Naše vojsko s.p. 1988. 340s. ISBN 28-029-88.05/165
HRBEK, Ivan, HRBEK, Jaroslav: Loďstva států účastnících se druhé světové války. 1.vydání. Praha: Naše vojsko, 1994. 232s. ISBN 80-206-0245-3
https://combinedfleet.com
https://ww2db.com/ship_spec.php?ship_id=B28
en.wikipedia.org
https://en.wikipedia.org/wiki/Ise_class_battleship
https://de.wikipedia.org/wiki/Ise_(1917)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ise_(1917)
it.wikipedia.org
navalhistory.flixco.info
www.globalsecurity.org
https://homepage2.nifty.com/nishidah/e/stc0121.htm
www.battleships-cruisers.co.uk
URL : https://www.valka.cz/BB-Ise-1916-t8893#303791Verze : 0
Stručná história bitevnej lodi Ise



V dobe zaradenia do služby v roku 1917 šlo o jednu z najmohutnejších bitevných lodí. Delové veže (s kanónmi 356mm)boli rozmiestnené po dvoch na na zádi,v strede a na predku lode. V 30tych rokoch loď prešla mnohými modernizáciami,ktoré zahrnovali prestavbu mostíka a výmenu pohonných jednotiek Brown-Curtis za osem kotlov a turbín Kampon.
Počas druhej svetovej vojny však bitevné lode nezohrávali dôležitú úlohu, kedže najsilnejšou zbraňou na mori sa stali lietadlové lode. Po Midway začalo Japonské námorníctvo prestavovať všetky dostupné lode na lietadlové lode. Najneobvyklejšou úpravou však bol prípad Ise a Hyuga. Z oboch boli odstránené zadné delové veže a na ich mieste bola vytvorená krátka paluba,hangár pre 22 lietadiel,dve katapultovacie zariadenia. Vznikli tak bitevno/lietalové lode. Lietadlá boli po katapultovaní a po vykonaní úlohy nútené pristáť na iných lietadlových lodiach, lebo na Ise sa pristávať nedalo. Počet protilietadlových diel sa napokon zvýšil až na vyše 100 kanónov ráže 25mm. Do služby bola Ise zaradená v polovici roka 1943. Nedočkala sa výraznejšieho nasadenia až do bitky v zálive Leyte. V tej dobe pre nedostatok palubných lietadiel bol Ise s Hyuga použitá ako návnada na odlákanie amerických lietadloviek.
Ise bola potopená 28.júla 1945 poblíž prístavu Kure.Po vojne bola vyzdvihnutá a zošrotovaná.



Zdroje:
Pavlík - Japonské letadlové lode; Svět křídel 2003; ISBN 80-85280-98-1
Grégr - Vládcové oceánu; Naše vojsko 1974;
Hewson - Válečné lodě; vydalo Svojtka&Co. 2000; ISBN 80-7237-305-6[/size]
URL : https://www.valka.cz/BB-Ise-1916-t8893#193900Verze : 0
Zdroj:
en.wikipedia.org
https://ww2db.com

Původní vzhled bitevní lodi Ise v roce 1917

Bitevní loď Ise po přestavbě v roce 1937
URL : https://www.valka.cz/BB-Ise-1916-t8893#26436Verze : 0
Zdroj:
https://ww2db.com

Bitevní loď Ise (již po přestavbě s letovou palubou) během bitvy u mysu Engaño, 25.10.1944

Potopená bitevní loď Ise v Ondo Seto - přelom let 1945/46
URL : https://www.valka.cz/BB-Ise-1916-t8893#56309Verze : 0
Velitelé lodi


23.07.1917 - 01.12.1918 námořní kapitán Akizawa Yoshima
01.12.1918 - 20.11.1919 námořní kapitán Kuwashima Shozo
20.11.1919 - 20.11.1920 námořní kapitán Furukawa Hiroshi
20.11.1920 - 01.12.1921 námořní kapitán Yokoo Hisashi
01.12.1921 - 01.12.1922 námořní kapitán Nagasawa Naotaro
01.12.1922 - 01.12.1923 námořní kapitán Kanna Norikazu
01.12.1923 - 01.12.1924 námořní kapitán Fukuyo Heizaburo
01.12.1924 - 22.08.1925 námořní kapitán Wada Kenkichi
22.08.1925 - 01.12.1925 námořní kapitán Yonemura Sueki
01.12.1925 - 01.12.1926 námořní kapitán Taoka Katsutaro
01.12.1926 - 01.12.1927 námořní kapitán Kawano Togo
10.12.1928 - 05.10.1929 námořní kapitán Iwamura Kanekoto
30.11.1929 - 01.12.1930 námořní kapitán Hara Keitaro
01.12.1930 - 01.12.1931 námořní kapitán Hani Rokuro
01.12.1931 - 01.12.1932 námořní kapitán Koga Mineichi
01.12.1932 - 15.11.1933 námořní kapitán Tabata Hiroyoshi
15.11.1933 - 01.11.1934 námořní kapitán Yamamoto Koki
01.11.1934 - 31.10.1935 námořní kapitán Shimizu Mitsumi
31.10.1935 - 16.11.1936 námořní kapitán Sekine Gunpei
16.11.1936 - 01.12.1937 námořní kapitán Takasu Sanjiro (do 01.12.1936 navíc "Hyuga")
01.12.1937 - 15.11.1938 námořní kapitán Yamaguchi Tamon
15.11.1938 - 15.11.1939 námořní kapitán Yamaguchi Gisaburo (od 01.11.1939 navíc "Fuso")
15.11.1939 - 15.10.1940 námořní kapitán Omori Sentaro
15.10.1940 - 25.09.1941 námořní kapitán Takayanagi Gihachi
25.09.1941 - 25.04.1943 námořní kapitán Takeda Isamu
25.04.1943 - 25.12.1943 námořní kapitán, od 01.11.1943 kontradmirál Hase Shinzaburo
25.12.1943 - 25.02.1945 námořní kapitán, od 15.10.1944 kontradmirál Nakase Noboru
20.02.1945 - 24.07.1945 (padl) námořní kapitán Mutaguchi Kakuro (posmrtně Kontradmirál)




Zdroj:
nihonkaigun.modellmarine.de
URL : https://www.valka.cz/BB-Ise-1916-t8893#191272Verze : 0
Zdroj :

upload.wikimedia.org


Ise jako hybridní letadlová loď ( 1944 )
URL : https://www.valka.cz/BB-Ise-1916-t8893#297047Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!