Aviatik (Berg) 30.22

Aviatik 30.22
     
Název:
Name:
Aviatik 30.22 Aviatik 30.22
Originální název:
Original Name:
Aviatik 30.22
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1917 Österreichisch-Ungarische Flugzeugfabrik Aviatik GmbH, Wien /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.1917
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
25.04.1917
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
681,5 kg 1502 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
801,5 kg 1767 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,50 m 24ft 7,27in
Délka:
Length:
6,98 m 22ft 10,8in
Výška:
Height:
2,45 m 8ft 0,45in
Plocha křídla:
Wing Area:
19,50 m2 209.9 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Austro-Daimler AD6 série 19000 o výkonu 147 kW/200 k Austro-Daimler AD6 series 19000, power 197 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
199 km/h v ? m 123.7 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
26 min do 3000 m 26 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
? ?
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
ZAHÁLKA, Jan, Aviatik D.I & D.II, JaPo, 2002
GROSZ, Peter, Aviatik D.I: Windsock Datafile 45, Albatros Productions Ltd., 1994, ISBN 0 948414 60 X
Hornát, Jiří. Aviatik (Berg) D.II série 39 a 339, L+K 1996/06.
URL : https://www.valka.cz/Aviatik-Berg-30-22-t60808#218984 Verze : 0
Fotografie převzata ze serveru avia.russian.ee.
Aviatik (Berg) 30.22 -


URL : https://www.valka.cz/Aviatik-Berg-30-22-t60808#218985 Verze : 0
Popis

Prototyp stíhacího dvouplošníku o nestejném rozpětí křídel. Křídla nebyla opatřena drátěnými výztuhami. Horní křídlo bylo podepřeno dvěma diagonálními vzpěrami, spodní křídlo bylo konstruováno jako samonosné. Řešení bez drátěných výztuh dovolovalo dosáhnout rychlosti až 199 km/h což byla v té době (polovina roku 1917) nejvyšší rychlost dosažená rakousko-uherskými letouny.
Prototyp vznikl na základě modifikace prototypu Aviatik 30.21. K prvním zátěžovým zkouškám byl dodán do Aspern 26. února ještě pod označení 30.23. které bylo v březnu změněno na 30.22. Konstrukční řešení křídla však 13. března nevyhovělo náročným zkouškám. Konstrukce byla zesílena a podmínky zkoušek úspěšně splnila 23. dubna 1917.
První let se uskutečnil 25. dubna 1917 a stroj pilotoval feldwebel Franz Tordik. Citlivost řízení byla lepší než u prototypu 30.19, ale docházelo k viditelnému ohýbání spodního křídla. Letoun byl vrácen do továrny k provedení úprav, které by tomuto jevu zabránily.
Na základě prototypu 30.22 byly vyráběny letouny Aviatik D.II série 39.


Použité prameny:
[1] ZAHÁLKA, Jan, Aviatik D.I & D.II, JaPo, 2002
[2] GROSZ, Peter, Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One, Flying Machines Press, 2002, ISBN 1-891268-05-8
URL : https://www.valka.cz/Aviatik-Berg-30-22-t60808#218986 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více