Main Menu
User Menu
Reklama

Avia Fokker F-IX

Avia Fokker F-39

     
Název:
Name:
Avia Fokker F-IX
Originální název:
Original Name:
Avia Fokker F-IX
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.06.1934 Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Čakovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.06.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12 F-IX
2 F-39
První vzlet:
Maiden Flight:
17.02.1932
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5450 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9160 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
27,14 m
Délka:
Length:
19,30 m
Výška:
Height:
4,80 m
Plocha křídla:
Wing Area:
103,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
88,9 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
3
Typ:
Type:
Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
210 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
188 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
2,5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
35 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4500 m
Dolet:
Range:
1000 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 na hřbetě
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 pod trupem
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 pod přídí
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 v okénku v každém boku

1500 kg pum v pumovnici a pod křídly
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
- licenční verze Fokkeru F-IX
- verze pro Jugoslávii, F-39, měla 412kW motory Gnome-Rhône Jupiter
- F-IX.12 přestavěn na dopravní F-IXD
Zdroje:
Sources:
Václavík, Josef. Těžký bombardovací letoun Avia Fokker F-IX, HPM 2000/01-02.
ČSA čtenářům L+K, L+K 1995/05.
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#10413Verze : 0
MOD
...
Avia Fokker F-IX -


URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#27085Verze : 0
Avia F-39 (úprava Avia F-IX pro Jugoslávii).
Avia Fokker F-IX -


URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#27093Verze : 0
F-IX.1 byl zbarven podle platného schématu třicátých let. Písmeno L označuje příslušnost k 81. letce, číslo 1 prozrazuje nejenom pořadové číslo stroje v letce, ale také skutečnost, že se jedná o 1. vyrobený stroj, neboť u F-IX se krylo s výrobním.
Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398740Verze : 0
MOD
F-IX.11 příslušející 83. letce. Stroj nesl skleník pro bombometčíka. V detailu je nakreslen znak Leteckého pluku 5, červená moravská orlice v bílém poli.
Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398785Verze : 0
MOD
F-IX.12, poslední vyrobená devítka létala bez charakteristického prošlápnutí trupu. Zato se na ni zkoušela vysunovací kulometná věž.
Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398784Verze : 0
MOD
F-IX.9, tzv. štábní či generálský letoun, který však běžně létal s kulometnou výzbrojí a pumovými závěsníky. Na cestu na letecký meeting do Curychu obdržel civilní imatrikulaci, tak jako ostatní letouny naší výpravy - Avie B-534 a Ba-122, přičemž byly ponechány vojenské výsostné znaky.
Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398789Verze : 0
MOD
.
Avia Fokker F-IX - Dvě Avie F-IX byly pod označením F-39 prodány jugoslávskému letectvu. Stroje továrních čísel 13 a 14 (výrobní čísla 101 a 102) byly do Jugoslávie přelétnuty roku 1932. Na našem území létaly s výsostnými znaky zákazníka s horními a bočními plochami krytými khaki barvou, která byla později doplněna nepravidelnými pásy tmavé, patrně hnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.

Dvě Avie F-IX byly pod označením F-39 prodány jugoslávskému letectvu. Stroje továrních čísel 13 a 14 (výrobní čísla 101 a 102) byly do Jugoslávie přelétnuty roku 1932. Na našem území létaly s výsostnými znaky zákazníka s horními a bočními plochami krytými khaki barvou, která byla později doplněna nepravidelnými pásy tmavé, patrně hnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470433Verze : 0
MOD
.
Avia Fokker F-IX - Avia-Fokker F.39 Babaroga - Čarodějnice chorvatského letectva (Zrakoplovstvo NDH) v podobě ze zimy 1943. Horní a boční plochy kryla nepravidelná pole tmavě zelené a  hnědé, spodní byly světle modrošedé. Přední část trupu (v horní části až za kabinu) zůstala v barvě kovu.

Avia-Fokker F.39 "Babaroga - Čarodějnice" chorvatského letectva (Zrakoplovstvo NDH) v podobě ze zimy 1943. Horní a boční plochy kryla nepravidelná pole tmavě zelené a hnědé, spodní byly světle modrošedé. Přední část trupu (v horní části až za kabinu) zůstala v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#415385Verze : 0
MOD
.
Avia Fokker F-IX - Podoba F-39 Baba roga (Čarodějnice) nakonec vykrystalizovala až do tohoto pestrého vzhledu - původní zeleno-hnědá kamufláž byla doplněna světle šedými hady, žluté doplňky se rozšířily o VOP a kryty motorů. Šlo o jeden ze dvou původně jugoslávských letounů výrobních čísel 101 a 102. Stroj byl v roce 1942 využíván jako bombardovací a výsadkový při protipartyzánských operacích.

Podoba F-39 "Baba roga" (Čarodějnice) nakonec vykrystalizovala až do tohoto pestrého vzhledu - původní zeleno-hnědá kamufláž byla doplněna světle šedými "hady", žluté doplňky se rozšířily o VOP a kryty motorů. Šlo o jeden ze dvou původně jugoslávských letounů výrobních čísel 101 a 102. Stroj byl v roce 1942 využíván jako bombardovací a výsadkový při protipartyzánských operacích.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470436Verze : 0
MOD
.
Avia Fokker F-IX - Službami Avií F-IX nepohrdli ani Němci - zobrazený stroj se na počátku války nacházel v Prostějově. Kamufláž zůstala předválečná - khaki na horních a bočních plochách, světle modrošedá na spodních plochách.

Službami Avií F-IX nepohrdli ani Němci - zobrazený stroj se na počátku války nacházel v Prostějově. Kamufláž zůstala předválečná - khaki na horních a bočních plochách, světle modrošedá na spodních plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470437Verze : 0
MOD
.
Avia Fokker F-IX - Avia Fokker F-IX patřící Wehrmachtu nosila roku 1940 neobvyklou kombinaci kódových písmen. Letoun nesl nátěr khaki na všech plochách.

Avia Fokker F-IX patřící Wehrmachtu nosila roku 1940 neobvyklou kombinaci kódových písmen. Letoun nesl nátěr khaki na všech plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470438Verze : 0
MOD