Název: Name: | Avia Fokker F-IX | |
Originální název: Original Name: | Avia Fokker F-IX | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1932-DD.06.1934 Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Čakovice / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1932-DD.06.1934 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 12 F-IX 2 F-39 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 17.02.1932 | |
Osádka: Crew: | 5 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 5450 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 9160 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 27,14 m | |
Délka: Length: | 19,30 m | |
Výška: Height: | 4,80 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 103,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 88,9 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 3 | |
Typ: Type: | Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 210 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 188 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 2,5 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 35 min do 3000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4500 m | |
Dolet: Range: | 1000 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 na hřbetě 1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 pod trupem 1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 pod přídí 1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 v okénku v každém boku 1500 kg pum v pumovnici a pod křídly | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - licenční verze Fokkeru F-IX - verze pro Jugoslávii, F-39, měla 412kW motory Gnome-Rhône Jupiter - F-IX.12 přestavěn na dopravní F-IXD | |
Zdroje: Sources: | Václavík, Josef. Těžký bombardovací letoun Avia Fokker F-IX, HPM 2000/01-02. ČSA čtenářům L+K, L+K 1995/05. Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983. Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2. |
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#10413Verze : 0
Admin
MOD
...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#27085Verze : 0
Reklama
Avia F-39 (úprava Avia F-IX pro Jugoslávii).
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#27093Verze : 0
F-IX.1 byl zbarven podle platného schématu třicátých let. Písmeno L označuje příslušnost k 81. letce, číslo 1 prozrazuje nejenom pořadové číslo stroje v letce, ale také skutečnost, že se jedná o 1. vyrobený stroj, neboť u F-IX se krylo s výrobním.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1 |
Sériové / evidenční číslo | 1 |
Taktické označení / imatrikulace | L1 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letka 81 [1924-1938] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398740Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
F-IX.11 příslušející 83. letce. Stroj nesl skleník pro bombometčíka. V detailu je nakreslen znak Leteckého pluku 5, červená moravská orlice v bílém poli.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 11 |
Sériové / evidenční číslo | 11 |
Taktické označení / imatrikulace | P11 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letka 83 [1934-1938] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398785Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
F-IX.12, poslední vyrobená devítka létala bez charakteristického prošlápnutí trupu. Zato se na ni zkoušela vysunovací kulometná věž.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 12 |
Sériové / evidenční číslo | 12 |
Taktické označení / imatrikulace | N12 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letka 82 [1930-1938] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398784Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
F-IX.9, tzv. štábní či generálský letoun, který však běžně létal s kulometnou výzbrojí a pumovými závěsníky. Na cestu na letecký meeting do Curychu obdržel civilní imatrikulaci, tak jako ostatní letouny naší výpravy - Avie B-534 a Ba-122, přičemž byly ponechány vojenské výsostné znaky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 9 |
Sériové / evidenční číslo | 9 |
Taktické označení / imatrikulace | L9 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letka 81 [1924-1938] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 9 |
Sériové / evidenční číslo | 9 |
Taktické označení / imatrikulace | L9 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letka 81 [1924-1938] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1937 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398789Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
.
Dvě Avie F-IX byly pod označením F-39 prodány jugoslávskému letectvu. Stroje továrních čísel 13 a 14 (výrobní čísla 101 a 102) byly do Jugoslávie přelétnuty roku 1932. Na našem území létaly s výsostnými znaky zákazníka s horními a bočními plochami krytými khaki barvou, která byla později doplněna nepravidelnými pásy tmavé, patrně hnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | - |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1932 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Dvě Avie F-IX byly pod označením F-39 prodány jugoslávskému letectvu. Stroje továrních čísel 13 a 14 (výrobní čísla 101 a 102) byly do Jugoslávie přelétnuty roku 1932. Na našem území létaly s výsostnými znaky zákazníka s horními a bočními plochami krytými khaki barvou, která byla později doplněna nepravidelnými pásy tmavé, patrně hnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470433Verze : 0
Rad
MOD
.
Avia-Fokker F.39 "Babaroga - Čarodějnice" chorvatského letectva (Zrakoplovstvo NDH) v podobě ze zimy 1943. Horní a boční plochy kryla nepravidelná pole tmavě zelené a hnědé, spodní byly světle modrošedé. Přední část trupu (v horní části až za kabinu) zůstala v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 1801 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR zima 1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Avia-Fokker F.39 "Babaroga - Čarodějnice" chorvatského letectva (Zrakoplovstvo NDH) v podobě ze zimy 1943. Horní a boční plochy kryla nepravidelná pole tmavě zelené a hnědé, spodní byly světle modrošedé. Přední část trupu (v horní části až za kabinu) zůstala v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#415385Verze : 0
Rad
MOD
.
Podoba F-39 "Baba roga" (Čarodějnice) nakonec vykrystalizovala až do tohoto pestrého vzhledu - původní zeleno-hnědá kamufláž byla doplněna světle šedými "hady", žluté doplňky se rozšířily o VOP a kryty motorů. Šlo o jeden ze dvou původně jugoslávských letounů výrobních čísel 101 a 102. Stroj byl v roce 1942 využíván jako bombardovací a výsadkový při protipartyzánských operacích.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | Babaroga |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Podoba F-39 "Baba roga" (Čarodějnice) nakonec vykrystalizovala až do tohoto pestrého vzhledu - původní zeleno-hnědá kamufláž byla doplněna světle šedými "hady", žluté doplňky se rozšířily o VOP a kryty motorů. Šlo o jeden ze dvou původně jugoslávských letounů výrobních čísel 101 a 102. Stroj byl v roce 1942 využíván jako bombardovací a výsadkový při protipartyzánských operacích.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470436Verze : 0
Rad
MOD
.
Službami Avií F-IX nepohrdli ani Němci - zobrazený stroj se na počátku války nacházel v Prostějově. Kamufláž zůstala předválečná - khaki na horních a bočních plochách, světle modrošedá na spodních plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | WLAPZP |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Službami Avií F-IX nepohrdli ani Němci - zobrazený stroj se na počátku války nacházel v Prostějově. Kamufláž zůstala předválečná - khaki na horních a bočních plochách, světle modrošedá na spodních plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470437Verze : 0
Rad
MOD
.
Avia Fokker F-IX patřící Wehrmachtu nosila roku 1940 neobvyklou kombinaci kódových písmen. Letoun nesl nátěr khaki na všech plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Fokker F-IX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | TFBO |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Avia Fokker F-IX patřící Wehrmachtu nosila roku 1940 neobvyklou kombinaci kódových písmen. Letoun nesl nátěr khaki na všech plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470438Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.