Antonov An-2V [kód NATO: Colt]

Антонов Ан-2В
     
Název:
Name:
Antonov An-2V Antonov An-2V
Originální název:
Original Name:
Антонов Ан-2В
Kategorie:
Category:
transportní letoun cargo aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1951-DD.MM.19RR Kyjevský letecký závod č. 473, Kyjev /
DD.MM.1962-DD.MM.19RR Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego nr 1, Mielec /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1954-DD.MM.19RR série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Kyjev - ?
Mielec - 148 (PZL An-2M)
První vzlet:
Maiden Flight:
31.06.1951
Osádka:
Crew:
2 + 9
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3690 kg 8135 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5250 kg 11574 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
18,176 m 59ft 7,59in
Délka:
Length:
13,201 m 43ft 3,72in
Výška:
Height:
6,507 m 21ft 4,18in
Plocha křídla:
Wing Area:
71,506 m2 769.68 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov AŠ-62IR o výkonu 735 kW/1000 k
čtyřlistá dřevěná vrtule V-514-D9, později kovová AV-2R
Shvetsov ASh-62IR, power 986 hp
four-blade wooden propeller V-514-D9, later metal AV-2R
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1200 l 264 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
229 km/h v 1600 m 142.3 mph in 5249 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
180 km/h v 800 m 111.8 mph in 2625 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
2,67 m/s 525.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
12,5 min do 2000 m 12,5 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3660 m 12008 ft
Dolet:
Range:
600 km 372.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1800 km 1118.5 mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:


?


?
Poznámka:
Note:
kód NATO: Colt NATO reporting name: Colt
Zdroje:
Sources:
Kaczkowski, Ryszard. Samolot wielozadaniowy An-2, TBiU Nr.77. Wydawnictwo ministerstva obrony narodowej, Warszawa 1982.
Luranc, Zbigniew. Samolot wielozadaniowy An-2, Skrzydla w miniaturze Nr.14, Avia Press, Gdańsk 1997. ISBN 83-902964-1-1.
http://www.airwar.ru/enc/craft/an4.html
http://www.vectorsite.net/avan2.html
http://ru.wikipedia.org/wiki/Ан-4

Antonov An-2V [kód NATO: Colt] -


Antonov An-2V [kód NATO: Colt] -


URL : https://www.valka.cz/Antonov-An-2V-kod-NATO-Colt-t7483#370750 Verze : 0
An-4, An-2V, An-2LV



V r. 1950 zahájila OKB Antonov práce na další verzi užitkového univerzálního letounu An-2. V řadě oblastí SSSR nebyla k dispozici vhodná plocha ani pro zbudování polního letiště, schopného přijímat nenáročné An-2. Zato byly k dispozici dostatečně velké vodní plochy. Týká se to především oblastí Sibiře a Severního Ruska, kde jediná místa k přistání uprostřed neprostupných lesů nabízejí jezera a říční toky. OKB šlo tedy obvyklou cestou - nahradit kolový podvozek plovákovým. Cesta zdánlivě prostá, ale ne vždy schůdná (Viz např. praktický neúspěch u Ju-52).


Základem pro konverzi se stal model An-2T (= Transportnyj, dopravní). Stroj si ponechal základní kompozici, včetně uspořádání nákladního prostoru bez sedadel, později se sklopnými lavicemi podél stěn. Dveře kabiny byly vybaveny motorovým navijákem, klíčové části spodku trupu byly utěsněny. Problémem byl pohyb po hladině - plovákový podvozek nemá brzdy. Proto se stala řešením montáž reverzibilní vrtule AV-2R. Plováky (o hmotnosti 220 kg a objemu 6 m³ každý, byly ukotveny 6 vzpěrami, doplněnými vypínacími dráty. Každý byl vybaven řiditelným vodním kormidlem pro pojíždění na vodní hladině. Pro plavbu stroji s plováky stačila hloubka cca 60 cm. K plovákům mohl být připevněn pomocný kolový podvozek pro vytažení stroje na břeh. Konstrukce současně počítala s ponecháním možnosti návratu ke kolovému podvozku. Podle firemních údajů k výměně kol libovolné sériové An-2 za plováky a montáži reversibilní vrtule potřebovali 4 muži cca 20 hodin. Stroj dostal označení An-2V(Vodnyj, tedy vodní).


Poprvé vzlétnul 31. července/júla 1951.


Koncem 60. let vznikla varianta An-2LV (Lesnoj, Vodnyj, tedy Lesní a vodní, v některých českých pramenech uváděný také jako -LP, tedy Lesní, Požární). Stroj byl určen k hašení lesních požárů. Zatímco západní konstruktéři k tomuto účelu užívali létající čluny, Antonovova kancelář zvolila jinou cestu. Stroj dostal nové plováky, které fungovaly jako nádrže na vodu. V jejich dně byla speciální dvířka, která umožňovala za pohybu na hladině do každého plováku nabrat cca 630 l vody a pak ji vypustit v místě požáru. Tato verze byla ve službě od r. 1969.


Polsko v roce 1959 na základě licenčních práv začalo An-2 vyrábět v podniku PZL-Mielec. Plováková verze, vyráběná v Polsku, byla značena jako An-2M. Čímž se (podobně jako shodné značení-2V pro prototyp meteorologického stroje) mírně matou pojmy, neboť stejné značení měla i v roce 1964 zalétaná zemědělská verze An-2M, vzniklá v konstrukční kanceláři G. M. Berjeva za účelem ještě efektivnější aplikace hnojiv.



http://www.vectorsite.net/avan2.html#m3
http://www.antwo.cz/antwo_site/antwo25_popis.htm
www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/an-4.html
vlastní poznámky
Antonov An-2V [kód NATO: Colt] - Pro srovnání siluety v textu zmíněné Berjevovy An-2M a An-2V.

pramen: http://www.vectorsite.net/avan2.html#m3

Pro srovnání siluety v textu zmíněné Berjevovy An-2M a An-2V.

pramen: http://www.vectorsite.net/avan2.html#m3

URL : https://www.valka.cz/Antonov-An-2V-kod-NATO-Colt-t7483#156679 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více