Aichi E3A1 - přehled verzí
九〇式一号水上侦察机 / - / Námořní průzkumný plovákový letoun type 90-1
Stručná historie:
Jednalo se o upravenou licenční stavbu německého Heinkel HD-56. Továrna Aichi Tokei Denki K. K. tehdy úzce spolupracovala s Heinkelem a tak v roce 1930 přihlásila do soutěže o námořní průzkumný letoun Heinkelův prototyp HD-56. Zkoušek se zúčastnila také továrna Nakajima Hikoki K. K. ze svým prototypem Typ 90-2, později vyráběném pod označením E4N a továrna Kawanishi Type 90-3.
Na základě výsledků zkoušek byl prototyp Aichi prohlášen vítězem soutěže a letoun byl přijat do výzbroje námořního letectva jako E3A1, ale s podmínkou, že Aichi musí provést změny, které zvýší dolet letounu. Konstrukčních úprav se ujal Ing. Tetsuo Miki, v rámci změn bylo zmenšeno rozpětí křídel, zmenšena byla také délka trupu, původní motor Wright Whirlwind byl zaměněn za výkonnější Hitachi Tempu. Konstruktéři továrny Aichi provedli ještě mnoho dalších, ale méně významných změn. Nakonec bylo vyrobeno pouze 12 letadel tohoto typu, větší úspěch měla Nakajima se svým E4N.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press; Anapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
http://www.modelbud.pl/modelbud/katalogb/b50.htm
www.csd.uwo.ca
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_RLM_aircraft
archiv autora
九〇式一号水上侦察机 / - / Námořní průzkumný plovákový letoun type 90-1
Označení | Provedení letounu - popis |
Heinkel HD-56 | V roce 1929 vyrobila továrna Heinkel dle japonských požadavků jeden prototyp. |
Aichi E3A1 1. prototyp | Oproti německému prototypu doznal japonský stroj jen drobných změn. |
Aichi E3A1 Model 1 | sériová výroba byla zahájena v prosinci 1931, na letounech byly provedeny změny, které prodloužily dolet. |
Stručná historie:
Jednalo se o upravenou licenční stavbu německého Heinkel HD-56. Továrna Aichi Tokei Denki K. K. tehdy úzce spolupracovala s Heinkelem a tak v roce 1930 přihlásila do soutěže o námořní průzkumný letoun Heinkelův prototyp HD-56. Zkoušek se zúčastnila také továrna Nakajima Hikoki K. K. ze svým prototypem Typ 90-2, později vyráběném pod označením E4N a továrna Kawanishi Type 90-3.
Na základě výsledků zkoušek byl prototyp Aichi prohlášen vítězem soutěže a letoun byl přijat do výzbroje námořního letectva jako E3A1, ale s podmínkou, že Aichi musí provést změny, které zvýší dolet letounu. Konstrukčních úprav se ujal Ing. Tetsuo Miki, v rámci změn bylo zmenšeno rozpětí křídel, zmenšena byla také délka trupu, původní motor Wright Whirlwind byl zaměněn za výkonnější Hitachi Tempu. Konstruktéři továrny Aichi provedli ještě mnoho dalších, ale méně významných změn. Nakonec bylo vyrobeno pouze 12 letadel tohoto typu, větší úspěch měla Nakajima se svým E4N.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press; Anapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
http://www.modelbud.pl/modelbud/katalogb/b50.htm
www.csd.uwo.ca
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_RLM_aircraft
archiv autora