Main Menu
User Menu
Reklama

Aiči D3A1 [Val]

Aichi D3A1

愛知 D3A1・九九式艦上爆撃機一一型

     
Název:
Name:
Aiči D3A1 typ 99
Originální název:
Original Name:
九九式舰上爆击机
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.08.1942 Aichi Watch and Electric Machinery, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1939-DD.08.1942 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 proptotypy
6 předsériových
470 sériových
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.01.1938 AM-17
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2048 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3650 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3896 kg
Rozpětí:
Wingspan:
14,365 m
Délka:
Length:
10,185 m
Výška:
Height:
3,348 m
Plocha křídla:
Wing Area:
34,90 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
101,69 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
nejdříve:
Micubiši MK8D Kinsei 43 vzduchem chlazený dvouhvězdicový črnáctiválec o vzletovém výkonu 735 kW (1 000 k), 728 kW (990 k) v h= 2 800 m
později:
Micubiši Kinsei 44 vzduchem chlazený dvouhvězdicový črnáctiválec o vzletovém výkonu 776 kW (1 070 k), 794 kW (1 080 k) v h= 2 000 m.

Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 000 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
387 km/h v 3000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
296 km/h v 3000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6,86 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,47 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8300 m
Dolet:
Range:
1470 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1820 km
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Typ 97 ráže 7,69 mm nad motorem a
1x pohyblivý kulomet Typ 92 ráže 7,69 mm.


Pumový náklad: do hmotnosti 370 kg (1x 250 kg a 2x 60 kg)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
愛知99式艦上爆撃機 / Aiči-kjuu-kjuu-šiki-kandžou-bakugeki-ki / Námořní střemhlavý bombardér typ 99 model 11
Spojenecké kódové jméno: VAL
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, Reprinted 1990, ISBN: 0-87021-313-X
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha, 1992, ISBN 80-206-0117-1
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letadla Japonska, díl 2., Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238077-x
Krzysztof Zalewski, Bombowiec nurkujący D3A Val Nowa Technika Wojskowa, 1992, Nr. 6, ISSN 1230-1655
L+K 7/1966, Letadla 1939-1945
L+K 16/1990 Letadla 39-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/d3a.htm
http://ja.wikipedia.org
www.xs4all.nl
http://www.aviation-history.com/aichi/d3a.html
www.airpages.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#116266Verze : 0
MOD
Aichi D3A1 11
- / - / Val
九九式艦上爆撃機一一型 / Kyukyushiki kanjo bakugekiki / námořní palubní bombardovací letoun typ 99 model 11


Stručná historie:
O náhradu zastaralých dvouplošníků D1A se začalo starat Kaigun Koku Hombu (velení námořního letectva) již v roce 1936, vydáním specifikací rezvoje 11-Shi, ve kterých požadovalo jednoplošnou konstrukci palubního střemhlavého bombardéru. Výsledkem byly projekty dvou leteckých továren, jednak to byla Aichi Kokuki K.K. s projektem D3A1 a potom Nakajima Hikoki K.K. se svým projektem a později třemi prototypy střemhlavého bombardéru D3N1. Letoun D3A1 měl pevné podvozek, které mu dodával jistý archaický vzhled. Pevný podvozek má, oproti zatahovacímu podvozku, velký aerodynamický odpor, teto odpor byl však využíván pro zmírnění rychlosti letounu při samotném střemhlavém náletu. Konstruktéři továrny Nakajima použili moderní zatahovací podvozek, ale tím se dostali do problémů s velkou rychlostí v tomto režimu letu, nakonec to vedlo k vyřazení jejich letadel ze soutěže. Vítězem se tedy stal letoun D3A1 továrnyy Aichi.
Prototyp měl eliptická křídla, poháněn byl devítiválcovým motorem Nakajima Hikari 1 o maximálním výkonu 710 koní. U prvního prototypu se ještě objevovaly problémy s aerodynamickými brzdami.
Druhý prototyp již postrádal dětské nemoci – málo výkonný motor byl nahrazen čtrnáctiválcovým motorem Mitsubishi Kinsei 3 o výkonu 840 koní a aerodynamické brzdy byly zpevněny. Zvětšilo se také rozpětí křídel o 400 mm, upraveny byly i ocasní plochy.
Do služby byl přijat jako Aichi D3A1 Typ 96 Model 11. V průběhu sériové výroby byly instalovány výkonnější verze motoru Kinsei a to 43 o výkonu 1000 koní a 44 o výkonu 1070 koní.
Nejprve byl přidělen na paluby letadlových lodí Akagi a Kaga, křest ohněm prodělal v Číně, záhy tvořil páteř bombardovacích letadel na palubách letadlových lodí a významně přispěl k počátečním japonským úspěchům v první etapě bojů na tichomořském bojišti.
URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#118490Verze : 0
MOD
D3A1 (AI-205), který 7. prosince 1941 napadl americkou námořní základnu Pearl Harbor. Zobrazený japonský bombardér operoval z letadlové lodi Akagi.
Aiči D3A1 [Val] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Aiči D3A1 [Val] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#426589Verze : 0
MOD
Fotografie D3A1.


Zdroj:
http://www.aviation-history.com/aichi/d3a.html
upload.wikimedia.org
upload.wikimedia.org

Aiči D3A1 [Val] -


Aiči D3A1 [Val] -


Aiči D3A1 [Val] -


URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#190554Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek
Zdroj: archiv autora
Aiči D3A1 [Val] -


URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#190552Verze : 0
MOD