Název: Name: | Aiči D3A1 typ 99 | |
Originální název: Original Name: | 九九式舰上爆击机 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.08.1942 Aichi Watch and Electric Machinery, Ltd., Nagoya / | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1939-DD.08.1942 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 proptotypy 6 předsériových 470 sériových | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.01.1938 AM-17 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2048 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3650 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3896 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 14,365 m | |
Délka: Length: | 10,185 m | |
Výška: Height: | 3,348 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 34,90 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 101,69 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | nejdříve: Micubiši MK8D Kinsei 43 vzduchem chlazený dvouhvězdicový črnáctiválec o vzletovém výkonu 735 kW (1 000 k), 728 kW (990 k) v h= 2 800 m později: Micubiši Kinsei 44 vzduchem chlazený dvouhvězdicový črnáctiválec o vzletovém výkonu 776 kW (1 070 k), 794 kW (1 080 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 000 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 387 km/h v 3000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 296 km/h v 3000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 6,86 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,47 min do 3000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8300 m | |
Dolet: Range: | 1470 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1820 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kulomet Typ 97 ráže 7,69 mm nad motorem a 1x pohyblivý kulomet Typ 92 ráže 7,69 mm. Pumový náklad: do hmotnosti 370 kg (1x 250 kg a 2x 60 kg) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 愛知99式艦上爆撃機 / Aiči-kjuu-kjuu-šiki-kandžou-bakugeki-ki / Námořní střemhlavý bombardér typ 99 model 11 Spojenecké kódové jméno: VAL | |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, Reprinted 1990, ISBN: 0-87021-313-X David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925 Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, 2000, ISBN: 83-86776-50-1 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha, 1992, ISBN 80-206-0117-1 Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letadla Japonska, díl 2., Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238077-x Krzysztof Zalewski, Bombowiec nurkujący D3A Val Nowa Technika Wojskowa, 1992, Nr. 6, ISSN 1230-1655 L+K 7/1966, Letadla 1939-1945 L+K 16/1990 Letadla 39-45 http://www.combinedfleet.com/ijna/d3a.htm http://ja.wikipedia.org www.xs4all.nl http://www.aviation-history.com/aichi/d3a.html www.airpages.ru archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#116266Verze : 0
Vláďa
MOD
Aichi D3A1 11
- / - / Val
九九式艦上爆撃機一一型 / Kyukyushiki kanjo bakugekiki / námořní palubní bombardovací letoun typ 99 model 11
Stručná historie:
O náhradu zastaralých dvouplošníků D1A se začalo starat Kaigun Koku Hombu (velení námořního letectva) již v roce 1936, vydáním specifikací rezvoje 11-Shi, ve kterých požadovalo jednoplošnou konstrukci palubního střemhlavého bombardéru. Výsledkem byly projekty dvou leteckých továren, jednak to byla Aichi Kokuki K.K. s projektem D3A1 a potom Nakajima Hikoki K.K. se svým projektem a později třemi prototypy střemhlavého bombardéru D3N1. Letoun D3A1 měl pevné podvozek, které mu dodával jistý archaický vzhled. Pevný podvozek má, oproti zatahovacímu podvozku, velký aerodynamický odpor, teto odpor byl však využíván pro zmírnění rychlosti letounu při samotném střemhlavém náletu. Konstruktéři továrny Nakajima použili moderní zatahovací podvozek, ale tím se dostali do problémů s velkou rychlostí v tomto režimu letu, nakonec to vedlo k vyřazení jejich letadel ze soutěže. Vítězem se tedy stal letoun D3A1 továrnyy Aichi.
Prototyp měl eliptická křídla, poháněn byl devítiválcovým motorem Nakajima Hikari 1 o maximálním výkonu 710 koní. U prvního prototypu se ještě objevovaly problémy s aerodynamickými brzdami.
Druhý prototyp již postrádal dětské nemoci – málo výkonný motor byl nahrazen čtrnáctiválcovým motorem Mitsubishi Kinsei 3 o výkonu 840 koní a aerodynamické brzdy byly zpevněny. Zvětšilo se také rozpětí křídel o 400 mm, upraveny byly i ocasní plochy.
Do služby byl přijat jako Aichi D3A1 Typ 96 Model 11. V průběhu sériové výroby byly instalovány výkonnější verze motoru Kinsei a to 43 o výkonu 1000 koní a 44 o výkonu 1070 koní.
Nejprve byl přidělen na paluby letadlových lodí Akagi a Kaga, křest ohněm prodělal v Číně, záhy tvořil páteř bombardovacích letadel na palubách letadlových lodí a významně přispěl k počátečním japonským úspěchům v první etapě bojů na tichomořském bojišti.
- / - / Val
九九式艦上爆撃機一一型 / Kyukyushiki kanjo bakugekiki / námořní palubní bombardovací letoun typ 99 model 11
Stručná historie:
O náhradu zastaralých dvouplošníků D1A se začalo starat Kaigun Koku Hombu (velení námořního letectva) již v roce 1936, vydáním specifikací rezvoje 11-Shi, ve kterých požadovalo jednoplošnou konstrukci palubního střemhlavého bombardéru. Výsledkem byly projekty dvou leteckých továren, jednak to byla Aichi Kokuki K.K. s projektem D3A1 a potom Nakajima Hikoki K.K. se svým projektem a později třemi prototypy střemhlavého bombardéru D3N1. Letoun D3A1 měl pevné podvozek, které mu dodával jistý archaický vzhled. Pevný podvozek má, oproti zatahovacímu podvozku, velký aerodynamický odpor, teto odpor byl však využíván pro zmírnění rychlosti letounu při samotném střemhlavém náletu. Konstruktéři továrny Nakajima použili moderní zatahovací podvozek, ale tím se dostali do problémů s velkou rychlostí v tomto režimu letu, nakonec to vedlo k vyřazení jejich letadel ze soutěže. Vítězem se tedy stal letoun D3A1 továrnyy Aichi.
Prototyp měl eliptická křídla, poháněn byl devítiválcovým motorem Nakajima Hikari 1 o maximálním výkonu 710 koní. U prvního prototypu se ještě objevovaly problémy s aerodynamickými brzdami.
Druhý prototyp již postrádal dětské nemoci – málo výkonný motor byl nahrazen čtrnáctiválcovým motorem Mitsubishi Kinsei 3 o výkonu 840 koní a aerodynamické brzdy byly zpevněny. Zvětšilo se také rozpětí křídel o 400 mm, upraveny byly i ocasní plochy.
Do služby byl přijat jako Aichi D3A1 Typ 96 Model 11. V průběhu sériové výroby byly instalovány výkonnější verze motoru Kinsei a to 43 o výkonu 1000 koní a 44 o výkonu 1070 koní.
Nejprve byl přidělen na paluby letadlových lodí Akagi a Kaga, křest ohněm prodělal v Číně, záhy tvořil páteř bombardovacích letadel na palubách letadlových lodí a významně přispěl k počátečním japonským úspěchům v první etapě bojů na tichomořském bojišti.
URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#118490Verze : 0
Vláďa
MOD
Reklama
D3A1 (AI-205), který 7. prosince 1941 napadl americkou námořní základnu Pearl Harbor. Zobrazený japonský bombardér operoval z letadlové lodi Akagi.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Aiči |
Typ letounu | Aiči D3A1 [Val] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | AI-205 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | CV - Akagi (1925) |
Datum (DD.MM.RRRR) | 07.12.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Aiči |
Typ letounu | Aiči D3A1 [Val] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | AI-205 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | CV - Akagi (1925) |
Datum (DD.MM.RRRR) | 07.12.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#426589Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Fotografie D3A1.
Zdroj:
http://www.aviation-history.com/aichi/d3a.html
upload.wikimedia.org
upload.wikimedia.org
Zdroj:
http://www.aviation-history.com/aichi/d3a.html
upload.wikimedia.org
upload.wikimedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#190554Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek
Zdroj: archiv autora
Zdroj: archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Aici-D3A1-Val-t1252#190552Verze : 0
Vláďa
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.