Aero L-60 Brigadýr

     
Název:
Name:
Aero L-60 Brigadýr Aero L-60 Brigadýr
Originální název:
Original Name:
Aero L-60 Brigadýr
Kategorie:
Category:
víceúčelový letoun utility aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.07.1956-DD.06.1959 Orličan n.p., Choceň /
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1956-DD.06.1959
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
270
První vzlet:
Maiden Flight:
24.12.1953 XL-60/01
Osádka:
Crew:
1 + 2/3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
STOL - zkrácený vzlet a přistání STOL - short take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
912 kg 2011 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1420 kg 3131 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1560 kg 3439 lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,96 m 45 ft 9 ⅝ in
Délka:
Length:
8,80 m 28 ft 10 ½ in
Výška:
Height:
2,72 m 8 ft 11 ⅛ in
Plocha křídla:
Wing Area:
24,30 m2 261.56 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
58,4 kg/m2 11.96 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Praga Doris B1) o výkonu 162 kW/220 k
dvoulistá stavitelná vrtule V-411
Praga Doris B1), power 217 hp
two-blade V-411 variable-pitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
200 l 44 Imp gal / 52.8 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
193 km/h v 0 m 120 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
175 km/h v ? m 109 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,3 min do 1000 m 4,3 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4500 m 14764 ft
Dolet:
Range:
720 km 447 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
vojenská verze:
1x pohyblivý 7,62mm kulomet vz.52 s 300 nábojů


125 kg pum
military variant:
1x flexible vz.52 7.62 mm machine gun, 300 rounds


276 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
Článek

1)
Verze:
L-60S - přestavba, motor AI-14RA
L-60SF - přestavba, motor M462-RF
Article

1)
Versions:
L-60S- rebuilt from L-60, engine AI-14RA
L-60SF - rebuilt from L-60, engine M462-RF
Zdroje:
Sources:
Marjánek, Pavel. L-60 Brigadýr, L+K 1976/06-07.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#26666 Verze : 0
...
Aero L-60 Brigadýr -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#26992 Verze : 0
Aero L-60 Brigadýr (OK-MJN, výrobní číslo 150826).
Aero L-60 Brigadýr -


Aero L-60 Brigadýr -


Aero L-60 Brigadýr -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#73816 Verze : 0
L-60 ako kuriérne lietadlo ČSĽA.

Zdroj : Vojenská technika 1963 č.4
Aero L-60 Brigadýr - Pilotka - kuriérka čs. letectva v L-60 - začiatok šesťdesiatych rokov.

Pilotka - kuriérka čs. letectva v L-60 - začiatok šesťdesiatych rokov.
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#299163 Verze : 1
K-60 (EK-58) od 3. letky 50. spojlp v Klecanech, duben 1957.
Aero L-60 Brigadýr - (Foto z vlastní sbírky)

(Foto z vlastní sbírky)
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#300168 Verze : 0
K-60 (0814) od 50. spojlp v Klecanech, období 1958 / 1959.
Aero L-60 Brigadýr - (Foto z vlastní sbírky)

(Foto z vlastní sbírky)
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#300169 Verze : 0
Aero L-60 Brigadýr (OK-KOS, výrobní číslo 001), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, 2009. Letoun převzalo kbelské muzeum v březnu 1967 od společnosti Moravan n.p. Následnou renovaci provedl Aerotechnik Kunovice v roce 1986.
Aero L-60 Brigadýr -


Aero L-60 Brigadýr -


Aero L-60 Brigadýr -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#318850 Verze : 0
Letoun s označením V-06 v době zkoušek.
Aero L-60 Brigadýr - Zdroj:
LK 21/1991, foto K. Masojídek.

Zdroj:
LK 21/1991, foto K. Masojídek.

Aero L-60 Brigadýr - Zdroj:
LK 21/1991, foto K. Masojídek.

Zdroj:
LK 21/1991, foto K. Masojídek.

URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#679231 Verze : 0

Diskuse

Actually the L-60 was designed by Aero's design team during the Nationalized era, but all Airplanes including the prototypes was built by Orlican Chocen and all original publications that I have seen sofar only mentions Orlican (and ofc Omnipol)


The length of the L-60S and L-60SF modifications are officially the same as for the original L-60A-G/K-60 but that cant be true.
When I compare drawings of them the length in front of the engine bulkhead is different.


And now a little request.


Could you please send me photos of Brigadyrs that I may use on my coming site regarding L-60 Brigadyr, it will have a serial index with pictures so I need as many pictures as I can get, including where it was taken, when, and by who.


Thanks for your help !
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#73906 Verze : 0
Může někdo potvrdit výzbroj kulometem vz. 52?
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#485533 Verze : 0
Podle odkazovaného článku v L+K ho skutečně používal, konkrétně varianta L-60A, Němeček se věnuje více prototypům a zmiňuje výzbroj třetího prototypu kořistním MG 15.
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#485540 Verze : 0
Někde jsem četl o výzbroji německým kulometem MG-15, proto se ptám.
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-60-Brigadyr-t8971#485548 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více