Main Menu
User Menu
Reklama

Aero L-29 Delfín

     
Název:
Name:
Aero L-29 Delfín
Originální název:
Original Name:
Aero L-29 Delfín
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.04.1963-DD.MM.1974 Středočeské strojírny n.p., Odolena Voda /
DD.MM.1963-DD.MM.1974 Strojírny první pětiletky, n.p., Kunovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1963-DD.MM.1974 (sériová výroba / serial production)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~ 3600
První vzlet:
Maiden Flight:
05.04.1959 XL-29
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2280 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3286 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3540 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,29 m
Délka:
Length:
10,81 m
Výška:
Height:
3,126 m
Plocha křídla:
Wing Area:
19,8 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
166 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Motorlet M-701C-500 o tahu 8,72 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1050 l
2x 150 l přídavná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
655 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
450 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m
Dolet:
Range:
680 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
900 km
Výzbroj:
Armament:
2 závěsy po 100 kg
Uživatelské státy:
User States:
























1)
Poznámka:
Note:
NATO kód: Maya
1) Stroj je také v držení mnoha civilních uživatelů z různých zemí.
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
http://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
http://techmag.valka.cz/let_l_l29.htm
http://www.l-159.ic.cz/l29.html
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#367244Verze : 0
MOD
L-29 Delfín čečenského letectva v předvečer rusko-čečenské války, cca prosinec 1994.
Aero L-29 Delfín -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#398627Verze : 0
MOD
Poslední provozovaný Delfín (2851) na 34. zSL v Pardubicích během přistání. Letoun byl definitivně vyřazen v srpnu 2003.
Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#18653Verze : 0
L-29 Delfín (1705) v zobrazeném markingu létal u 28. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v Čáslavi v rozmezí léta 1993 a během roku 1994.
Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#19239Verze : 0
L-29 Delfín taktického čísla 2330.
Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#62318Verze : 0
Delfín iráckého letectva, pod kabinou je znak letecké akademie v Tikrítu, foceno krátce po ukončení operace Iraqi Freedom I v roce 2003
Aero L-29 Delfín - (AML - http://www.aml.yorku.ca)

(AML - http://www.aml.yorku.ca)
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#86005Verze : 0
MOD
Zajímavá "polní" úprava L-29. Pod křídly je podvěšena dvojice německých kulometů MG 17.

Něco málo o zástavbě německých kulometů MG 17 pod křídlo Delfína:

Citace :

Vzpomíná Jan Hála

V létě roku 1971 jsem byl součástí skupiny, která realizovala zástavbu systému pro podvěšení kontejnerů s kulometem MG 17 na letouny L29. Ta se prováděla na letišti Bechyně, protože na českobudějovickém letišti byla právě výluka, dělala se asfaltová dráha. Jedna skupina prováděla přípravu komponentů z polotovarů, které snad byly dodány z Vodochod. A protože ne všechno bylo dodáno, bylo nutné vyrobit třeba schránky na náboje. Na tom se podílely z drakařů pan Musil, Scheinpflug, David, Novák. Ze zbrojířů myslím pan Král. Já jsem pak společně s mjr. Alexou, mjr Veverkou, vedoucím samotné zástavby na letounech, Kundrlíkem a vojákem základní služby Douchou prováděl zástavbu do letounů v Bechni.

Samotná práce trvala asi dva dny. První den se demontovaly křídla, otočila, udělaly klempířské úpravy, zabudovala kabeláž. Práce se povětšinou prováděly venku, protože bylo hezké počasí (viz fotografie). Pak se křídlo namontovalo, zavěsil kontejner s kulometem, dolícoval se a bylo vše připraveno pro zapojení a přezkoušení. Druhý den se prováděla optické nastřelení a samotné ověření funkce na střelnici. Letoun byl na zvedácích a podepřený podpěrami. Při prvním zastavěném letounu se vystřílelo všech 180 nábojů na vzdálenost asi 100 metrů s požadovanou přesností, aby se to odzkoušelo. Jak si vzpomínám, tak střely vyhloubily na valu asi 1 m hlubokou jámu o průměru 15 až 20 cm. Jen pro zajímavost, dráha střel z kulometů pod oběma křídly se měla teoreticky protnout na vzdálenosti 400 metrů. U ostatních upravených letounů se už na střelivu šetřilo. Na první střelby se přijel podívat tehdejší zástupce velitele opravny mjr. Zlámal.
Byla to pěkná práce. Poprvé nás s materiálem odvezl do Bechyně vrtulník Mi 4. Pak jsme tam dojížděli auty. Někdy vétřieskou, jindy osobními auty. Se samotnou realizací v podstatě problémy nebyly, i montáž nebyla také nijak pracná. Nedochovala se fotografie nástřelu v terči, ale střelba byla dost přesná. Protože v té době jsem byl voják základní služby, detaily a počty přebudovaných letounů neznám.

Text převzat ze zápisků na CD vydaného k výročí letiště Planá u Českých Budějovic.
Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#183864Verze : 0
Ešte pod označením C-29.


„ ... československé školné prúdové lietadlo C-29...“



Zdroj : Vojenská technika 1963 č.2
Aero L-29 Delfín - C-29 trupové číslo 00031

C-29 trupové číslo 00031
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#299152Verze : 0
Ja som našiel v svojom archíve tento snímok. Je zo 60-tych rokov (asi rok 1964) zo strojárskej výstavy v Brne. Na lietadle sú akurát výsostné znaky, bez akéhokoľvek číselného označenia.
Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#300919Verze : 0
MOD
Dnes (2.8.2018) při návštěvě Jizerskohorského technického muzea v Bílém Potoce pod Smrkem jsem objevil stále funkční letový simulátor TL-29.
Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#604674Verze : 1
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#613542Verze : 0
MOD
L-29 během lámacích zkoušek ve VZLÚ.
Aero L-29 Delfín - Zdroj:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=569888117869828&set=gm.447231290071291

Zdroj:
www.facebook.com

URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#699123Verze : 0
Diskuse
Někde jsem slyšel, že L-29 byly koncem 60 let i ve svazarmu? Prý to byl pokus o založení "proudového" odboru. V normalizaci to ovšem zkončilo. Nevíte o tom někdo něco, prosím?
Dík za info
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#186780Verze : 0
I am trying to find current location and Owner of the following L-29 aircraft that I have interest to buy one of. L-29: 3401, 3403, 3233 Contact me with details please Robert Schwartz L-29 pilot in USA
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#320293Verze : 0