Název: Name: | Aero A-11 | |
Originální název: Original Name: | Aero A-11 | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1924-DD.MM.1928 Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha-Vysočany / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1924-DD.MM.1928 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 107 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1924 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 974 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1481 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12,80 m | |
Délka: Length: | 8,00 m | |
Výška: Height: | 3,10 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 36,50 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 36,5 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Walter W-IV o výkonu 177 kW/240 k Vrtule dřevěná dvoulistá | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 215 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 190 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 21,83 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7200 m | |
Dolet: Range: | 750 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kulomet Vickers vz.09 ráže 7,7 mm 2x kulomet Lewis vz.15 ráže 7,7mm 500 kg bomb | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Konstruktér: Ing. Antonín Husník Jednomotorový dvoumístný jednopříhradový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou. Kostra trupu byla trubková svařovaná, kostra křídel dřevěná. | |
Zdroje: Sources: | V. Němeček, Československá letadla, Naše Vojsko, Praha 1968 J.Fidler a V.Sluka, Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006, ISBN 80-7277-256-2 |
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-11-t8290#23786Verze : 0
Aero A-11 naprojektoval tým pod vedením Antonína Husníka. Lietadlo vzniklo úpravou modelu Aero A-12. Po zastavaní ľahšieho motora Walter W-IV vznikol dvojmiestny jednomotorový dvojplošník, ktorý sa pre svoju všestrannosť stal jedným z najobľúbenejších lietadiel 1. ČSR. Mal kostru zmiešanej konštrukcie s drevenými krídlami a kovovým trubkovým trupom. Lietadlo bolo potianuté plátnom a okolo motora duralovým plechom. Prvý prototyp bol zalietaný v roku 1924 a Ministerstvo národnej obrany oň hneď prejavilo záujem. Ostatne úspešnosť tejto konštrukcie dokazovala nielen dlhá služba ale aj dve víťazstvá v rokoch 1925 a 1926 v rýchlostnom závode prezidenta republiky. Vzniklo viacero verzií, líšiacich sa najmä motorom. Jeho hlavná funkcia bolo ľahké bombardovanie a prieskum. Avšak bola vytvorená aj varianta nočnej stíhačky, verzia paváková, cvičná atď. Aero Výmenou motora Walter W-IV za Breitfeld-Daněk Perun II a zväčšením palivovej nádrže vzniká Ab-11. Jeden zo strojov Ab-11 (L-BUCD) sa preslávil v roku 1926, keď s ním škpt. Stanovský a mechanik Šimek uskutočnili okružný let naprieč Európou, severnou Afrikou a blízkym východom. Nad 23 štátmi strávili vo vzduchu skoro 92 hodín a preleteli 15 070 km. Tento stroj sa zachoval dodnes a nachádza sa v múzeu v Kbeloch. Do povedomia verejnosti sa lietadlo dostalo aj "akciou" 255 premetov za 44 minút z roku 1927 (pilot Novák, pasažierom bol priamo šékonštruktér ing. Husník). Na základe úspešnej Ab-11 vznikli aj nočné varianty Ab-11N a Ab-111. V polovici 30. rokov boli tieto lietadlá už zastarané a tak ich postupne nahradili lietadlá Letov Š-328. Po vyradení z prvosledových jednotiek boli mnohé prestavané na cvičné Aš-11.
Ďalším použivateľom tohto lietadla bolo fínske letectvo. Fínské stroje dostali továrne označenie Aero A-11HS a boli vybavené silnejšími a ťažšími motormi Hispano-Suiza 8Fb o výkone 300 koní. Na základe toho ich prezývali "Hispano-Aero". Fíni ich ako bojové lietadlá zaradili do stavu pozemného letectva v roku 1927, ale už v roku 1929 ich nahradili novším Aero A-32. Fínske letectvo ich potom používalo ako cvičné lietadlá až do roku 1939. Celkovo bolo objednaných a vyrobených 8 kusov verzie A-11HS.
Verzie:
Zdroje:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_A-11
http://www.vinar.cz/mitte/a11.htm
* upravil Dav
Ďalším použivateľom tohto lietadla bolo fínske letectvo. Fínské stroje dostali továrne označenie Aero A-11HS a boli vybavené silnejšími a ťažšími motormi Hispano-Suiza 8Fb o výkone 300 koní. Na základe toho ich prezývali "Hispano-Aero". Fíni ich ako bojové lietadlá zaradili do stavu pozemného letectva v roku 1927, ale už v roku 1929 ich nahradili novším Aero A-32. Fínske letectvo ich potom používalo ako cvičné lietadlá až do roku 1939. Celkovo bolo objednaných a vyrobených 8 kusov verzie A-11HS.
Verzie:
Aero A-11 | základná verzia s motorom Walter W-IV | 107 kusov |
Aero A-11J | experimentálna verzia s hviezdicovým motorom | 1 kus |
Aero A-11N | nočná verzia | 43 kusov |
Aero A-11HS | verzia pre Fínsko | 8 kusov |
Aero Ab-11 | verzia s motorom Breitfeld & Daněk Perun II | 84 kusov |
Aero Ab-11N | nočná verzia | 4 kusy |
Aero Ab-111 | verzia s motorom Breitfeld & Daněk Perun IIa | 15 kusov |
Aero Aš-11 | cvičné lietadlá prestavané z pôvodných prvosledových lietadiel | |
Aero A-21 | cvičné nočné lietadlo | 8 kusov |
Aero A-22 | civilná verzia s motorom Maybach Mb IV A o výkone 240 koní | 3 kusy |
Aero A-25 | cvičné na pokračovací výcvik s motorom BMW IIIa | 15 kusov |
Aero A-29 | verzia s plavákovým podvozkom | 9 kusov |
Aero A-125 | cvičné na pokračovací výcvik | 12 kusov |
Aero A-211 | cvičné s hviezdicovým motorom Walter Castor | 18 kusov |
Aero A-11C | verzia s motorom Škoda L | 1 kus |
Aero A-11LD | verzia s motorom Lorraine Dietrich | 8 kusov |
Aero A-32 | pokračovanie vývoja A-11J | 31 kusov |
Aero A-32IF | verzia pre Fínsko s motorom Isotta Fraschini Asso Cassia | 1 kus |
Aero A-32GR | verzia pre Fínsko s motorom Gnome-Rhône Jupiter | 15 kusov |
Aero Ap-32 | úprava A-32 s motorom Walter Jupiter VI | 45 kusov |
Aero Apb-32 | bombardovacia verzia Ap-32 | 35 kusov |
Zdroje:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_A-11
http://www.vinar.cz/mitte/a11.htm
* upravil Dav
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-11-t8290#226984Verze : 0
Reklama
...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-11-t8290#26632Verze : 0
Aero A-11
Zdroj
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-11-t8290#336860Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.