Main Menu
User Menu
Reklama

Aero A-11

     
Název:
Name:
Aero A-11
Originální název:
Original Name:
Aero A-11
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1924-DD.MM.1928 Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha-Vysočany /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1924-DD.MM.1928
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
107
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1924
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
974 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1481 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,80 m
Délka:
Length:
8,00 m
Výška:
Height:
3,10 m
Plocha křídla:
Wing Area:
36,50 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
36,5 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter W-IV o výkonu 177 kW/240 k
Vrtule dřevěná dvoulistá
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
215 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
190 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
21,83 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7200 m
Dolet:
Range:
750 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x kulomet Vickers vz.09 ráže 7,7 mm
2x kulomet Lewis vz.15 ráže 7,7mm

500 kg bomb
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Konstruktér: Ing. Antonín Husník


Jednomotorový dvoumístný jednopříhradový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou. Kostra trupu byla trubková svařovaná, kostra křídel dřevěná.
Zdroje:
Sources:
V. Němeček, Československá letadla, Naše Vojsko, Praha 1968
J.Fidler a V.Sluka, Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006, ISBN 80-7277-256-2
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-11-t8290#23786Verze : 0
Aero A-11 naprojektoval tým pod vedením Antonína Husníka. Lietadlo vzniklo úpravou modelu Aero A-12. Po zastavaní ľahšieho motora Walter W-IV vznikol dvojmiestny jednomotorový dvojplošník, ktorý sa pre svoju všestrannosť stal jedným z najobľúbenejších lietadiel 1. ČSR. Mal kostru zmiešanej konštrukcie s drevenými krídlami a kovovým trubkovým trupom. Lietadlo bolo potianuté plátnom a okolo motora duralovým plechom. Prvý prototyp bol zalietaný v roku 1924 a Ministerstvo národnej obrany oň hneď prejavilo záujem. Ostatne úspešnosť tejto konštrukcie dokazovala nielen dlhá služba ale aj dve víťazstvá v rokoch 1925 a 1926 v rýchlostnom závode prezidenta republiky. Vzniklo viacero verzií, líšiacich sa najmä motorom. Jeho hlavná funkcia bolo ľahké bombardovanie a prieskum. Avšak bola vytvorená aj varianta nočnej stíhačky, verzia paváková, cvičná atď. Aero Výmenou motora Walter W-IV za Breitfeld-Daněk Perun II a zväčšením palivovej nádrže vzniká Ab-11. Jeden zo strojov Ab-11 (L-BUCD) sa preslávil v roku 1926, keď s ním škpt. Stanovský a mechanik Šimek uskutočnili okružný let naprieč Európou, severnou Afrikou a blízkym východom. Nad 23 štátmi strávili vo vzduchu skoro 92 hodín a preleteli 15 070 km. Tento stroj sa zachoval dodnes a nachádza sa v múzeu v Kbeloch. Do povedomia verejnosti sa lietadlo dostalo aj "akciou" 255 premetov za 44 minút z roku 1927 (pilot Novák, pasažierom bol priamo šékonštruktér ing. Husník). Na základe úspešnej Ab-11 vznikli aj nočné varianty Ab-11N a Ab-111. V polovici 30. rokov boli tieto lietadlá už zastarané a tak ich postupne nahradili lietadlá Letov Š-328. Po vyradení z prvosledových jednotiek boli mnohé prestavané na cvičné Aš-11.



Ďalším použivateľom tohto lietadla bolo fínske letectvo. Fínské stroje dostali továrne označenie Aero A-11HS a boli vybavené silnejšími a ťažšími motormi Hispano-Suiza 8Fb o výkone 300 koní. Na základe toho ich prezývali "Hispano-Aero". Fíni ich ako bojové lietadlá zaradili do stavu pozemného letectva v roku 1927, ale už v roku 1929 ich nahradili novším Aero A-32. Fínske letectvo ich potom používalo ako cvičné lietadlá až do roku 1939. Celkovo bolo objednaných a vyrobených 8 kusov verzie A-11HS.




Verzie:
Aero A-11 základná verzia s motorom Walter W-IV 107 kusov
Aero A-11J experimentálna verzia s hviezdicovým motorom 1 kus
Aero A-11N nočná verzia 43 kusov
Aero A-11HS verzia pre Fínsko 8 kusov
Aero Ab-11 verzia s motorom Breitfeld & Daněk Perun II 84 kusov
Aero Ab-11N nočná verzia 4 kusy
Aero Ab-111 verzia s motorom Breitfeld & Daněk Perun IIa 15 kusov
Aero Aš-11 cvičné lietadlá prestavané z pôvodných prvosledových lietadiel
Aero A-21 cvičné nočné lietadlo 8 kusov
Aero A-22 civilná verzia s motorom Maybach Mb IV A o výkone 240 koní 3 kusy
Aero A-25 cvičné na pokračovací výcvik s motorom BMW IIIa 15 kusov
Aero A-29 verzia s plavákovým podvozkom 9 kusov
Aero A-125 cvičné na pokračovací výcvik 12 kusov
Aero A-211 cvičné s hviezdicovým motorom Walter Castor 18 kusov
Aero A-11C verzia s motorom Škoda L 1 kus
Aero A-11LD verzia s motorom Lorraine Dietrich 8 kusov
Aero A-32 pokračovanie vývoja A-11J 31 kusov
Aero A-32IF verzia pre Fínsko s motorom Isotta Fraschini Asso Cassia 1 kus
Aero A-32GR verzia pre Fínsko s motorom Gnome-Rhône Jupiter 15 kusov
Aero Ap-32 úprava A-32 s motorom Walter Jupiter VI 45 kusov
Aero Apb-32 bombardovacia verzia Ap-32 35 kusov



Zdroje:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_A-11
http://www.vinar.cz/mitte/a11.htm



* upravil Dav
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-11-t8290#226984Verze : 0
...
Aero A-11 -


URL : https://www.valka.cz/Aero-A-11-t8290#26632Verze : 0
Aero A-11

Zdroj

Aero A-11 -


URL : https://www.valka.cz/Aero-A-11-t8290#336860Verze : 0