Main Menu
User Menu
Reklama

Aero A-101

     
Název:
Name:
Aero A-101
Originální název:
Original Name:
Aero A-101
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.193R Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha-Vysočany /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.193R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
30
První vzlet:
Maiden Flight:
12.12.1934
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2500 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4260 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
17,00 m
Délka:
Length:
12,09 m
Výška:
Height:
3,86 m
Plocha křídla:
Wing Area:
57,10 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
76,3 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Praga Isotta Fraschini Asso 1000 RV o výkonu 588 kW/800 k
Vrtule dřevěná dvoulistá
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
265 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
30 min do 4500 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5600 m
Dolet:
Range:
845 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
3x kulomet vz. 30 ráže 7,92 mm (720 nábojů) (2x pilotní, 1x pozorovatel)

600 kg bomb

fotokamera A-II-30 (případně A-III-30)
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
konstruktér: Ing. Antonín Husník
Zdroje:
Sources:
V. Němeček, Československá letadla, Naše Vojsko, Praha 1968
J.Fidler a V.Sluka, Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006, ISBN 80-7277-256-2
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-101-t8320#23818Verze : 0
Jednomotorový dvoumístný bombardovací dvojplošník smíšené konstrukce, podvozek záďového typu s ostruhou, motorová varianta Aera A-100. Letoun vznikl na základě požadavku Ministerstva národní obrany, které tak chtělo upotřebit již nakoupené motory.

Začátkem roku 1937 bylo 28 kusů tohoto typu zgenerálkováno a prodáno Estonsku, které však působilo pouze jako prostředník při jejich prodeji republikánské vládě Španělska. Zhruba polovina těchto letounů byla ukořistěná nacionalistickým letectvem, které je používalo jako cvičné až do poloviny 50. let.
Aero A-101 -


URL : https://www.valka.cz/Aero-A-101-t8320#26688Verze : 0
a z druhé strany (zprava ... vlastně i z leva - republikánská strany fronty Very Happy )
Aero A-101 -


URL : https://www.valka.cz/Aero-A-101-t8320#47218Verze : 0
Bojové nasazení :
16ks ve Španělské občanské válce na straně republikánů.
12ks ve Španělské občanské válce na straně pučistů.
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-101-t8320#168559Verze : 0
Diskuse
Vážení,
na netu se objevily dvě fotografie z leteckého vrakoviště v polském Deblinu po zakončení polsko-německé války v září 1939. Zdá se mi, že na dvou z nich by mohly být záběry Aera A-101. Jak se mohl dostat do Polska? Vím, že na Aeru A-101 č.15 dne 7. června 1939 uprchli z Piešťan do Polska dva slovenští letci. Možná se jedná o tento stroj i když taktické číslo 4 (14?) tomu neodpovídá. Je možné, že Poláci zařadili tento stroj do stavu nějaké cvičné jednotky a taktické číslo přepsali. Ovšem skutečnost, že nepřemalovali výsostné znaky tuto doměnku nepodporuje. Může někdo přidát více informací o tomto konkrétním stroji?
Aero A-101 -


Aero A-101 -


URL : https://www.valka.cz/Aero-A-101-t8320#319925Verze : 0
MOD