AMX-13 F1, AMX-13 F1A (mostní tank)

     
Název:
Name:
AMX-13 F1, AMX-13 F1A AMX-13 F1, AMX-13 F1A
Originální název:
Original Name:
AMX-13 F1, AMX-13 F1A
Kategorie:
Category:
mostní tank armoured bridge layer
Výrobce:
Producer:
Loire Industrie (dnes součást GIAT Industries Chalon – sur – Saone) Francie
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1960-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
20000 kg 44092 lb
Celková délka:
Overall Length:
6440 mm 21ft 2in
Celková šířka:
Overall Width:
2700 mm 8ft 10in
Celková výška:
Overall Height:
2720 mm 8ft 11in
Světlá výška:
Ground Clearance:
430 mm 1ft 5in
Pancéřování:
Armour:
Korba
Čelní pancíř: 25 mm,
Boční stěny korby: 20 mm,
Zadní stěna korby: 15 mm,
Strop korby: 10 mm,
Dno korby: 10 mm


Přepravní prostor osádky
Čelo : 25 mm,
Boky: 25 mm,
Zadní stěna: 20 mm,
Strop: 10 mm
Hull
Front Armor: 0,98in,
The side walls of the bucket: 0,79in,
The rear wall of the bucket: 0,59in,
Ceiling Hull: 0,39in,
Hull Bottom: 0,39in


Shipping crew compartment
Front: 0,98in,
Hips: 0,98in,
Rear wall: 0,79in,
Ceiling: 0,39in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
8-válcový vodou chlazený benzinový motor SOFAM Model 8Gxb
8-cylinder water-cooled gasoline engine Model SOFA 8Gxb
Výkon:
Power:
186 kW při 2000 ot/min 249.4 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
mechanická převodovka manual transmission
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
60 km/h 37.3 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
350 km 217.5 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
23 ° 50 %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,6 m 63in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,6 m 23,6in
Brodivost:
Fording Depth:
0,6 m 23,6in
Nástavba:
Superstructure:
Verze mostu F1
Celková délka: 16,0 m
Účinná délka mostu: 14,0 m
Šířka mostu: 3,16 m
Hmotnost mostu: 4,1 t
Nosnost mostu : 30 t
Doba položení: do 5 min.
Doba složení: do 10 min.


Verze mostu F1A
Celková délka: 14,0 m
Účinná délka mostu: 12,0 m
Šířka mostu: 3,35 m
Hmotnost mostu: 4,1 t
Nosnost mostu : 30 t
Doba položení: do 5 min.
Doba složení: do 10 min.
Version F1 bridge
Overall length: 629,9in
Effective bridge length: 551,2in
Bridge Width: 124,4in
Bridge Weight: 9039 lb
Bridge Capacity: 66139 lb
Lay time: 5 min.
Composition time: 10 min.


Bridge Version F1A
Overall length: 551,2in
Effective bridge length: 472,4in
Bridge Width: 131,9in
Bridge Weight: 9039 lb
Bridge Capacity: 66139 lb
Lay time: 5 min.
Composition time: 10 min.
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
Celková délka s mostem 8020 mm.
Celková šířka s mostem 3160 mm.
Rychlost na silnici s mostem 40 km/h.
Svah s mostem 30%.
Boční náklon s mostem 20%.
Překročivost s mostem 1,3 m.
Světla výška vzadu 360 mm.
Měrný výkon 9,3 kW/t.
Objem palivové soustavy 480 l benzínu.
The total length of 26ft 4in with a bridge.
Overall width 10ft 4in mm with a bridge.
Speed ​​on the road with a bridge 24.9mph.
The slope of the bridge 14°.
Lateral tilt of the bridge 9°.
Fording bridge with 51,2in.
Lights back height 1ft 2in.
Specific power 12,5 bhp/t.
Fuel system 480 l of gasoline.
Zdroje:
Sources:
Zdroje:


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 4. díl, vydaly MS-Line s.r.o a ESo VIDEO jako první vydání v roce 1997, ISBN 80-902293-1-X


Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5


Chris Bishop - Velká encyklopedie Moderní vojenské zbraně, vydalo nakladatelství Svojtka v roce 2004 jako první české vydání, ISBN 80-7237-863-5
URL : https://www.valka.cz/AMX-13-F1-AMX-13-F1A-mostni-tank-t11244#405430 Verze : 0
AMX-13 F1, F1A (mostní tank)



Vývoj


Vývoj mostního tanku AMX-13 byl zahájen v roce 1954 a zakázku obdržela francouzská firma Creusot – Loire Industrie (dnes součást GIAT Industries Chalon – sur – Saone). Výroba byla zahájena v roce 1960 a do služby ve francouzské armádě byl mostní tank zaveden v roce 1963. Tank byl vyráběn ve dvou verzích (F1 a F1A), které se lišily délkou a šířkou mostu. Tank vychází ze strojového spodku lehkého tanku AMX-13.



Určení


Mostní tank AMX-13 F1 byl určen k přemosťování vodních a terénních překážek o maximální šířce 14 m ( verze F1A) a 16 m (verze F1). Umožňoval přepravu vojenské techniky do hmotnosti 30 tun, v případě uložení dvou mostovek těsně vedle sebe se zatížitelnost mostu zvýšila až na 50 tun. Jeho předností byla snadná obsluha, nízká hmotnost a jednoduchá konstrukce. Nic méně čtyři tuny těžký most nůžkového typu, s mohutným pokládacím zařízením, dvěma masivními kotvícími podpěrami a vyvýšenou nástavbou pro obsluhu, vše umístěno v zadní části korby, mělo za následek nadměrné přetížení podvozku vozidla. To se odráželo ve zhoršených jízdních vlastnostech jak na silnici, tak v terénu, zvýšenou spotřebou paliva, snížením dojezdu a zvýšeným opotřebením částí podvozku. Dále mezi nedostatky tanku lze zařadit poměrně nízkou zatížitelnost mostu (pouhých 30 tun), vysokou siluetu a absenci výzbroje. Mostní tank AMX-13 F1 / F1A byl v průběhu 60. let 20. století postupně nahrazován typem AMX-30H, který vycházel ze strojového spodku středního tanku AMX-30.



Popis


Mostní tank AMX-13 F1 / F1A vychází ze strojového spodku lehkého tanku AMX-13. Korba má v přední části skloněný pancíř s malým vlnolamem. Prostor řidiče se nachází v levé přední části korby a motor je umístěn napravo od něho. Strop korby je v celé jeho délce plochý. Původní věžový komplet byl odstraněn a nahrazen vyvýšeným přepravním prostorem osádky. Ve stropu přepravního prostoru jsou dva příklopy. Osádku vozidla tvoří tři muži (velitel, řidič a strojník). Most se po dobu přepravy nachází nad korbou vozidla, přičemž jí v přední části značně převyšuje.Vpředu je uložen na podpěrném rámu, jehož obě ramena, jsou uchycena po obou stranách stropu korby na úrovni řidičského prostoru. V zadní části je most pevně spojen s mohutným ramenem pokládacího zařízení, které ho po dobu přesunu udržuje v horizontální poloze nad korbou a přepravním prostorem osádky.



Pancéřová ochrana vyprošťovacího tanku


Korba
Čelní pancíř: 25 mm
Boční stěny korby: 20 mm
Zadní stěna korby: 15 mm
Strop korby: 10 mm
Dno korby: 10 mm

Přepravní prostor osádky

Čelo : 25 mm
Boky: 25 mm
Zadní stěna: 20 mm
Strop: 10 mm


Chrání osádku před střelami z ručních zbraní a střepinami z ručních granátů.



Podvozek, motor a převodovka


Podvozek tanku je tvořen pěti pojezdovými koly po obou stranách korby, odpružených torzními tyčemi. První a poslední pojezdové kolo je vybaveno hydraulickým tlumičem. Hnací kolo je vepředu a napínací vzadu. Horní větev pojezdového ústrojí je tvořena čtyřmi nosnými kladkami po obou stranách korby. Délka styčné plochy mezi pásem a terénem je 2 800 mm.


Tank je poháněn 8válcovým vodou chlazeným benzinovým motorem SOFAM Model 8Gxb o výkonu 186 kW při 3 200 ot./min.
Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje mechanická převodovka..



Výzbroj vozidla a systémy pro přežití osádky



U mostního tanku AMX-13 F1 / F1A se počítalo s bojovým nasazením společně s plně vyzbrojenou bojovou technikou, která mu měla poskytovat krytí. Z toho důvodu nenese vozidlo žádnou výzbroj.


Vozidlo není vybaveno tlakovým filtroventilačním zařízením proti ZHN, automatickým protipožárním zařízením, ani přístroji pro noční vidění. Vozidlo je schopno bez přípravy brodit do hloubky 0,6 m.



Speciální nástavba s mostem


U mostního tanku AMX-13 F1 / F1A je použit most nůžkového typu. V zadní části korby je pomocí hydraulického pokládacího zařízení pevně spojen s korbou vozidla. Po dobu přepravy je složen na dvě stejné části a umístěn na nástavbě vozidla. Při pokládání mostu přes překážku se vozidlo ukotví pomocí dvou hydraulicky ovládaných masivních kotvící podpěr, umístěných po obou stranách zadní části korby. Následně se pomocí hydraulického pokládacího zařízení, jehož mohutné nosné rameno je umístěno v zadní části korby, složený most zvedne kolmo k terénu. Po té dochází k postupnému pokládání a rozkládání mostu přes překážku. Skládání mostu probíhá v opačném sledu. Most je pomocí hydraulického pokládacího zařízení zvednut z překážky do kolmé polohy s terénem. Po dobu tohoto manévru dojde zároveň ke složení mostu na dvě stejné části. Následně hydraulické pokládací zařízení most uloží zpět do přepravní polohy na horní část nástavby vozidla. Posledním manévrem je zvednutí masivních kotvících podpěr do přepravní polohy. Výhodou nůžkového typu mostu je snadná manipulace a menší rozměry příliš nepřesahující obrysy vozidla při přepravě. Nevýhodou je poměrně velká výška dosahovaná při manipulaci s mostem, což lze považovat za demaskující příznak celého manévru.



Most


Mostní tank AMX-13 byl vybaven mostem nůžkového typu vyráběným ve dvou provedeních – AMX-13 F1 nebo F1A. Oba typy mostů se od sebe lišily pouze délkou a šířkou. Mosty vyrobeny ze slitin lehkých kovů byly schopny zajistit přepravu všech druhů bojové techniky francouzské armády do hmotnosti 30 tun. Dva mosty stejného typu bylo možné pevně spojit a zvýšit tak jejich nosnost na 50 tun.


Verze F1
Celková délka: 16,0 m
Účinná délka mostu: 14,0 m
Šířka mostu: 3,16 m
Hmotnost mostu: 4,1 t
Nosnost mostu : 30 t
Doba položení: do 5 min.
Doba složení: do 10 min.



Verze F1A
Celková délka: 14,0 m
Účinná délka mostu: 12,0 m
Šířka mostu: 3,35 m
Hmotnost mostu: 4,1 t
Nosnost mostu : 30 t
Doba položení: do 5 min.
Doba složení: do 10 min.





Zdroje:


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 4. díl, vydaly MS-Line s.r.o a ESo VIDEO jako první vydání v roce 1997, ISBN 80-902293-1-X


Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5


Chris Bishop - Velká encyklopedie Moderní vojenské zbraně, vydalo nakladatelství Svojtka v roce 2004 jako první české vydání, ISBN 80-7237-863-5
URL : https://www.valka.cz/AMX-13-F1-AMX-13-F1A-mostni-tank-t11244#314241 Verze : 0
foto
AMX-13 F1, AMX-13 F1A (mostní tank) -


URL : https://www.valka.cz/AMX-13-F1-AMX-13-F1A-mostni-tank-t11244#35639 Verze : 0
Ještě jedno foto tentokrát v barvě zachycuje nakládání mostu na tank z přepravního traileru
AMX-13 F1, AMX-13 F1A (mostní tank) -


URL : https://www.valka.cz/AMX-13-F1-AMX-13-F1A-mostni-tank-t11244#39290 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více