AD Scout

     
Název:
Name:
AD Scout
Originální název:
Original Name:
AD Scout
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.MM.1915 Hewlett & Blondeau Ltd., Luton /
DD.MM.1915-DD.MM.1915 Blackburn Aeroplane & Motor Co., Ltd., Leeds /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1915-DD.MM.1915
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10.19 m
Délka:
Length:
6.93 m
Výška:
Height:
3.12 m
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome 9B o výkonu 75 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
135.2 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
107.8 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
25 min do 3048 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m
Dolet:
Range:
338 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x dvouliberní bezzákluzový kanon Davis (nebyl nikdy namontován)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Best of Windsock Vol.2. Albatros Productions, Berkhamsted 1991.
https://www.aviastar.org/air/england/air_scout.php
www.airforce.forces.gc.ca
https://en.wikipedia.org/wiki/AD_Scout
URL : https://www.valka.cz/AD-Scout-t67706#398308Verze : 0
MOD
AD Scout


Od roku 1915 se začalo britské námořnictvo zajímat o využití amerického bezzákluzového kanonu, který vyvinul Commander Cleland Davis pár let předtím. Davisův kanon pracoval na principu protivýstřelu, kdy je současně s granátem vystřelena opačným směrem další hmota stejné váhy, čímž se zpětné nárazy vzájemně vyruší. Tato zbraň se vlastně skládala z dvou stejně dlouhých hlavní, otočených opačným směrem, které měly společnou komoru. Při nabíjení se zadní hlaveň odklopila na podélném čepu bokem, náboj se skládal z dělostřeleckého granátu a hrsti olověných broků spojených mazivem o stejné hmotnosti jako granát, mezi ně pak přišla společná prachová nálož. Zbraně byly pro letecké použití k dispozici v několika rážích: dvouliberní (cca 40 mm), šestiliberní (57 mm), dvanáctiliberní (76 mm) a 50liberní (127 mm). Počáteční rychlost střely byla u všech asi 370 m/s a dostřel asi 1800 m. Tyto kanony byly lehké, přestože byly dost dlouhé - dvouliberní vážil 32 kg, dvanáctiliberní 95 kg včetně lafety.


Přestože tyto kanony představovaly opravdu účinnou zbraň, velkým problémem bylo jejich umístění, protože dosavadní běžné letouny by je v naprosté většině nebyly schopny použít bez vlastního poškození či zničení (hrozilo například ustřelení vlastního ocasu broky ze zadní hlavně). Proto, až na několik experimentů s jejich umístěním do již existujících velkých letadel, jako bombardérů Handley Page, a některých létajících člunů, např. Felixtove Porte Baby, začaly vznikat různé kanonové speciály - Pemberton-Billing P.B.31E, Robey Peters R.R.F.25, Wight AD 1 a další. V naprosté většině to byly typy navržené nebo alespoň iniciované leteckou sekcí admirality.


Jednou z možností uplatnění tohoto kanonu bylo nasazení proti vzducholodím, které začaly podnikat nálety na Anglii. Letecká sekce admirality a její konstruktér Harris Booth proto navrhli kanonový stíhač AD Scout (někdy také uváděný jako Sparrow). Tento letoun byl, podobně jako mnoho jiných britských letadel v této době, dvouplošníkem s tlačným motorem a rámovým trupem, výrazně se ale lišil umístěním pilotní gondoly ne na dolní křídlo, jak to bylo běžné, ale pod křídlo horní, což poskytovalo lepší výhled. Gondola měla dřevěnou kostru potaženou plátnem, v její zádi byl umístěn motor Gnôme Monosoupape o výkonu 75 kW. Na čtyřech nosnících byl umístěn ocas se zdvojenou směrovkou, pod dolním křídlem byl klasický podvozek, ovšem nezvykle úzký. Ještě v roce 1915 byly objednány čtyři prototypy, dva u firmy Hewlett & Blondeau a dva u Blackburn Aeroplane & Motor Company. Zkoušky ovšem ukázaly, že tento stroj je naprosto podmotorovaný, křehký, těžký a skoro neovladatelný i na zemi. Velmi brzy byl projekt zrušen a všechny prototypy byly poslány do šrotu.


Kanon, který měl být v otevřeném kokpitu na přídi gondoly, nebyl nikdy na žádném z nich nainstalován. Stejně se brzy ukázalo, že je pro stíhání dost nevhodný - za letu bylo dost obtížné přebíjet i zamířit (nepomohl ani klasický kulomet Lewis, který měl pomoci s mířením pomocí trasovacích střel), a brzy se pokusy soustředily spíše na jeho použití k protizemním a protilodním útokům, kdy velký nehybný cíl poskytoval větší šanci se strefit.


Prameny:
www.airforce.forces.gc.ca
https://en.wikipedia.org/wiki/AD_Scout
www.century-of-flight.net
www.quarry.nildram.co.uk
www.aviastar.org





URL : https://www.valka.cz/AD-Scout-t67706#238728Verze : 1
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!