AD Flying Boat

Supermarine Channel

     
Název:
Name:
AD Flying Boat
Originální název:
Original Name:
AD Flying Boat
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.191R Pemberton-Billing Ltd., Woolston /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
29 (1412, 1413, N1290, N1520/1529, N1710/1719, N2450/2455)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1917
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1138 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1618 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
15.34 m
Délka:
Length:
9.32 m
Výška:
Height:
3.99 m
Plocha křídla:
Wing Area:
44.5 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza o výkonu 119 kW nebo
Hispano-Suiza o výkonu 149 kW
dvoulistá vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
160.9 1) km/h v 610 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
30 min do 3048 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3353 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý z,7mm kulomet Lewis
Uživatelské státy:
User States:
(AD Flying Boat)
(Channel Mk.I)
(Channel Mk.I)
(Channel Mk.I)
(Channel Mk.II)
(Channel Mk.II)
Poznámka:
Note:
1) Channel Mk.II s 179kW motorem Armstrong Siddeley Puma 148 km/h
Zdroje:
Sources:
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/adflyingboat.html
https://en.wikipedia.org/wiki/AD_Flying_Boat
https://sv.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Channel
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/adflyingboat.html



URL : https://www.valka.cz/AD-Flying-Boat-t67705#450085Verze : 0
MOD
AD Flying Boat
Supermarine Channel



Továrna Pemberton-Billing Ltd. během "velké války" až na výjimky nevyráběla vlastní typy, ale soustředila se na opravy letadel z francouzského bojiště a stavbu námořních letadel podle vládních specifikací. Tři námořní typy, které byly navrženy leteckým oddělením admirality, také daly základ vlastnímu vývoji, který u společnosti probíhal po válce.


Leteckým oddělením admirality byl navržen také AD Flying Boat jako hlídkový letoun pro spolupráci s válečnými loděmi. Tvůrcem byl Lt. Linton Hope a dostal podobu konvenčního dvouplošného hydroplánu s dvouplošnými ocasními plochami a dvojitou směrovkou. Pilot a pozorovatel seděli klasicky v zákrytu v přídi, za nimi byl umístěn motor s tlačnou vrtulí. Křídla byla kvůli snazšímu skladování na lodi sklopitelná dopředu. V roce 1915 byly u firmy Pemberton-Billing postaveny dva prototypy, které pak doplnilo 27 strojů z původně objednané osmdesátipětikusové série. První let se uskutečnil v roce 1916, vyrobené letouny se kvůli poměrně brzkému konci války nedostaly příliš do akce. Místo toho si našly poměrně rychle civilní uplatnění.


Mateřská firma, mezitím přejmenovaná na Supermarine Aviation, po válce koupila zpět 19 letounů, které přestavěla pro civilní použití pod označením Supermarine Channel Mk.I. Přestavba zahrnovala kromě nahrazení původního motoru Hispano Suiza 119kW motorem Beardmore také vytvoření tří otevřených kabin pro pasažéry. První vzlet Channelu I se konal 23. července 1919 a dopravní pobočka firmy Supermarine nejprve pomocí deseti Channelů (G-EAED až G-EADEM) zajišťovala leteckou dopravu mezi jižním pobřežím Anglie a Le Havrem. Jejich využití se prokázalo natolik úspěšným, že brzy přišly objednávky na další stroje z Norska (tři stroje pro společnost Det Norske Luftfartrederi A/S, označení N-9 až N11), kde měly zajišťovat provoz na nové lince Kristiania (Oslo)-Stavanger-Aberdeen. Dva z těchto strojů, N-11a N-9, se postupně dostalo do rukou norského námořnictva jako F.42a F-44, další dva stroje (F.38 a F.40) získalo námořnictvo jinou cestou. Ve službě typ zůstal až do roku 1928.


Ještě na jaře roku 1920 odkoupila tři z Channelů (G-EAEF, G-EAEG,G-EAEJ) společnost Bermuda and West Atlantic Aviation, která s nimi po dalších deset let provozovala na Bahamách turistické lety. V roce 1922 tři stroje zakoupilo japonské válečné námořnictvo, o rok dříve další putoval do Venezuely. Jeden stroj (zde s poznávací značkou G-NZAI) létal na Novém Zélandě na trati z Aucklandu do Wellingtonu, a snad tento samý používalo také novozélandské námořnictvo k výcviku. Tyto cvičné stroje byly pravděpodobně znovu "militarizovány" umístěním pohyblivého kulometu.


V roce 1920 vznikla verze Channel Mk.II se 179kW motorem Armstrong Siddeley Puma (tři stroje, snad přestavěné z verze I). V roce 1921 jeden Channel II zakoupilo švédské námořnictvo, které jej používalo prý i s lyžemi. Stroj ale o rok později ještě před započetím porovnávacích testů s německým letounem Caspar S.1 havaroval u námořní základny Harsfjärden a přežil z něj pouze motor. Další stroj mezi lety 1921 a 1924 používalo námořní letectvo Chile. V roce 1920 vznikl také vylepšený prototyp nazvaný Supermarine Commercial Amphibian, který měl uzavřenou kabinu pro dva cestující a, jak je z jasné už z názvu, byl amfibií. Jako motor používal osvědčený Rolls Royce Eagle VIII. Do výroby se ale nakonec nedostal, protože souběžně byl navržen pokrokovější civilní létající člun Supermarine Sea Eagle.


Prameny:
https://en.wikipedia.org/wiki/AD_Flying_Boat
https://fr.wikipedia.org/wiki/AD_Flying_Boat
www.air-dir.com
https://sv.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Channel
rnzaf.proboards43.com
https://www.w3.org/TR/REC-html40
www.avrosys.nu
www.plimsoll.org
https://www.smb.nu/svenskavingar/flygplan.asp?ID=12
https://daveg4otu.tripod.com/ah1900/suprod.html

Supermarine Channel Mk.II. Zdroj:https://vintage-aviation.hp.infoseek.co.jp/uk-seaplanes.html

Channel II, testovaný švédským námořnictvem. Zdroj: https://www.smb.nu/svenskavingar/flygplan.asp?ID=12
URL : https://www.valka.cz/AD-Flying-Boat-t67705#238726Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!