Main Menu
User Menu

A.C.M.A. T.A.P.

A.C.M.A. T.A.P. Mle. 56

Počátkem padesátých let řešila francouzská armáda problém jak zvýšit palebnou sílu a také mobilitu výsadkových jednotek. Jedním z použitých způsobů bylo použití skútru Vespa. Tyto italské skútry byly velmi oblíbené od počátku padesátých let a ve Francii je montovala firma ACMA, ta nabídla francouzské armádě k otestování svůj návrh samohybného děla pro palebnou podporu výsadkových jednotek. Šlo o mírně upravený skútr Vespa 150 s připevněným bezzákluzovým kanonem ráže 75 mm americké výroby (M 20). Zbraň byla schopna probít pancíř jakéhokoli tehdejšího tank a vzhledem k váze byla pro výsadkáře ideální. Skútr prošel testy a byl přijat do výzbroje jako TAP Mle.56, tedy „Troupes Aeról Portées Modelle 56“. Údajně bylo dodáno kolem 2000 kusů ve dvou modelech (podle roku ) 56 a 59, které se lišily je minimálně. Zdá se ale že u útvarů bylo vozidel jen kolem 800, nebo dokonce že objednávka byla na 2000 a dodávka byla nižší (800). V boji měla být tato protitanková Vespa vysazena na padáku, celou skupinu tvořily dva výsadkáři, dvě vespy (jedna pro kanon) a kontejner s municí a kanonem. Vše bylo vysazeno najednou a po přistání výsadkáři zkompletovali své stroje (na jeden nasadily kanon a k němu 6 nábojů, na druhý dalších 10 nábojů) a vyrazili do boje. Skútry byly údajně nasazeny v kampani v Suezu, v Indočíně (zde ale až po skončení bojů) a v Alžíru. Střílet šlo jak přímo z vozidla, tak z kanonu umístěného na trojnožce. Nepovedlo se mi zjistit zda byly stroje opravdu v boji použity vysazením, nebo byly prostě do míst bojů dovezeny po vlastní ose, ale vysazení na 5 padácích a následné shledání se nemuselo asi vždy povést. Skútr měl na silnici maximální rychlost 90km/h, pohon zajišťoval dvoutaktní jednoválec o objemu 145,45 cm3 chlazený vzduchem pomocí ventilátoru a umístěný spolu s třírychlostní převodovkou pod sedadlem u zadního kola. Převodovka byla přímo spojena s osou kola a nebylo tedy potřeba řetězu. Výkon motoru byl 5,5 hp a to spolu s osmipalcovými koly nedávalo příliš dobré vlastnosti v terénu, údajně si řidič v terénu užil víc tlačení než jízdy. Skútry byly ve výzbroji poměrně dlouho až do poloviny sedmdesátých let a dnes patří mez sběratelské rarity. Fotky jsou z muzea v Saumuru a ukazují model 56. Mezi sběrateli jsou známy spíše jako „bazooka Vespa“ než pod správným armádním označením TAP


zdroj : vintagescooters.free.fr
www.suite101.com
vlastní poznámky
foto vlastní
A.C.M.A. T.A.P. -


A.C.M.A. T.A.P. -


URL : https://www.valka.cz/A-C-M-A-T-A-P-t116053#402184Verze : 0