Mitsubishi A6M Reisen "Zero"

Autor : 🕔01.03.2003 📕23.810

Podobné články

Další články autora

"Nulová stíhačka" - jak ji japonští výrobci i piloti nazývali (podle roku výroby 2600 japonského letopočtu - 1940), byla nejproslulejším letadlem "země vychazejícího slunce". Od toho jí také na Západě nazývali "Zero" (nula). Před 2. světovou válkou, i jejím počátkem se spoléhalo na taktiku manévrování a v této činnosti bylo Zero bezkonkurenčně nejlepší. Mohlo za to velmi malé pancéřování, což s sebou zároveň neslo jisté bezpečnostní nevýhody. Letadla jako Zero jsou velice lehká a dokáží se točit pomalu na místě jako káča, zatímco opačný extrém - Focke Wulf 190 se točí jak ledoborec. Vyvrcholením tohoto typu byla verze A6M2 pro vybojování vzdušné převahy, z dalších A6M3 měla vetší výkon, zato však kratší dolet. Dále A6M5 silnější výzbroj a A6M6 zesílené pancéřování, které bylo postupem vývoje spojeneckých letadel nezbytné. A6M6 měla zároveň lepší nosnost pro bombardovací úkoly. S přídavnou nádrží mělo Zero fenomenální dolet, dosažený perfektním řešením soustavy motor/vrtule.

Zachovalé A6M

Námořní letectvo vyzkoušelo Reiseny na palubě letadlové lodě Kaga již v roce 1940 a ještě v průběhu téhož roku je dostaly do výzbroje útvary šesti letadlových lodí i jednotky sídlící ve Francouzské Indočíně a na Formose (Tchajwanu). Vstup Japonska do druhé světové války byl již na dosah a tím pádem začal i výcvik japonských pilotů, kteří měli k dispozici nejlepší letadla své doby na světě - Zera. Pět měsíců předtím, než Japonsko vstoupilo do války, vzlétl prototyp další verze Reisenu, známé pod kódem A6M3, který měl, jak už je zmíněno výše, vyšší rychlost, zato však kratší dolet. Američané se s novou verzí setkali poprvé v bojích nad Šalomounovými ostrovy v říjnu roku 1942 a protože měli zato, že se jedná o letoun zcela nové konstrukce, přidělili mu kódové označení "Hamp".

A6M Zero

Na začátku roku 1943 již Reisen (v označení Spojenců Zero-sen, Zero nebo také Zeke) ztrácel mnoho ze svého výsadního postavení, získaného začátkem války, protože se spojenečtí piloti naučili využívat slabé stránky tohoto typu a navíc dostávali do výzbroje nové stíhací letouny jako F6F Hellcat, případně F4U Corsair, na které Reisen v mnohém ohledu nestačil. Na řadu se tak dostával typ A6M5 s lepší výzbrojí a v dalších verzích i zesíleným pancéřováním. Ovšem ani to se nesetkalo s větším úspěchem. Podle některých pramenů vyrobila firma Mitsubishi 3 879 a firma Nakadžima 6 215 Reisenů všech verzí. Vysoké počty vyrobených strojů, ani nasazení řádově stovek Reisenů v zoufalých protiútocích sborů Kamikadze však od Japonska porážku neodvrátily. I tak je dodnes tato "nulová stíhačka" legendou díky své schopnosti rychlého točení krátkými oblouky.

 

Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔01.03.2003 📕23.810

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 6 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago