Hurricany československých letců v bitvě o Anglii

Hurricany (Hawker Hurricane) patří ke stěžejním stíhacím typům v dějinách účasti československých letců ve 2.světové válce. Pro tuto skutečnost hovoří především účast čs. stíhačů  v kabinách Hurricanů v bitvě o Británii, ale i jiných kampaních. Dokládá to však i počet jimi dosažených vzdušných vítězství: 111 jistých, 24 pravděpodobných sestřelů a 37 poškozených strojů protivníka. Je to více než třetina všech dosažených vítězství čs.stíhačů za války a bylo to více úspěchů než na kterémkoli jiném typu, ať už šlo o francouzské Morany, Dewoitiny, Blochy či Curtissy, britské Spitfiry, Beaufightery nebo Mosquita či sovětské Lavočkiny. Více sestřelů než na Hurricanech dobyli jen slovenští stíhači na Messerschmittech na východnní frontě-celkem 216 sestřelů - avšak ti bojovali na straně Osy. Význam Hurricanů pro naše letectví je tedy bez diskusí.

Věnujme se nyní Hurricanům v bitvě o Anglii. Jako první se s nimi mohli seznámit příslušníci 310. a 312. stíhací squadrony R.A.F.(Royal Air Force), zformovaných v Duxfordu ve dnech 10. července respektive 29. srpna 1940.Obě squadrony zasáhly do bojů o Británii na Hurricanech Mk.I. V ní se vyznamenala především 310. peruť, které náleží i primát v dosažení prvních sestřelů čs. pilotů v barvách R.A.F. Stalo se tak 26. srpna 1940 při odrážení německého náletu na letiště Hornchurch a Debden. Squadroně byly přiznány tři sestřely. První z nich dobyl P/O Emil Fechtner, který u Great Tey poslal k zemi Messerschmitt Bf 110D-0.Další dva sestřely (Dorniery 17) byly  přiznány S/Ldr G.D.M. Blackwoodovi a Stg E.M. Prchalovi.Tři piloti 310. Squadrony byli sestřeleni, z toho dva vyskočili na padácích a třetí nouzově přistál.Největší úspěch v jediné akci dosáhla jednotka při pokusu o odražení prvního velkého denního náletu na Londýn 7. Září 1940. Při dvou ztrátách (jeden pilot nouzově přistál) sestřelila celkem 7 strojů: pět Bf 110C-4 a D-0, jeden He 111H-3(Heinkel) a jeden Bf 109E-1. Tento denní výkon se jí podařilo zlepšit při pověstné bitvě nad Londýnem 15. Září 1940. V průběhu dvou akcí jí bylo přiznáno osm sestřelů-šest Do 17Z a po jednom He 111 H-2 a H-4.Dva Hurricany byly při tom sestřeleny doprovodnými Bf 109, oba piloti se včas zachránili na padácích. Ani po říjnu 1940, který je označován historiky za konec bitvy o Británii, však vzdušné boje nepolevily. Z té doby se datuje nejtěžší porážka 310. squadrony. Dne 5. Listopadu 1940 byla nad Canterbury nečekaně zaskočena Messerschmitty Bf 109E. Aniž se její piloti dostali ke sřelbě, stál rychlý přepad jednotku čtyři letouny a pátý byl navíc omylem sestřelen britskými dělostřelci. Naštěstí ani jeden z postižených pilotů nedoznal větší újmu.Je však nutné říci, že ztrátu pěti strojů v jednom utkání neutrpěla peruť ani při nejprudších bojích v září.

312. squadrona vzlétala do bitvy o Británii z letiště Speke, odkud bránila nedaleký Liverpool. První úspěch zaznamenala 8. Října 1940, kdy piloti F/Lt D.E. Gillan, P/O A.Vašátko a Sgt J. Stehlík sestřelili přímo nad městem Junkers Ju 88A-1. Poté se však přilepila 312. squadroně smůla na paty. 10. Října utrpěla  první ztrátu, když Sgt O.Hanzlíček musel svůj Hurrican opustit na padáku a utopil se v řece Mersey. Nedlouho poté, 13. Října, S/Ldr J.K. Ambruš zaútočil omylem na dvojici britských Blenheimů Mk.IF od 29.squadrony, které zaměnil za Ju 88. Výsledek byl tragický: jeden stroj se zřítil do moře a posádka zahynula, druhý bombardér nouzově přistál s nezraněnou osádkou.

Na Hurricanech nelétali čs. letci jen u svých národních perutí, nýbrž také u řady britských a polských squadron. Hvězdou bitvy o Británii se stal čs. příslušník 303. Polské squadrony, bojujících na Hurricanech Mk.I, Sgt Josef František. Tento nejlepší stíhač v bitvě o Británii dosáhl celkem 17 sestřelů, patřil ke stíhacím esům a k nejúspěšnějším čechoslovákům sloužícím v R.A.F. Je velká škoda, že tento skvělý letec zahynul za nevyjasněných okolností při letecké nehodě u Ewellu (zda-li bylo příčinou jeho vyčerpání či letecká nekázeň nebo oba tyto faktory, to už nezjistíme).

Nejúspěšnější čs. stíhači na Hurricanech

Pořadí Jméno Sqdn Počet jistých setřelů na Hurricenech Celkem
1. F/Lt K.M. Kuttelwascher, DFC & bar 1. 18 20
2. Sgt J. František, DFM & bar 303. 17 17
3. W/O J.Dygrýn-Ligotický 1. 6 6
4. F/Lt B.Fiřt 310. 4 5
5. P/O E. Fechtner, DFC 310. 4 4

S/Ldr - Squadron Leader
Sgt - Sergeant
F/Lt - Flying Lieutenant
W/O - Wing Commander
P/O - Pilot Officer

Na závěr bych chtěl vyzvednout slávu těchto statečných letců, kteří bojovali za národní svobodu a nasazovali životy za vlast. Je velkou hanbou co se s nimi dělo po válce za minulého režimu, dostalo se jim komunistického vděku v podobě perzekucí a soudů. I když po roce 1960 byly různé amnestie, myslím, že odvaha a činy těchto statečných mužů nebyly dodnes doceněny.

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 6 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago