Balóny a vzducholodě

Autor : 🕔20.01.2001 📕12.299

Hledáme nové kolegy

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!

Seriál

  1. Balóny a vzducholodě
  2. Balóny a vzducholodě
  3. Balóny a vzducholodě
  4. Balóny a vzducholodě
  5. Balóny a vzducholodě
  6. Balóny a vzducholodě
  7. Balóny a vzducholodě
  8. Balóny a vzducholodě
  9. Balóny a vzducholodě
  10. Balóny a vzducholodě
  11. Balóny a vzducholodě
  12. Balóny a vzducholodě
  13. Balóny a vzducholodě
  14. Balóny a vzducholodě
  15. Balóny a vzducholodě
  16. Balóny a vzducholodě
  17. Balóny a vzducholodě
  18. Balóny a vzducholodě
  19. Balóny a vzducholodě
  20. Balóny a vzducholodě
  21. Balóny a vzducholodě
  22. Balóny a vzducholodě
  23. Balóny a vzducholodě
  24. Balóny a vzducholodě
  25. Balóny a vzducholodě
  26. Balóny a vzducholodě
  27. Balóny a vzducholodě
  28. Balóny a vzducholodě
  29. Balóny a vzducholodě
  30. Balóny a vzducholodě
  31. Balóny a vzducholodě
  32. Balóny a vzducholodě

Podobné články

Další články autora

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč
♡ Chci přispět

Vzducholodě 1918-1945

L.Z.126

V Americe se mezitím rodila myšlenka na výstavbu flotily ztužených vzducholodí. V americkém letectvu pochopili, že jejich použití v podobě bombardovacího prostředku je naprostý anachronismus, ale jako průzkumné lodě by mohly být k nezaplacení. Podle Washingtonské smlouvy, podepsané nedlouho po skončení I. sv. války, se omezovala stavba hladinových plavidel. Vzducholodě tedy měly strážit Pacifik na místo křižníků. Měly k tomu ty nejlepší předpoklady. Dokázaly zpracovat mnohem větší plochu vodní hladiny v daném časovém úseku, a navíc se na ně nevztahovala žádná omezující opatření. Bohužel dva zeppeliny, které měly být USA předány v rámci válečných reparacích, se nacházely mezi těmi, jež zničily vlastní posádky. Ovšem všechno zlé je k něčemu dobré. Amerika si proto vymohla, aby jí byl v rámci reparací postaven na účet německé vlády nový zeppelin v hodnotě tří milionů zlatých marek.

Požadovaly vojenskou ztuženou vzducholoď o objemu 85 000 m3. Její pohon mělo obstarávat pět nových motorů Maybach VL o výkonu 294 kW (400 k). Proti tomu se ihned postavily ostatní vítězné mocnosti a dosáhly snížení požadovaného objemu na 70 000 m3. Stroj musel být navíc vyroben jako výhradně dopravní vzducholoď.

Konstrukcí L.Z.126, jak ji v Německu označili, byl pověřen dr. Karl Arnstein. Délka gigantu nesměla překročit hranici 200 m, neboť to byla délka hangáru v americkém Lakehurstu, kdy měl sídlit. To se pak projevilo do konstrukce tím, že byla oproti srovnatelným válečným zeppelinům mírně „tlustší“. Arnstein v ní shrnul veškeré poznatky z válečných konstrukcí. Těleso bylo čistě aerodynamicky kapkovité, bez žádných válcovitých částí. Její hlavní gondolu, jež nesla velitelskou kabinu a prostory pro cestující, umístil Arnstein tak, že se napojovala přímo na spodní část tělesa, a kladla tudíž jen minimální aerodynamický odpor. Kromě ní měla vzducholoď ještě dalších pět motorových gondol, každou s jedním motorem, převodovým ustrojím a jednou vrtulí. Podle potřeby bylo možno dát vrtulím zpětný chod, což umožňovalo dělat otáčivé manévry jako u pásových vozidel (jedna strana vpřed, druhá vzad).

V konstrukci byl znovu použit kýl, jenž během války z důvodu šetření hmotnosti vymizel. Tento pevnostní prvek vystupoval na spodku tělesa jen mírně a zcela jej pokrývalo plátno. Naprostou novinku v německých konstrukcích znamenalo použití závěsného háku v přídi, jenž byl používán ve Velké Británii a USA. Znamenalo to zpevnit příď a přizpůsobit její konstrukci velké zátěži. Ve výše zmiňovaných zemí se totiž vzducholodě ukotvovaly na kotevní stožár. To umožňovalo nejen lepší manipulaci pří vzletu a přistání, ale také bylo možno se vzducholodí volně otáčet podle směru větru. Při této manipulaci pak nemuselo být přítomno velké množství pozemního personálu jako v Německu, ale bohatě dostačoval kolejový traktor nebo minimální množství mužů.

Konstrukce a stavba L.Z.126 se proti předpokladům protáhly. Původní datum předání, stanovené na konec roku 1923, nebylo dodrženo. Stejně tak i nový termín srpen 1924. K předání došlo tedy až v říjnu 1924, tedy téměř o rok později než se předpokládalo.

Z Friedrichshafenu vzlétla L.Z.126 12. října pod velením dr. Hugo Eckenera. Její cesta vedla přes Španělsko, Azory, Nové Skotsko, Boston do Lakehurstu. Zde přistála 15. října. K překonání Atlantiku potřebovala 81 hodin a 17 minut. Stala se tak po britské R.34 druhou vzducholodí světa, která to dokázala. Svým přeletem prokázala dobrou konstrukci a předpoklady pro hlídkování nad Pacifikem.

Jelikož v USA existoval bezpečnostní předpis o tom, že vzducholodě musí být plněny heliem (ovšem tento vzácný plyn nesměl překročit hranice USA), byla L.Z.126 po přeletu naplněna heliem a dostala označení ZR-3. V listopadu 1924 ji prezident Coolidge slavnostně pokřtil na „Los Angeles“. O jejím použití jako dopravní vzducholodě se v USA vůbec neuvažovalo. Přesto díky spojeneckým dohodám sloužila pouze k výcviku posádek. Až teprve po roce 1930 se začala účastnit vojenských cvičení a aktivní vojenské služby. Rozebrána byla jako zastaralá až v roce 1940! Za dobu své služby se stala nejspolehlivější vzducholodí amerického letectva.

Tato ojedinělá zakázka v období platnosti versailleské smlouvy byla příčinou, že většina zaměstnanců společnosti Luftschiffbau Zeppelin odešla. Přešli do nově vzniklé americko-německé společnosti Goodyear-Zeppelin Corporation se sídlem v Arkonu ve státě Ohio. Američané v tomto podniku vlastnili dvě třetiny podílu, Němci jeden. Krátce po jejím vzniku roku 1923 do ní odešel i dr. Karl Arnstein, jeden z největších odborníků na stavbu vzducholodí v Německu. Společnost se pak ucházela o zakázku amerického letectva na obří vzducholodě, schopné nést letadla. V prvním kole zvítězila mezi dalšími 36 soupeři. Avšak jiná společnost, American Brown-Boveri Electric Corporation, si vyžádala kolo druhé. Jelikož v oboru neměla žádné zkušenosti, obrátila se na německého odborníka dr. Schütteho a na jeho podnik Schütte und Co. Krátce poté, co přebrala první výkresy, přestala s dr. Schüttem spolupracovat a plány dopracovala sama. Ten když zjistil, jak situace vypadá ve skutečnosti, rozhodl se Brown-Boveri ze soutěže vyšachovat. Vytvořil proto vlastní plány, mnohem dokonalejší než ty předchozí. V závěrečném hodnocení se pak na prvním místě umístila Goodyear-Zeppelin, druhý dr. Schütte a až třetí společnost Brown-Boveri. Toto je však poslední stopa dr. Schütteho na poli stavby vzducholodí.

Seriál

  1. Balóny a vzducholodě
  2. Balóny a vzducholodě
  3. Balóny a vzducholodě
  4. Balóny a vzducholodě
  5. Balóny a vzducholodě
  6. Balóny a vzducholodě
  7. Balóny a vzducholodě
  8. Balóny a vzducholodě
  9. Balóny a vzducholodě
  10. Balóny a vzducholodě
  11. Balóny a vzducholodě
  12. Balóny a vzducholodě
  13. Balóny a vzducholodě
  14. Balóny a vzducholodě
  15. Balóny a vzducholodě
  16. Balóny a vzducholodě
  17. Balóny a vzducholodě
  18. Balóny a vzducholodě
  19. Balóny a vzducholodě
  20. Balóny a vzducholodě
  21. Balóny a vzducholodě
  22. Balóny a vzducholodě
  23. Balóny a vzducholodě
  24. Balóny a vzducholodě
  25. Balóny a vzducholodě
  26. Balóny a vzducholodě
  27. Balóny a vzducholodě
  28. Balóny a vzducholodě
  29. Balóny a vzducholodě
  30. Balóny a vzducholodě
  31. Balóny a vzducholodě
  32. Balóny a vzducholodě

Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔20.01.2001 📕12.299

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Anton Bero pozoruhodná zbierka klamstiev a právd

    Stalinův projev na zasedání Sovětu 6. listopadu 1941 · 1 week ago

  • RaS To formální odstoupení vládce z funkce ve prospěch syna bylo obvyklé bezpečnostní opatření, které mělo zabránit bezvládí v případě smrti jednoho z nich. Každý nepřítel věděl, že když zabije jednoho, ten druhý se pomstí. Tokugawové to dělali stejně.

    Daimjó Udžijasu Hódžó · 1 week ago

  • adrian grunert Prečítal som si na dúšok všetkých 10 pokračovaní.Môžem autorovi vysloviť len poďakovanie a uznanie.

    Nad Tatrou sa blýska - (10) · 1 week ago

  • RaS 1) V roce 1241 nešlo o vpád Tatarů ale Mongolů. To je častá chyba. Tataři v té době sloužili uherskému králi. 2) Mogolové po bitvě u Lehnice neprošli ze Slezska do Uher přes Kladsko, ale přes Moravu. Pak se spojili s Bátúem a zúčastnili se bitvy u...

    Tatarský vpád do Uhorska 1241 · 2 weeks ago

  • Letusak Tak Francouzi take meli pomerne presnou predstavu, ale vojska Wehrmachtu se jim zastavit nepodarilo. Cemu bychom si pomohli? Predstava, ze bychom meli nejaky "lepsi kredit" v ocich okupantu je mylna, staci se podivat na Polsko. Bojovalo, ale...

    Benešova Sofiina volba · 4 weeks ago

  • Ivo Bukovsky Ve skutečnosti měli čs generálové poměrně přesnou představu o síle wehrmacht a doporučovali přijmout boj. Beneš se už tím že jednal o odstoupení pohraničí podle godesberských požadavků dopustil vlastizrady - podle tehdejší ústavy. Bohužel...

    Benešova Sofiina volba · 4 weeks ago

  • Letusak A on tehdy nekdo vedel, jake budou nebojove ztraty ceskych obcanu, kdyz zadna valka nebyla (a nebyl vcelku duvod se domnivat, ze Hitler pristoupi k vyhlazeni slovanskych narodu s takovym gustem)? A ona kvalitativni prevaha v technice neznamena...

    Benešova Sofiina volba · 1 month ago

  • Ivo Bukovsky Skutečnost že nebojové ztráty na lidech, českosvenských občanů, byly vyšší než předpokládané ztráty bojové, nehledě na sekundární efekt zavlečení sovětského vlivu do střední Evropy a katastrofální vliv na společenské a majetkové poměry se stále...

    Benešova Sofiina volba · 1 month ago

  • Radek Novák Pohádky kremelské babičky nebo tlachy ze Západu?Já nejsem žádný bolševik ani příznivec Ruska ale cizí území si přisvojovaly všechny státy.Jen jsem poukazoval na možné okolnosti,pravda,že v detailech se nevyznám.Na finské hranici se opírám o...

    Besarábie 1940-1941 · 1 month ago

  • CzechMirco Lháři. Žádný "důsledek doby" přisvojení si cizího území nelegitimizuje a už vůbec ne to, co na svém území dotyčná strana dělala. Moldavané rozhodně Rusy v roce 1940 jako osvoboditele nevítali, protože národnostní a náboženský útlak z dob carského...

    Besarábie 1940-1941 · 1 month ago