Název: Name: | 406 mm L/50 kanon Mark 7 | |
Originální název: Original Name: | 16"/50 Gun Mark 7 | |
Výrobce: Producer: | ? | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR ? | |
Použití: Use: | 3-dělové věže na lodích třídy Iowa / Two-gun turrets on Iowa class 3-dělové věže na lodích třídy Montana / Three-gun turrets on Montana class | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost: Weight: | 121519 1) kg | |
Ráže: Calibre: | 406 mm | |
Náboj: Cartridge: | 406 x 1626 mm / 406 x 1829 mm | |
Délka hlavně: Barrel Length: | 20320 mm | |
Celková délka: Overall Length: | 20726 mm | |
Používaná munice: Ammo Used: | Mark 8 (průbojná) Mark 13 (výbušná / protiletadlová) Mark 14 (výbušná / protiletadlová) Mark 9 (terčový ?) Mark 15 (terčový ?) Mark 16 (terčový ?) Mark 23 (jaderný) Mark 143 (výbušná s časovačem) Mark 144 (výbušná, proti živé síle) Mark 145 (výbušná, s elektronickým časovačem) | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: | 38,72 km | |
Rychlost střelby: Rate of Fire: | 2 ran/min | |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: | 762 m/s | |
Poznámka: Note: | 1) včetně závěru bez závěru: 108.479 kg | |
Zdroje: Sources: | http://www.navweaps.com/Weapons/WNUS_16-50_mk7.php . |
URL : https://www.valka.cz/406-mm-L-50-kanon-Mark-7-t31723#556722Verze : 1
FiBe
MOD
16"/50 Mark 7
Poslední americká konstrukce těžkého námořního děla, mnohými považováno za nejlepší námořní dělo historie. Dělo konstrukčně vychází z 16˝/45 Mark 6 děla třídy North Carolina, oproti předchozímu typu byla prodloužena hlaveň a zvětšen objem komory pro větší množství výmetné slože (původní dělo bylo konstruované pro mnohem lehčí granáty a proto mělo s novými APC granáty krátký dostřel). Dělo se vyznačovalo velkou přesností a spolehlivostí a po několika modernizacích zůstalo ve výzbroji až do 90.let. V roce 1987 dopadlo při cvičných střelbách na vzdálenost 32 km 14 granátů z 15 v okruhu do 240 m od středu cíle.
Dělo Mark 7 bylo použito pouze na lodích třídy Iowa, dále bylo plánováno i pro nedostavěné bitevní lodě třídy Montana. Kromě bojů v Tichomoří během druhé světové války bylo využito i pro ostřelování pozemních cílů během válek v Korei a vietnamu. Protipancéřový granát byl schopen za příznivých okolností prorazit i 9 m betonu, vysoce explozivní granáty vytvářely krátery o rozměrech 15 x 6 m. Vysoce explozivních účinků HC granátů bylo příležitostně užíváno i k tvorbě provizorních přistávacích ploch pro vrtulníky - jeden granát vytvořil přistávací plochu o průměru cca 180 m.
TTD děla:
Ráže: 406 mm
Hmotnost: 121,52 t (se závěrem)
Délka celková: 20,726 m (se závěrem)
Délka hlavně: 20,320 m
Délka vývrtu*: 17,344 m
Objem komory: 442,5 dm3
Úsťová rychlost: 820** m/s
Dostřel:
- 38.720 m / 45° s APC granátem
- 38.059 m / 45° s HC granátem
Průraznost:
- vertikální pancíř: 241 mm /38 km, 829 mm před ústím (APC granát)
- horizontální pancíř: 357 mm /38 km, 131 mm /22,5 km (APC granát)
- vyztužený železobeton: cca 3,1 m /38 km (HC granát)
Rychlost střelby: 2 výstřely za minutu
Munice:
Mark 8 (APC): délka 182,9 cm, hmotnost 1.225 kg, nálož 69,9 kg
Mark 13 (HC): délka 162,6 cm, hmotnost 862 kg, nálož 18,4 kg
Mark 23 (atomová): délka 162,6 cm, hmotnost 862 kg, hlavice W23 (15-20 kt)
Lafetace:
Typ: přepracovaná trojdělová věž třídy South Dakota
Hmotnost: 1.730 tun
Ovládání: kombinované elektrohydraulické***
Elevace: -5° až +45°
Odměr: +/- 150°
Uživatelé:
US Navy: třída Iowa****
* 96-ti drážkový vývrt Uniform RH 1 in 25
** údaje platné pro novou hlaveň s HC municí
*** pohyb věže zajišťoval motor o výkonu 300 hp pohánějící hydraulická zařízení. Kromě něj byly ve věži přítomny pro každou hlaveň další pomocné motory zajišťující elevaci děl (60 hp), nabíjení (60 hp), vyvážení granátů (75 hp) a hnacích náloží (100 hp)
**** granáty jednotlivých lodí byly plněny barvivem podle následující kódu: USS Iowa (oranžová), USS New Jersey (modrá), USS Missouri (červená), USS Wisconsin (zelená)
URL : https://www.valka.cz/406-mm-L-50-kanon-Mark-7-t31723#114486Verze : 1
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.