Balóny a vzducholodě

Autor: Duan Barry 🕔︎︎ 👁︎ 27.935

Schütte-Lanz

Přestože hrabě Zeppelin stále více stárl (v roce 1910 mu bylo 72 let), dokázal si stále ve společnosti prosadit své konstrukční návrhy, které - přiznejme si to - nebyly příliš vědecky řešené. To se však začalo měnit po roku 1909, kdy Zeppelinovi vyrostla vážná konkurence v podobě společnosti Schütte-Lanz Luftschiftbau se sídlem v Mannheimu-Rheinau. V jejím čele stál profesor teoretické stavby lodí na technice v Gdansku dr. Johann Schütte, který vypracoval své pojetí tuhé vzducholodě. Pojetí bylo bráno více z vědeckého hlediska, s dobře propracovanou aerodynamikou. Druhým mužem společnosti byl mannheimský velkoprůmyslník dr. Karl Lanz. Základním technickým rozdílem bylo použití lepených nosníků z překližkových stojin a dřevěných pasnic jako stavebního prvku. Vojenské označení strojů této společnosti bylo pro armádu i námořnictvo společné. Jednalo se o velká písmena SL, tečku a pořadové číslo. řada čísel se orientovala podle pořadí ve výrobě. SL.1, kterou zalétali 17. října 1911, se vyznačovala jemnými tvary a velmi jednoduchými ocasními plochami. Pohon obstarávaly dva motory Mercedes-Benz po 280 k.

Další následovala SL.2, zalétaná 28. února 1914. Měla objem 25 000 m3 (později upraveno na 27 400 m3), samozřejmě si udržela dobrou aerodynamickou formu, dřevěnou konstrukci, jednoduché ocasní plochy a celkově moderní řešení určitých technických prvků. O tom vypovídají i výkony vzdušného korábu 88 km/h a nosnost 8 tun. Měla čtyři motory Mercedes po 180 k. Vzducholoď převzala armáda. Firma Schütte-Lanz pokračovala ve výrobě i během války a její stroje dosahovaly dobrých výkonů, avšak nikdy nedosáhly úrovně zeppelinů, které si udržely s přehledem své výsadní postavení. Společnost byla totiž důležitá jako jakýsi korekční prostředek Zeppelinových konstrukcí.

Reklama

Do konce války jich stihli postavit celkem 22. Jejich vývoj šel ruku v ruce s vývojem zeppelinů. Vzducholodě stavěné během války (SL.3 - SL.22) měly podobné výkony jako zeppeliny a postupem času začaly mírně zaostávat. To se zejména projevilo ke konci roku 1917 a v roce následujícím. Zajímavostí však zůstává, že všechny Schütte-Lanz stavěné ve válce měly objem větší než 30 000 m3,  a poslední tři dokonce více než 50 000 m3. Rychlost nikdy nepřesáhla hranici 100 km/h a délka hranici 200 m.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více