Četverikov SPL

Autor: Pavel Sláma / paulito 🕔︎︎ 👁︎ 2.317

Později slavný konstruktér námořních letadel, Četverikov, byl zaujat britskou ponorkou M-2, která nesla malé letadlo pro průzkumné účely. I když se to v lednu 1932 ukázalo jako katastrofa, když se M-2 potopila kvůli otevřeným dveřím hangáru, nezpochybnilo to základní koncept.

Finanční prostředky byly získány od námořního letectva a Glavsevmorputu (Hlavní správa Polárního letectva severní námořní cesty). Podle toho Četverikov navrhnul malý jednoplošník ve dvou verzích: OSGA-101, obojživelník pro Glavsevmorput pro nasazení z ledoborců a SPL (Samoljot dlja Povodnich Lodok, letoun pro ponorku), o něco menší létající člun, který bylo možné složit do malého hangáru.

Reklama

OSGA vzlétl na jaře 1934. SPL byl dokončen v prosinci 1934 a odvezen po železnici do Sevastopolu a zde s ním poprvé vzlétl A. V. Kržiževskij na jaře 1935. Testování bylo dokončeno 29. 8.1935. I když SPL byl obecně vyhovující, představa ponorek s hangáry pro letadlo nebyla námořním letectvem nikdy přijata.

Stejně jako jeho předchůdce byl SPL jednoplošník převážně dřevěné konstrukce, ale s ocasními plochami ze slitiny Dl, krytých plátnem na svařovaných ocelových trubkách, kterými procházely ovládací dráty. V kokpitu seděli pilot a pozorovatel vedle sebe a existovalo místo pro třetí sedadlo nebo náklad hned za sedadly. Motor M-11 měl výkon 100 hp, byl v krytu Townend a poháněl dvoulistou dřevěnou vrtuli. Křídla byla vybavena jednoduchými klapkami a bylo možné je odemknout a ručně sklopit směrem dozadu, plováky byly také sklopné. Motorová gondola byla na pylonu z ocelových trubek, které bylo možné otočit přímo dozadu o 90°, takže za čtyři minuty mohlo být celé letadlo zasunuto do vodotěsného hangáru 7,45 m dlouhého a s průměrem 2,5 m.

Jedna zpráva uvádí, že námořní letectvo tvrdilo, že SPL má „nedostatečnou plavební způsobilost“, zatímco jiná uvádí, že bylo obtížné vzlétnout z otevřeného moře a letadlo mělo špatnou podélnou stabilitu. Základním faktorem pro zastavení vývoje bylo rozhodnutí námořnictva nestavět velké ponorky s hangáry.

Technické údaje:
Hmotnost prázdného letounu: 592 kg
Vzletová hmotnost: 800 kg
Maximální vzletová hmotnost: 879 kg
Rozpětí: 9,68 m
Délka: 7,45 m
Výška: 2,72 m
Plocha křídla: 13,38 m2
Plošné zatížení: 59,79 kg/m2
Pohon:
Kategorie: pístový
Počet motorů: 1
Typ: Švecov M-11 o výkone 73.5 kW/100 k pri 1600 ot/min
Objem palivových nádrží: ?
Výkony:
Maximální rychlost: 186 km/h v ? m
Cestovní rychlost: 183 km/h v ? m
Rychlost stoupání: ? m/s
Čas výstupu na výšku: 50 min do 5000 m
Operační dostup: 5400 m
Dolet: ? km
Maximální dolet: 480 km


SPL ve složené podobě. Po všech úpravách trvala příprava ke startu asi 5 minut. Tohoto času bylo z velké části dosaženo odstraněním šroubů a matic ve prospěch speciálně navržených úchytů. Křídlo je celodřevěné se třemi trupovými nosníky. Čelní část až po střední nosník shora i zespodu byla potažena překližkou a celé křídlo látkou, přišitou k nosníkům nitěmi. Všechny švy byly utěsněny kipovou páskou.
dzen.ru


Další fotografie složeného SPL - složena byla nejen křídla, ale také gondola, a to sklopením vzpěr pro uchycení gondoly. Trup letounu SPL byl celodřevěný, s kostrou tvořenou sadou nosníků, vzpěr a podélníků a překližkovým potahem. Hydrodynamické vlastnosti létajícího člunu byly vysoké, což vyžadovaly podmínky práce na otevřeném moři. Velký úhel kýlu výrazně snižoval přetížení v okamžiku nárazu do vlny a vysoký bok zajišťoval možnost vzletu a přistání v silných vlnách a větru. Tato fotografie byla pořízena na samém začátku zkoušek - tehdy byl odstraněn Townendův prstenec (kryt hlavy válců motoru).
dzen.ru


Konstruktér Četverikov a zkušební pilot A.B.Křiževskij u letounu SPL v areálu závodu číslo 45 v Sevastopolu.
dzen.ru


Četverikov před hornoplošníkem SPL, v pozadí ARK-3-2
ruslet.webnode.cz


SPL
www.airwar.ru

Zdroj:
Soviet X-Planes

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více