CZK - Praga RN

Praga RN
     
Název:
Name:
Praga RN1) Praga RN1)
Originální název:
Original Name:
Praga RN
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
Českomoravská-Kolben-Daněk a.s., automobilní oddělení Praga, Praha-Libeň /
Českomoravské strojírny a.s. (Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG), Praha-Libeň [do března 1945 / until March 1945] / Praha-Vysočany [od září 1945 / from September 1945] /
Letecké závody n.p, Praha-Vysočany /
Auto-Praga n.p., Praha-Vysočany /
Automobilové závody Klementa Gottwalda n.p., Praha-Vysočany /
Industrije motora - akcionarsko družtvo, Rakovica / [jako Praga RN-TP / as Praga RN-TP]
Tovarna avtomobilov Maribor, Maribor / [jako TAM Pionir / as TAM Pionir]
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.MM.1953 Praga RN, z toho / Praga RN, from that:
DD.MM.1933-DD.MM.1940 Českomoravská-Kolben-Daněk a.s., automobilní oddělení Praga
DD.MM.1940-31.12.1945 Českomoravské strojírny a.s. (Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG)
01.01.1946-01.09.1948 Letecké závody n.p.
02.09.1948-DD.MM.1953 Auto-Praga n.p.
DD.MM.1937-DD.MM.1955 Praga RND, z toho / Praga RND, from that:
DD.MM.1937-DD.MM.1940 Českomoravská-Kolben-Daněk a.s., automobilní oddělení Praga
DD.MM.1940-31.12.1945 Českomoravské strojírny a.s. (Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG)
01.01.1946-01.09.1948 Letecké závody n.p.
02.09.1948-DD.06.1953 Auto-Praga n.p.
DD.06.1953-DD.MM.1955 Automobilové závody Klementa Gottwalda n.p.
DD.MM.1938-DD.MM.1959 Praga RN-TP + TAM Pionir, z toho / Praga RN-TP + TAM Pionir, from that:
DD.MM.1938-DD.04.1941 Industrije motora - akcionarsko družtvo
DD.MM.1946-DD.MM.1950 Industrije motora - akcionarsko družtvo
DD.MM.1948-DD.MM.1959 Tovarna avtomobilov Maribor
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Praga RN: 23 747 ve 48 sériích / in 48 series
(všechny verze, včetně civilní výroby a cca 2100 autobusů / all versions, including civil production und ca 2100 buses)

Praga RND: 16 288 ve 38 sériích / in 38 series
(všechny verze, včetně civilní výroby a 1630 autobusů / all versions, including civil production und 1630 buses)

Praga RN-TP + TAM Pionir: 17 146
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1933 Praga RN, Praga RND: 1934 a 1935 - první 4 prototypy, 1936 - 15 zkušebních vozidel / 1934 a 1935 - first 4 prototypes, 1936 - 15 testing vehicles
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
27902) kg 61512) lb
Užitečné zatížení:
Payload:
3000 kg 6614 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
61503) kg 135583) lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
1500 kg 3307 lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
76504) kg 168654) lb
Celková délka:
Overall Length:
6780 mm 22ft 3in
Celková šířka:
Overall Width:
2200 mm 7ft 2.5in
Celková výška:
Overall Height:
21855) mm 7ft 2in5)
Světlá výška:
Ground Clearance:
250 mm 10in
Rozvor:
Wheelbase:
4200 mm 165 ⅜ in
Rozchod:
Track:
1580 mm - přední náprava
1575 mm - zadní náprava
62 ¼ in - front axle
62in - rear axle
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - hydraulická, bubnová
parkovací - mechanická
service brake - hydraulic drum brakes
parking brake - mechanical
Elektrický systém:
Electrical System:
Praga RN:
napětí elektrické sítě: 12 V
startér: 12 V, 1,8 HP
akumulátor: 12 V / 60 Ah
dynamo: 12 V / 150 W


Praga RND:
napětí elektrické sítě: 24 V
startér: 24 V, 4 HP
dva akumulátory: 12 V / 105 Ah
dynamo: 12 V / 300 W
Praga RN:
nominal voltage: 12 V
starter: 12 V, 1,8 HP
battery: 12 V / 60 Ah
dynamo: 12 V / 150 W


Praga RND:
nominal voltage: 24 V
starter: 24 V, 4 HP
two batteries: 12 V / 105 Ah
dynamo: 12 V / 300 W
Pneumatiky:
Tyres:
7,50-20 - dušové (tube)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga RN:
- zážehový, řadový, čtyřtaktní, kapalinou chlazený, SV
- počet válců: 6
- vrtání: 80 mm
- zdvih: 115 mm
- objem válců: 3 468 cm3
- maximální točivý moment: 186 Nm při 2000 ot/min
- maximální výkon: 51,5 kW (70 k) při 3000 ot/min


Praga RND:
- vznětový, řadový, kapalinou chlazený, OHV
- počet válců: 6
- vrtání: 105 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 4 500 cm3
- maximální točivý moment: 226 Nm při 1600 ot/min
- maximální výkon: 44 kW (60 k) při 2000 ot/min
Praga RN:
- water cooled, in-line, four stroke gasoline engine, SV
- number of cylinders: 6
- bore: 3.15 in
- stroke: 4.53 in
- swept volume: 212 cu in
- maximum torque: 137 lb.ft at 2000 rpm
- maximum power output: 69 hp at 3000 rpm


Praga RND:
- water cooled, in-line, four stroke diesel engine, OHV
- number of cylinders: 6
- bore: 4.13 in
- stroke: 5.12 in
- swept volume: 275 cu in
- maximum torque: 167 lb.ft at 1600 rpm
- maximum power output: 59 hp at 2000 rpm
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, 4+1 mechanical, 4 forward and 1 reverse gears
Spojka:
Clutch:
Praga RN:
suchá, jednokotoučová


Praga RND:
suchá, dvoukotoučová
Praga RN:
dry, single-plate


Praga RND:
dual, single-plate
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1026) l 22.446) Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
807) km/h 507) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
35 km/h 22 mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
268) l/100 km 10.868) mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
400 km 249 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
119) ° 259) %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
0,44 m 17in
Uživatelské státy:
User States:














Poznámka:
Note:
1) pokud není uvedeno jinak, data platí i pro Praga RND; údaje platí pro vozidla z výroby po 2. světové válce
2) Praga RN, Praga RND: 3100 kg
3) Praga RN, Praga RND: 6300 kg
4) Praga RN, Praga RND: 7800 kg
5) po kabinu, s plachtou 2650 mm
6) Praga RN, Praga RND: 60 l
7) Praga RN, Praga RND: 61 km/h
8) Praga RN, Praga RND: 17,5 l (obojí při 50 km/h)
9) Praga RN, Praga RND: 8° (obojí při celkové hmotnosti)
1) unless otherwise stated, specifications are for Praga RND as well; specifications are for vehicles manufactured after the World War 2
2) Praga RN, Praga RND: 6834 lb
3) Praga RN, Praga RND: 13889 lb
4) Praga RN, Praga RND: 17 196 lb
5) up to the cab, with tarpaulin 8ft 8in
6) Praga RN, Praga RND: 13.2 Imp gal
7) Praga RN, Praga RND: 38 mph
8) Praga RN, Praga RND: 16.14 mi/Imp gal (both at 31 mph)
9) Praga RN, Praga RND: 17,5 % (both at GVW)
Zdroje:
Sources:
Dílenská příručka Praga RN a RND, Auto-Praga, Praha, 1950
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#537913 Verze : 2
Nákladné vozidlo PRAGA RN je určené pre rýchlu dopravu nákladov po cestách. Nie je konštruované na ťahanie prívesov - núdzovo do hmotnosti 1500 kg. Rovnako nie je vhodné na jazdu v náročnom teréne.
Karoséria vozidla sa skladá z kabíny vodiča a valníkovej plošiny.
Kabína vodiča má drevenú kostru, na ktorej je upevnený nerozoberateľný celok z oceľového plechu hrúbky 0,8 - 1 mm. Nebola vykurovaná.
Valníková plošina drevenej konštrukcie je určená pre užitočné zaťaženie do 3000 kg.
Rozmery plošiny :
Dĺžka : 4000 mm
Šírka : 2100 mm
Výška bočníc : 500 mm
Čistá ložná plocha : do 42. série 3900 x 2000 mm, od 43. série 3940 x 2040 mm

Kolesá : diskové s 8 otvormi na skrutky

Zdroj : Nákladní automobil 3 tuny PRAGA RN SNTL PRAHA 1954
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#200764 Verze : 4
Rozdíly mezi předválečnými a poválečnými stroji
Do roku 1945 měly všechny Praga RN a RND elektrickou výstroj Bosch, masku s nápisem (formou hliníkových písmenek) (kromě 2 sérií pro WH a RAD, ty měly masky holé), dveře uchycené třemi panty, horskou vzpěru, středy kol s nápisem PRAGA. Také uchycení předního okna a motorové přepážky bylo naprosto jiné.


Rozdíly mezi benzínem (Praga RN) a naftou (Praga RND): jiná převodovka a diferenciál, jiné uchycení motoru. Diesel měl startování na 24 voltů (2x dvě 12 V baterie) = silnější dynamo, menší nádrž na 70 l a měl celkovou hmotnost 6,5 tuny.


Zdroje:
Archiv Praga, pan Příhoda a katalogy náhradních dílů
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#239284 Verze : 1
Modernizácia predvojnového typu


Začiatok 30. rokov 20. storočia môžeme považovať za obdobie vzniku automobilu Praga RN. Prvé Pragy RN boli vyrobené v roku 1933. Boli to autá so šesťvalcovým zážihovým motorom s výkonom 38,3 kW (52 k) s hranatou dvojdverovou trojmiestnou kabínou so zaťahovacími oknami, zmiešanej konštrukcie, pevnými nápravami a mechanickými brzdami, ktoré neskôr nahradili kvapalinové. Automobil sa ďalej vyvíjal a konštrukčne zdokonaľoval, čo sa odzrkadlilo vo výrobných zmenách. Hranatá kabína bola postupne zaobľovaná. Do automobilu boli montované modernejšie a výkonnejšie motory. V roku 1939 dostala Praga RN podobu, ktorú si pamätáme aj z povojnovej výroby.Oblá predná maska s vodorovným rebrovaním, celkovo oblé tvary kabíny a blatníkov zodpovedajú dizajnu 30. rokov minulého storočia. Po vojne v roku 1946 bola znovu rozbehnutá výroba čiastočne zmodernizovanej Pragy RN.


Žiadosť na zavedenie Pragy RN do výzbroje čs. armády predniesol 3. podnáčelník hlavného štábu v septembri 1948. V tom čase čs. armáde chýbalo v tabuľkách počtov viac ako 4 000 nákladných automobilov. Koncom roka 1948 sa uskutočnila na MNO porada za účasti zástupcov automobilového priemyslu, na ktorej boli okrem iného spresnené i požiadavky na čiastočné konštrukčné úpravy vozidla pre potreby čs. armády. Podľa nich mali byť všetky vozidlá vybavené radovým, kvapalinou chladeným zážihovým šesťvalcovým motorom so zdvihovým objemom 3 468 cm³ a celkovým výkonom 53 kW (72 k) pri 3 500 ot/min. Ďalej sa v rámci úpravy požadovalo spevnenie rebrinového rámu vozidla, zosilnenie zadnej časti rámu, na ktorej bolo uchytené ťažné zariadenie a zlepšenie odpruženia. Na streche kabíny sa mal nachádzať uzatvárateľný príklop pre veliteľa vozidla. Bočnice mali byť zvýšené z pôvodných 500 mm na 870 mm, pričom sklopné lavice, namontované na vnútornej strane bočníc, mali umožniť prepravu 24 sediacich osôb. Výška vozidla s oblúkmi a plachtou nemala prekročiť 2 650 mm.


Na jar 1949 automobilka Praga Vysočany predviedla takto upravené vozidlo zástupcom II.odboru hlavného štábu. Na základe ich odporúčania sa s vozidlom vykonali vojskové skúšky. V ich priebehu sa uskutočnili jazdy najmä na spevnených a poľných cestách, čiastočne aj v teréne. Skúšky ukázali, že vozidlá na suchom úmerne zvlnenom teréne sú schopné v prípade potreby ťahať okrem 57 mm PTK vz. 43 aj 76 mm kanón vz. 42. V lete 1949 bol rozkazom MNO zavedený do výzbroje čs. armády automobil Praga RN. Výrobu vozidla zabezpečovala automobilka Praga Praha – Vysočany. V rokoch 1949 až 1953 prevzala armáda spolu 4 274 valníkových automobilov Praga RN. Boli prideľované prevažne peším a neskoršie streleckým divíziám. Menší počet dostali i mechanizované divízie. Postupný proces vyraďovania vozidla Praga RN z čs. armády sa začal v roku 1958 a skončil sa v roku 1960. V tom roku bola čs. armáda definitívne vybavená vozidlami Praga V3S.



Zdroj : OBRANA č.5 2011
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#403129 Verze : 2
Praga RN


Zdroj : Svět motorů 1952 č. 120
CZK - Praga RN - Výcvik vodičov - mechanikov.

Výcvik vodičov - mechanikov.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#260634 Verze : 1
Zdroj : Archív VHÚ Bratislava
CZK - Praga RN - Vozidlo Praga RN upravené na prepravu pechoty počas prehliadky 9.mája 1953 v Bratislave.

Vozidlo Praga RN upravené na prepravu pechoty počas prehliadky 9.mája 1953 v Bratislave.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#306176 Verze : 0
Praga RN (RND) (VPZ 314 620) československé armády při výpomoci vojáků na žních u obce Hředle, léto 1953.


Zdroj: Československá armáda

CZK - Praga RN -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#537915 Verze : 0
Praga RN (RND) (VPZ 508 183) československé armády v autodílně, zima 1953/1954.


Zdroj: Československá armáda

CZK - Praga RN -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#537916 Verze : 1
Vozy Praga RN (RND) (vůz v popřední VPZ 300 803) československé armády provozované u vojenské autoškoly, 1954.


Zdroj: Československá armáda

CZK - Praga RN -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#537917 Verze : 1
Praga RN, která se účastnila slavnostní vojenská přehlídka na pražské Letné, 8. května 2005.
CZK - Praga RN -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#137310 Verze : 2
Poválečná Praga RN (SPZ AX 30-24) s dobře patrným střešním poklopem kabiny, vojenská přehlídka, Praha, 8. května 2005.
CZK - Praga RN -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#139225 Verze : 1
Praga RN zo zbierok Vojenského historického múzea v Piešťanoch.
CZK - Praga RN - Maska chladiča.

Maska chladiča.
CZK - Praga RN - Predné detaily.

Predné detaily.
CZK - Praga RN - Vybavenie kabíny.

Vybavenie kabíny.
CZK - Praga RN - Ovládacie prvky.

Ovládacie prvky.
CZK - Praga RN - Stropný otvor.

Stropný otvor.
CZK - Praga RN - Skrinky na náradie.

Skrinky na náradie.
CZK - Praga RN - Detaily pravej strany.

Detaily pravej strany.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#310486 Verze : 1
Praga RN (2.3586) z poválečné výroby znázorňují vůz prvorepublikové československé armády ze sbírek Vojenského muzea Králíky, Cihelna 2015, srpen 2015.
CZK - Praga RN -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#537920 Verze : 1
Praga RN (RND) (VPZ 220 170), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, duben 2016.
CZK - Praga RN -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RN-t13545#551686 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více