Pobřežní hlídkové čluny v jihovýchodní Asii

Autor: Pavel Sláma / paulito 🕔︎︎ 👁︎ 3.622

Malá a obratná plavidla budou nadále nasazena u indo-pacifických námořnictev a pobřežních hlídek pro širokou škálu hlídkových úkolů u břehů, kde je malá možnost konvenčních námořních hrozeb. Nicméně jsou důležité pro zajištění námořních komunikačních linek (SLOC) před hrozbami, jako je např. námořní terorismus a pirátství. Navíc jsou zde další úkoly, jako je ochrana hranic, monitorování a ochrana ekonomické výhradní zóny (EEZ), pašování, obchodování s lidmi a nelegální přistěhovalectví, znečišťování životního prostředí, které musí sledovat námořnictvo vzhledem k omezené kapacitě a palebné síly policejních složek. Jsou ideální pro hlídkování a zabezpečení pobřežních vod za dostupnou cenu.


Indonéský Antasena Tank Boat X-18 může plout rychlostí 40 uzlů a má dosah 600 námořních mil
www.asianmilitaryreview.com

Indonésie

Reklama

Státní společnost PT Pindad oznámila v květnu 2021, že její prototyp tankového člunu Antasena prošel řadou námořních a zbraňových zkoušek ve vodách u východní Jávy. 18metrový katamarán úspěšně vyzkoušel svůj 30mm automatický kanón na zkušebním polygonu indonéského námořnictva (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut - TNI-AL) Paiton poté, co tam byl přesunut z Banyuwangi. Tankový člun je založen na trupu tankové lodě X18 místní loděnice PT Lundin, zatímco firmy PT Len Industri a PT Hariff Daya Tunggal Engineering dodávají komunikační zařízení a systém řízení palby (BMS). Předpokládá se výroba tankových člunů jestliže vyhoví požadavkům TNI-AL na požadavky pobřežní bezpečnosti a vypadá to, že první prototyp zamíří k indonéské armádě. Plavidlo je určeno k podpoře indonéských ozbrojených sil při hlídkování podél pobřeží a na řekách, stejně jako pro pobřežní strážní operace. PT Pindad dodal, že program je podporován indonéským ministerstvem obrany. Podle PT Pindad má tankový člun délku 6,1 m a ponor pouze jeden metr, což umožňuje přístup i do velmi mělké vody. Může dosáhnout rychlosti 40 uzlů a maximální dosah je asi 600 námořních mil. Prototyp plavidla je vybaven dálkově ovládanou věží Cockerill 3030, vybavenou kanónem 30 mm Northrop Grumman Mk.44. Je také vyzbrojen dvěma 12,7mm těžkými kulomety, namontovanými na samostatných zbraňových stanicích (RWS) pro blízkou palebnou podporu. Design byl poprvé představen jako Fire Support Vessel (FSV) na výstavě Indo Defense 2014 v Jakartě. Je to katamarán o rozměrech 18 × 6,6 m, který je primárně vyroben z uhlíkových kompozitních materiálů a je speciálně navržen k provozu ve velmi mělkých vodách. Tankový člun je vybaven dvojicí motorů MAN V8 o výkonu 1200 k a vodními tryskami MJP450, které ho zrychlí na maximální rychlost. Plavidlo bude provozovat čtyřčlenná posádka a pojme až 20 vojáků, na zádi má nafukovací člun. Společnost dříve spolupracovala s belgickou CMI Defense a chtěla použít její 105mm kanón jako hlavní výzbroj konceptu X18, ale výsledný návrh prototypu byl vybaven věží Cockerill Protected Weapon Station Gen 2 s 30mm kanónem.


Prototyp tankové lodi PT Pindad ‘Antasena’ při zkouškách u východní Jávy
commons.wikimedia.org

Singapur

Singapurské námořnictvo (RSN) postavilo flotilu osmi vysokorychlostních plavidel nazývaných Specialized Marine Craft (SMC). Představeny byly v polovině roku 2010, kdy SMC nahradily ve službě 20tunové rychlé pobřežní hlídkové plavidlo. Ty byly ve službě od roku 1990 a byly následně vyřazeny v roce 2008 a nyní se používají k pobřežní službě a hrozbám pro námořní dopravu. SMC je provozován čtyřčlennou posádkou, složenou z velitele, kormidelníka, navigátora a zbraňového/komunikačního specialisty. RSN uvádí, že SMC může provádět složitější mise, např. ochranu ostatních plavidel RSN a širší operace námořní bezpečnosti jako pobřežní vyloďovací plavidla (LMV). Mohou být také využívány pro protivzdušnou obranu díky jejich střelám VL Mica. RSN nejprve postavilo 22 m dlouhý a 5,5 m široký prototyp, který sloužil k upřesnění požadavků programu a zároveň sloužil jako testovací pro ověření nových technologií. Prototyp byl vyroben v roce 2003 spolu s ST Engineering Marine, Defence Science and Technology Agency ​​(DSTA) a DSO National Laboratories. Poté, co bylo první plavidlo zařazeno do služby, bylo na základě rozsáhlého testování na moři a zpětné vazby vyvinuto vylepšené 25 m dlouhé a 6 m široké plavidlo, které bylo dodáno RSN ke zkouškám kolem poloviny roku 2014. Podle zveřejněných oficiálních specifikací je SMC poháněno dvěma dieselovými motory MTU 16V2000 M94 se jmenovitým výkonem 2600 k, které poháněly dvě vodní trysky Hamiltony HM651, které plavidlu umožňují dosáhnout maximální rychlosti 30 uzlů, ačkoli pozorovatelé se domnívají, že skutečná rychlost je výrazně vyšší. Je také uvedeno, že plavidlo je schopné dosahu 250 námořních mil. SMC je vyzbrojeno na přídi montovanou zbraňovou stanicí OTO Melara Hitrole G s 12,7mm těžkým kulometem. Je také vybaveno akustickým zařízením s dlouhým dosahem (LRAD), které varuje před pronikajícími plavidly, situační povědomí posádky zvyšuje elektrooptický/infračervený senzor, namontovaný na stožáru (EO/IR), s integrovaným laserový dálkoměrem, který byl vyvinut dceřinou společností ST Electronics STELOP (nyní Advanced Networks & Sensors neboli ANS).

 


Singapurský Specialised Marine Craft (SMC)

Nový Zéland

Reklama

Námořní hlídkové síly Královského námořnictva Nového Zélandu (RNZN) mají v současnosti dvě pobřežní hlídková plavidla třídy Lake (IPV), HMNZS Hawea a HMNZS Taupo a dvě pobřežní hlídková plavidla třídy Otago (OPV), HMNZS Otago a HMNZS Wellington, které provádějí hlídkovou činnost a policejní úkoly. Zatímco IPV jsou nasazeny pro hlídky v okruhu 24 nm od pobřeží, mají ale také dostatečný dosah (až 3000 nm) pro nasazení v operacích u sousedních tichomořských ostrovních států. Naproti tomu OPV provádějí hlídky na námořní hranici státu, včetně pobřeží Antarktidy. IPV jsou nasazeny pouze omezeně kvůli chronickému nedostatku mužstva, a tak má RNZN od roku 2012 možnost plně obsadit pouze dvě z původních čtyř plavidel. Dvě IPV byly vyřazeny z provozu 17. 10. 2019 a dlouhodobější záměr je postupně vyřadit zbývající dvě plavidla ve prospěch dalšího OPV jako součást přechodu k strategii misí v širší oblasti Tichého oceánu v rámci Defence Capability Plan (DCP) 2019. V březnu 2022 podepsal Babcock smlouvu s New Zealand Defence Force o údržbě a modernizaci na dvou vyřazených IPV, které byly následně prodány do Irska. Dvě plavidla, ex-HMNZS Rotoiti a ex-HMNZS Pukaki, získalo irské ministerstvo obrany dohodou z 11. 3., která byla v hodnotě 28 milionů dolarů. Akvizice zahrnuje požadavek na obnovení klasifikačních standardů Lloyd na Novém Zélandu, než budou dodány do Irska v dubnu 2023. Další práce na plavidlech zahrnují úpravy k zajištění kompatibility s vybavením zbytku flotily Irish Naval Service (INS).

Filipíny

Filipínské námořnictvo nedávno obdrželo dvě rychlá útočná plavidla, schopná nést střely, postavená loděnicí Israel Shipyards. Nová plavidla byla pokřtěna v Manile 6. 9. 2022, po uvedení do provozu obdržela plavidla jména BRP Nestor Acero a BRP Lolinato To-Ong. Obě plavidla byla spuštěna v Haifě v červnu 2022. Plavidla jsou rychlé hlídkové čluny Shaldag Mk.V. Shaldag Mk.V je celohliníkové útočné plavidlo o výtlaku 95 tun, délkou 32,65 m a šířkou 6,2 m. Typ může dosáhnout maximální rychlosti přesahující 40 uzlů a dosahu 1000 námořních mil. Může být vybaveno stabilizovaným námořním dělem a odpalovacím zařízením lehkých raket, stejně jako sadou EO/IR zaměřovačů a detekčních systémů. Filipínské námořnictvo vyzbrojí čtyři z nových plavidel raketovými systémy Rafael Systems Spike Extended Range (ER), zatímco zbývající čtyři plavidla budou vyzbrojena stabilizovanými automatickými děly a těžkými kulomety.


Filipínské námořnictvo obdrželo první ze dvou rychlých útočných plavidel Sheldag Mk.V, vyrobených loděnicí Israel Shipyards
עודד ברייר מספנות ישראל - עודד ברייר מספנות ישראל, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Tchaj-wan

První rychlý 600tunový katamaran tchajwanské Pobřežní stráže (CGA) bylo hlídkové plavidlo Anping (CG601), spuštěné v loděnici Jong Shyn Shipbuilding v přístavním městě Kaohsiung 27. 4. 2021. Plavidlo je vedoucí lodí třídy 12 vysokorychlostních katamaránových hlídkových plavidel pro CGA. Lodě mají tvar trupu katamaránu o délce 65,4 m a šířce 14,8 m, poháněné jsou vodním tryskovým motorem a může dosáhnout maximální rychlosti 44,5 uzlu. Loď má ponor 2,1 m a standardní dosah 2000 námořních mil. Každé plavidlo může nalodit bezpilotní letoun (UAV) a středně velký vrtulník. Třída Anping je v podstatě pobřežní hlídkovou verzí stealth raketové korvety třídy Tuojiang námořnictva Čínské republiky (RoCN). Korveta, postavená loděnicí Lung Teh, je vyzbrojena podzvukovými protilodními střelami Hsiung Feng II (HF-II) a nadzvukovými Hsiung Feng III (HF-III). Verze pobřežní stráže je vybavena vysokotlakým vodním dělem, raketometem Zhenhai se 70mm naváděnými raketami a dvěma dálkové ovládanými zbraňovými stanicemi T-75S 20 mm. V době války však plavidlo může být zařazeno do vojenské služby a být vybaveno až osmi HF-II a osmi HF-III ASM, aby doplnily flotilu raketových korvet Tuojiang. RoCN bude zodpovědné za instalaci ASM systémů, stejně jako poskytnutí vyškolených posádek pro ovládání zbraní po přestavbě na bojovou loď. Program třídy Anping doposud probíhá hladce, Jong Shyn dodala pět plavidel. Druhá loď ve třídě, Chengkung, byla uvedena do provozu v červnu 2021, čtyři měsíce před plánovaným termínem, zatímco třetí, čtvrté a páté plavidlo, Tamsui, Cijin a Bali, byly dodány v říjnu 2021, dubnu 2022, respektive říjnu 2022. Šesté plavidlo, Ji'an, bylo také spuštěno na vodu ve stejný měsíc.


Tchajwanský program třídy Anping s dodávkou pěti plavidel, první bylo spuštěno v dubnu 2021
E3120656, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org

Zdroj:
Asian Military Review, November-December 2022

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více