Lehké útočné vozidlo LEV

Autor: Martin Smíšek 🕔︎︎ 👁︎ 4.154

Lehké útočné vozidlo s otevřenou karoserií LEV (Lehké Evropské Vozidlo) je určené k vedení bojové činnosti výsadkových sil a průzkumných jednotek. Prostředek konstrukčně vychází z osvědčeného a v bojové činnosti prověřeného francouzského vozu pro speciální síly Arquus SABRE, jenž byl upraven tak, aby splňoval požadavky Armády České republiky na nové lehké útočné vozidlo.

Mezi hlavní změny vozidla LEV oproti původnímu SABRE patří nové konstrukční uspořádání interiéru s českými protiminovými sedačkami BOG-AMS-IV pro větší počet přepravovaných osob a zástavba komunikačních a informačních technologií požadovaných českou armádou (zobrazovací terminály BVIS/SAMET, přijímač družicové navigace AN/PSN-13 DAGR, radiostanice americké společnosti HARRIS, vnitřní hovorové zařízení RF-7800I, prostředky C4ISTAR – Command, Control, Communication, Computer, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance, aj.).

Reklama

Základ automobilu tvoří žebřinový rám s tuhými nápravami, k němuž je upevněná ocelová svařovaná karoserie. Pancéřování chrání obvod i spodek vozidla proti střelám z ručních zbraní a minám či výbušným systémům. Balistická i protiminová ochrana je na úrovni potřebné pro otevřená útočná vozidla.

Elektronickou ochranu vozu poskytuje rušič STAR Light 3 SF s protidronovým modulem, který zabezpečuje ochranu před dálkově odpalovanými výbušnými zařízeními v pásmu 25 MHz až 6 GHz a také před civilními bezpilotními prostředky. Rušič je opatřen externí jednotkou anténního filtru pro zamezení rušení pásma satelitní komunikace a jednotkou dálkového ovládání.

Pohon automobilu zajišťuje vznětový řadový čtyřválec Renault MD5 s výkonem 195 kW (265 k), který je spojený s automatickou převodovkou Allison S2500 se šesti stupni pro jízdu vpřed a jedním stupněm pro jízdu vzad. Vozidlo má trvalý pohon všech kol.

Velkorozměrové pneumatiky v provedení run-flat v kombinaci s ústředním huštěním umožňují jízdu vozidla ve všech terénních jízdních podmínkách a nouzový provoz při poškození pneumatiky. Pro samovyproštění je vůz osazen elektrickým navijákem instalovaným na předním nárazníku.

Vozidlo v základní variantě umožňuje přepravu šesti osob (tzn. jednoho výsadkového družstva) a další osoby nebo jednoho raněného, ležícího na nosítkách. Prostor vozu je členěn na stanoviště řidiče, spolujezdce, střelce z hlavní zbraně a přepravní část pro čtyři osoby. Základní výzbroj, kterou tvoří kulomet M2HB-QCB ráže 12,7 mm nebo automatický granátomet Mk 47 ráže 40 mm, je lafetována v elektricky ovládaném otočném kruhu nad středem vozidla na trubkovém rámu. Ten slouží zároveň jako ochrana osob při převrácení vozidla a lze na něj upevnit plachtovou střechu, maskovací síť, případně další výzbroj a vybavení. Stanoviště spolujezdce vepředu stejně jako všechna čtyři stanoviště ve střední a zadní části vozu jsou osazena lafetami pro instalaci kulometů FN Minimi 7,62 (resp. M240).

Vozidlo je přepravitelné bez nutnosti zásadních úprav leteckými prostředky armád NATO, a to v nákladovém prostoru letadel C-130 Hercules a Airbus A400M Atlas a v podvěsu pod vrtulníkem typu CH-47 Chinook.

Reklama

Vůz LEV nabízí v rámci výběrového řízení na nové lehké útočné vozidlo pro Armádu České republiky státní podnik Vojenský technický ústav. Schopnost vyvinout a následně vyrábět takové vozidlo si podnik ověřil na stavbě funkčního vzorku, který si mohla odborná veřejnost prohlédnout na výstavě Future Forces Forum 2022. Funkční vzorek byl postaven v základním provedení vozidla – bojové vozidlo. Od této varianty pak budou odvozeny aplikace velitelské vozidlo, spojovací vozidlo, nosič protitankových řízených střel, nosič minometu a průzkumné vozidlo.

V případě výběru lehkého útočného vozidla LEV pro Armádu ČR bude možné realizovat více jak 50 % hodnoty zakázky na území České republiky díky zapojení český státních i soukromých společností.

Vozidlo SABRE je součástí uceleného výrobního programu řady vozidle Sherpa Light. Tato řada zahrnuje celou řadu dalších, i uzavřených, pancéřových vozidel, které by mohly plnit i další potřeby AČR – pancéřovaná sanitní vozidla aj. Využití vozidel jedné konstrukční a výrobní řady by umožňovalo využít jednotnou servisní a logistickou základnu, a tak zjednodušit provozní zabezpečení vozidel i provozní náklady.

Základní technicko-taktická data

Uspořádání náprav 4×4
Bojová hmotnost do 9 500 kg
Minimální užitečná hmotnost 2 000 kg
Maximální délka 6 500 mm
Maximální šířka 2 300 mm
Maximální výška 2 600 mm
Maximální rychlost 110 km/h
Minimální přední nájezdový úhel 40°
Minimální zadní nájezdový úhel 30°
Fotografie: Karel Kupka

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více