Tupolev Tu-95 [kód NATO: Bear-A]

Tupolev Tu-95
Туполев Ту-95
     
Název:
Name:
Tupolev Tu-95 Tupolev Tu-95
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-95
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1955-DD.MM.1957 Kujbyševský letecký závod č. 18 Vorošilova, Kujbyšev /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1955-DD.MM.1957
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
31
První vzlet:
Maiden Flight:
12.05.1952 Tupolev 95-1
31.08.1955 Tu-95 sériový
Osádka:
Crew:
9
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
83100 kg 183204 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
156080 kg 344097 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
172000 kg 379195 lb
Rozpětí:
Wingspan:
50,04 m 164ft 2,07in
Délka:
Length:
46,17 m 151ft 5,72in
Výška:
Height:
12,50 m 41ft 0,12in
Plocha křídla:
Wing Area:
283,70 m2 3053.72 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový turboprop
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Kuzněcov NK-12 o výkonu 8826 kW/12000 k
třílisté protiběžné vrtule AV-60
Kuznetsov NK-12, power 11836 hp
three-bladed counter-rotating propellers AV-60
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
88700 kg 195550 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
890 km/h v ? m 553 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
750 km/h v ? m 466 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11800 m 38714 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
12100 km 7518.6 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné hřbetní věži DT-V12, 700 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné břišní věži DT-N12, 800 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-12, 1000 nábojů

5000-12000 kg pum
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled retractable DT-V12 dorsal turret, 700 rounds
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled retractable DT-N12 ventral turret, 800 rounds
2x 23 mm AM-23 cannon in the DK-12 tail turret, 1000 rounds

11023-26455 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-95/-142 Bear: Russia's Intercontinental-Range Heavy Bomber. Midland Publishing, Hinckley 1997. ISBN 1-85780-046-X.
Gordon, Yefim; Davison, Peter. Tupolev Tu-95 Bear, Warbird Tech vol. 43. Specialty Press, North Branch 2006.
Ригмант, В. Г. Ту-95, Авиация и Космонавтика 2001/04.
Ригмант, В. Г. Стратегический бомбардировчик Ту-95. Авиаколлекция 2013/04.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95-kod-NATO-Bear-A-t44434#555928 Verze : 0
Tupolev Tu-95 Bear představuje pravděpodobně nejúspěšnější, nejpoužívanější a nejvariabilnější čtyřmotorový vrtulový bombardér v historii letectva SSSR.


Práce na novém mezikontinentálním strategickém bombardovacím letounu začaly počátkem 50. let krátce po zahájení sériové výroby bombardéru Tupolev Tu-4 Bull. Základní ideou letounu bylo vytvoření těžkého bombardéru schopného napadat cíle v Americe a vzdálených částech Evropy. Tyto akce měly být prováděny ze stratosféry v letové výšce 10 000 m a s přesností zásahu blížící se 15 metrům od cíle.


Zatímco v SSSR vzniklo dle těchto specifikací několik návrhů turbínových letounů, OKB Tupolev raději vsadila na v dohledné době perspektivnější pohonný systém sestavený z výkonných turbovrtulových motorů s nimiž v té době experimentoval konstruktér N. A. Kuzněcov. Ten na základě požadavku OKB Tupolev zahájil práci na nové turbovrtulové pohonné jednotce označené typovým názvem NK-12 (původní označení TV-12), a která měla být uzpůsobena pro připojení protiběžné vrtule.


Současně s motorem začaly vznikat prototypy bombardéru označeného jako Projekt 95. Tento bombardér byl v mnoha ohledech revoluční, a to například prvním použitím šípového křídla u vrtulového strategického bombardéru (při návrhu tohoto křídla spolupracovala OKB Tupolev s Centrálním výzkumným ústavem aerodynamiky a hydrodynamiky CAGI). První prototyp byl vyvíjen pro pohonné jednotky Kuzněcov NK-2 (TV-2) a NK-2F (TV-2F) a druhý pro nové vysokovýkonnové jednotky Kuzněcov NK-12 (TV-12).


Po oficiálním předložení projektu k posouzení velení letectva byla již probíhající stavba prototypů a konstrukce letounu dne 11.7.1951 oficiálně posvěcena. První prototyp označený 95/1 a vybavený motory NK-2F (TV-2F) byl zalétán 12.11.1952 a následně na něm začala série letových a zátěžových zkoušek majících za cíl zjistit mezní parametry konstrukce letounu.


Tyto zkoušky hned na úvod prokázaly vysoké kvality nového bombardéru a v jejich průběhu byla většina původně vypočtených parametrů překonána. Zkoušky letounu byly bohužel přerušeny katastrofou 11.5.1953, kdy se letoun kvůli požáru motoru za letu zřítil a při dopadu zahynuli oba zkušební piloti (při zkouškách byly bombardéry obvykle obsluhovány pouze piloty a palubním mechanikem). Palubní mechanik s obrovským štěstím přežil, když byl při rozlomení letounu vymrštěn z trupu letounu a z havárie vyvázl pouze se zlomenou nohou. Jeho svědectví pomohlo odhalit příčinu katastrofy (došlo k roztržení převodovky protiběžných vrtulí a její úlomky protrhly nádrže, které vzápětí vzplanuly) a na základě získaných informací došlo u druhého prototypu 52/2 ke zpevnění křídelní části letounu, překonstruování vrtulové převodovky a zavedení plnění prázdného prostoru nad palivem v nádržích inertním plynem.


Prototyp 52/2, jehož dohotovení se díky zmíněným úpravám protáhlo, byl zcela dokončen v červnu 1954 a po sérii pozemních zkoušek se poprvé vznesl 16.2.1955. V průběhu zkoušek prokázal pozoruhodné vlastnosti, jež dokázaly především jeho dálkové vlastnosti. Při jednom ze zkušebních letů provedl s kompletní posádkou a zátěží 5000 kg dálkový let, při kterém urazil vzdálenost 15 000 km a to rychlostí 993 km/h ve výšce 11 300 m. Tento let byl nakonec hlavním argumentem pro přijetí nového bombardéru do výzbroje dálkového strategického letectva SSSR a zahájení sériové výroby, která se rozběhla v lednu 1956.


Technický popis letounu




Tupolev Tu-95 Bear je dálkový strategický bombardér určený pro přesné výškové bombardování jak klasickými bombami, tak v modifikacích i řízenými střelami. Provedení Tu-95 představuje základní variantu bombardérů Tu-95, která byla zavedena do výzbroje.


Letoun má dlouhá středoplošná šípová křídla se čtyřmi turbovrtulovými motory Kuzněcov NK-12. Na tyto motory jsou napojeny protiběžné osmilisté vrtule (4 listy na vrtuli).


Doutníkový trup obsahuje tři samostatné přetlakové prostory pro posádku. V přídním přetlakovém prostoru je umístěno stanoviště navigátora, jenž supluje funkci bombometčíka a v případě nouze také střelce a stanoviště střelce ovládajícího spolu se zadním střelcem pět dálkově ovládaných střeleckých věží s radarovým zaměřováním. V každé věži jsou umístěny dva kanony NR-23 ráže 23 mm se zásobou 600 nábojů na zbraň.


Za přídním přetlakovým prostorem je umístěna přetlaková pilotní kabina pro dva piloty a palubního technika. V ocasu letounu je umístěn poslední přetlakový prostor, v němž je osamocen radista obsluhující mimo radiostanice také zadní střeliště se dvěma kanony NR-23 s možností přibrat do zaměřovaných zbraní další dvě střelecké věže letounu.


Pumovnice bombardéru je umístěna v prostoru centroplánu a má délku 14,5 metru. Její zbraňové závěsy umožňují nést pumový náklad až do váhy 9000 kg včetně nejtěžší pumy FAB-9000, pro niž je vyhrazen speciální závěs.


Avionické vybavení letounu odpovídá avionickému standardu základního provedení letounu Tupolev Tu-16 a v pozdějších letech byly některé letouny v rámci modernizace doplněny integrovanými radioelektronickými rušičkami pro větší bezpečnost průniků nad nepřátelské uzemí.


Zdroje:
www.fas.org
www.military.cz
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95-kod-NATO-Bear-A-t44434#177673 Verze : 3
Tupolev Tu-95A Bear-A představuje modifikaci základního provedení letounu Tu-95 pro nesení atomových zbraní (A-atomový). Toto je umožněno modifikací původního závěsníku pro pumu FAB-9000 kdy na jeho centrální těleso jsou přidány dva další závěsy takže letoun může nést dvě atomové bomby o síle až 750 kilotun nebo jedinou bombu o síle až 2,5 megatun. Ostatní konstrukční a avionické vybavení letounu je shodné se základním provedením Tu-95 přičemž většina do té doby vyrobených Tu-95 byla upravena na standard Tu-95A.


Zdroje:
www.fas.org
www.military.cz
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95-kod-NATO-Bear-A-t44434#177674 Verze : 1
Základní varianta letounu Tu-95 zachycená při prvním veřejném předvedení na letecké přehlídce v Tušinu.
Tupolev Tu-95 [kód NATO: Bear-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95-kod-NATO-Bear-A-t44434#174722 Verze : 0
Tupolev Tu-95 při průletu nad Petrohradem (pod ním se nachází Vasiljevský ostrov, kde je vystavena ponorka D-2 Narodovoljec patřící Ústřednímu muzeu vojenského námořnictva imperátora Petra Velikého, v pozadí čtvrť Lachta s mrakodrapem Lachta Centr)
Tupolev Tu-95 [kód NATO: Bear-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-95-kod-NATO-Bear-A-t44434#708185 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více