Experimentální letoun MiG-21I (A-144)

Autor: Ivo Valuch 🕔︎︎ 👁︎ 6.577

Vývojář: OKB Mikojan, Gurevič
Země: SSSR
První let: 1968


Experimentální letoun MiG-21I/1

Reklama

V roce 1964 začal na základě MiG-21S vývoj letadla - analogu A-144, jehož aerodynamické uspořádání křídla obrysem kopírovalo tvar nosné plochy nadzvukového dopravního letadla Tu-144. Letoun byl určen pro výzkum charakteristik vzletu a přistání „bezchvostky“.

Vývoj „Analogu“ probíhal v konstrukční kanceláři Gorkého leteckého závodu č. 21, který byl později přejmenován na „Sokol“.


MiG-21I/1

Výměna křídla znamenala téměř úplné přepracování stroje. Letoun byl ovládán v klopení a náklonu pomocí dvoudílných křidélek. Vzhledem k tomu, že letadlo bylo experimentální, bylo místo RAS umístěno vyvažovací závaží o hmotnosti 277 kilogramů. Celková zásoba paliva byla 3700 litrů, z toho 2271 litrů bylo v šesti trupových nádržích, 1025 litrů v křídle a 450 litrů v přídavné nádrži.


MiG-21I/1

V roce 1968 byl v leteckém závodě Gorkij vyroben drak určený pro statické zkoušky a prvním letovým prototypem bylo „izdělije21-11“. Ve stejném roce, 18. dubna, testoval zkušební letoun LII O. V. Gudkov stroj ve vzduchu (hlavní inženýr I. V.  Frumkin). Na konci roku letěli v letounu piloti E. V. Jeljan a M. V. Kozlov, poté - I. P. Volk, V. S. Konstantinov a B. A. Orlov. Do konce roku byla dokončena příprava na první let letadla Tu-144: byly získány charakteristiky stability a ovladatelnosti a byla také proškolena posádka.


MiG-21I/1

Reklama

Na návrh A. Fedotova bylo letadlo z důvodu stručnosti označeno jako MiG-21I. Proč s tím přišel, zůstalo záhadou.

MiG-21I s křídlem, jehož plocha byla téměř dvakrát větší než u jeho předchůdce, se vyznačoval vysokou manévrovatelností, ale zrychloval pomaleji. Podle B. A. Orlova: „... letadlo se vyznačovalo jednoduchým vzletem a přistáním, bylo dobré v manévrování, ale při brzdění, když úhel náběhu dosáhl určité hodnoty, spontánně zvedlo nos - bylo nestabilní (zjevně spadl do oblasti aerodynamického „přetažení“). Úplné odtažení knyplu samo o sobě nepomohlo, musel jsem vyšlápnout pedály, svalit letoun a až poté vyjít z tohoto režimu.


Tu-144 v doprovodu MiG-21I/1

První kopie MiGu-21I/1 havarovala. V ten den pilot V. S. Konstantinov, který dokončil úkol, se spustil nad letiště do malé výšky, několikrát zatočil ve stoupání a poté si lehl na „záda“, očividně chtěl přeletět dráhou nebo stoupat, ale prudce odtlačil knypl...

Bezchvostky“ jsou extrémně citlivé na potlačení při nízkých úhlech náběhu a „Analog“ okamžitě vyskočil na obrovskou zápornou sílu G, spadl do vývrtky a vrazil do středu letiště. Viktor se katapultoval, ale neměl dostatečnou výšku a vrazil do země, aniž by se oddělil od křesla.


Druhý exemplář „analogového“ MiGu-21I/2

Reklama

Na druhé kopii letadla MiG-21I/2 bylo proudění kolem nosné plochy zkoumáno pomocí hedvábných nití nalepených na křídle. Registrace byla provedena pomocí filmové kamery instalované v krytu na špičce kýlu. Následně měl MiG-21I/2 štěstí a stal se exponátem v muzeu VVS Monino.


MiG-21I/2 v Leteckém muzeu Monino


MiG-21I/2 v Leteckém muzeu Monino

MiG-21I
Rozpětí křídel, m   8,15
Délka, m   14,70
Výška, m   4,71
Plocha křídla, m2   43,00
Hmotnost, kg prázdné letadlo  
normální vzlet 8750
maximální vzlet 9000
Motor   1 × TRD R-13 F-300
Tah, kN   1 × 4070
Maximální rychlost, km/h nad zemí 1200
ve výšce 2100
Praktický dolet, km    
Praktický dostup, m   20000
Posádka   1


Schéma MiG-21I/1


Schéma MiG-21I/2


Schéma MiG-21I/2

Seznam zdrojů:
Historie leteckých konstrukcí v SSSR 1951-1965.
Nikolaj Jakubovič. Stíhací letoun MiG-21. Zrod legendy.
Křídla Ruska. Historie a letadla OKB "MiG".
Letectví a čas. Efim Gordon. Stvořen pro boj.
Křídla vlasti. Jefim Gordon. Zrození dlouhověkého muže.
Jefim Gordon, Vladimir Klimov. MiG-21.
Křídla vlasti. E.Egenburg. Nadzvukový proudový letoun MiG.
Foto archiv russianplanes.net
Список источников:
История конструкций самолетов в СССР 1951-1965гг.
Николай Якубович. Истребитель МиГ-21. Рождение легенды.
Крылья России. История и самолеты ОКБ «МиГ».
Авиация и Время. Ефим Гордон. Созданный для боя.
Крылья Родины. Ефим Гордон. Рождение долгожителя.
Ефим Гордон, Владимир Климов. МиГ-21.
Крылья Родины. Э.Эгенбург. Сверхзвуковой реактивный «МиГ».
Фотоархив сайта russianplanes.net

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více