Hartmann, Erich

     
Příjmení:
Surname:
Hartmann Hartmann
Jméno:
Given Name:
Erich Alfred Erich Alfred
Jméno v originále:
Original Name:
Erich Alfred Hartmann
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
plukovník Colonel
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
19.04.1922 Weissach /
19.04.1922 Weissach /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
20.09.1993 Weil im Schönbuch /
20.09.1993 Weil im Schönbuch /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
veliteľ JG 71 Commander of JG 71
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
Jeden z 27 držiteľov Rytierskeho kríža k Železnému krížu s dubovými ratolesťami, mečmi a briliantami.
Stíhací eso; 352 potvrzených sestřelů.
One of 27 recipients of Oak Leaves with Swords and Diamonds to the Knight's Cross of the Iron Cross.
Fighter Ace; 352 confirmed claims.
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Erich_Hartmann
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#401460 Verze : 1
     
Příjmení:
Surname:
Hartmann Hartmann
Jméno:
Given Name:
Erich Alfred Erich Alfred
Jméno v originále:
Original Name:
Erich Alfred Hartmann
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.04.1928-DD.04.1932 lidová škola, Weil Im Schönbuch
DD.04.1932-DD.04.1936 Gymnázium, Böblingen
DD.04.1936-DD.04.1937 Národně politické instituce pro vzdělání, Rottweil
DD.04.1937-DD.04.1940 Gymnázium, Korntal
DD.04.1928-DD.04.1932 Volksschule, Weil im Schönbuch
DD.04.1932-DD.04.1936 Gymnasium, Böblingen
DD.04.1936-DD.04.1937 National Political Institutes of Education, Rottweil
DD.04.1937-DD.04.1940 Gymnasium, Korntal
Vojenské vzdělání:
Military Education:
01.03.1941-DD.10.1941 Luftkriegsschule 2
01.11.1941-31.01.1942 přípravná stíhací škola 2
01.03.1942-20.08.1942 Jagdfliegerschule 2
01.03.1941-DD.10.1941 Luftkriegsschule 2
01.11.1941-31.01.1942 pre-fighter school 2
01.03.1942-20.08.1942 Jagdfliegerschule 2
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.1940 důstojnický čekatel
31.03.1942 poručík
01.07.1944 nadporučík
01.09.1944 kapitán
08.05.1945 major
12.12.1960 podplukovník (Bundeswehr)
26.07.1967 plukovník (Bundeswehr)
DD.MM.1940 Offizieranwärter
31.03.1942 Leutnant
01.07.1944 Oberleutnant
01.09.1944 Hauptmann
08.05.1945 Major
12.12.1960 Oberstleutnant (Bundeswehr)
26.07.1967 Oberst (Bundeswehr)
Průběh vojenské služby:
Military Career:
01.10.1940-01.03.1941 10. letecký pluk
21.08.1942-10.10.1942 Ergänzungs-Jagdgruppe Ost
DD.10.1942-DD.MM.RRRR JG 52 (pilot)
DD.10.1942-05.07.1943 III./JG 52 (pilot)
05.07.1943-12.08.1943 7./JG 52 (dočasný velitel)
12.08.1943-02.09.1943 7./JG 52 (pilot)
02.09.1943-30.09.1944 9./JG 52 (velitel)
30.09.1944-16.01.1945 4./JG 52 (velitel)
31.01.1945-08.05.1945 I./JG 52 (velitel)
01.02.1945-14.02.1945 I./JG 53 (výkonný velitel)
06.06.1959-29.05.1962 Jagdgeschwader 71 "Richthofen" (velitel)
01.10.1940-01.03.1941 10th Flying Regiment
21.08.1942-10.10.1942 Ergänzungs-Jagdgruppe Ost
DD.10.1942-DD.MM.RRRR JG 52 (pilot)
DD.10.1942-05.07.1943 III./JG 52 (pilot)
05.07.1943-12.08.1943 7./JG 52 (temporary commander)
12.08.1943-02.09.1943 7./JG 52 (pilot)
02.09.1943-31.01.1945 9./JG 52 (commander)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 4./JG 52 (commander)
31.01.1945-08.05.1945 I./JG 52 (commander)
01.02.1945-14.02.1945 I./JG 53 (acting commander)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Jagdgeschwader 71 "Richthofen" (commander)
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Erich_Hartmann
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#422230 Verze : 2
Oberst a. D. Erich "Bubi" Hartmann


(na konci 2. sv. války měl hodnost Major)


* 22.04.1922, Weissach
+ 20.09.1993, Weil im Schönbuch


Nejúspěšnější německý stíhač 2. světové války, během 1 404 bojových vzletů se zúčastnil 825 vzdušných střetnutí a získal 352 vzdušných vítězství (první 5. 11. 1942, poslední 8. 5. 1945 u Brna).


Prameny:
https://www.luftwaffe.cz/hartmann.html
de.wikipedia.org



(Upravil RoBoT a M. Rak)
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#35823 Verze : 3

Úvod




Stíhací eso Luftwaffe číslo jedna.


Mládí




Narodil se 19. dubna 1922 ve Weissachu ve Würtenbersku. Patřil k mladší válečné generaci. Jeho otce Dr. Alfreda Hartmanna po návratu z 1. světové války, které se zúčastnil jako vojenský lékař, čekala v Německu inflace, nedostatek potravin, politický a hospodářský chaos.


Do Německa v této době přicestoval i jeho strýc, tehdejší německý konzul v Šanghaji, aby si prohlédl škody způsobené válkou. Erichův otec na něho nálehal, aby s ním mohl odjet do Číny a tam provozovat lékařskou praxi. Nejdřív tam Dr. Hartmann odcestoval bez rodiny, aby se přesvědčil o dobrém místě. Zjistil, že ve srovnání s Německem byla Čína úplným rájem, a že Číňané přímo touží využít jeho služeb, platit mu účty, a že si ho velmi váží.


V roce 1925 rodina i s Erichem za ním do Číny přicestovala. Východní idylka netrvala dlouho, když se po několika letech začalo projevovat první revoluční hnutí čínského národa. Vypukly nepokoje, jež postupně přerostly v protikoloniální boj. Agitace zesílila. Dr. Hartmanna naštěstí chránily dvě okolnosti. Zaprvé to bylo jeho postavení lékaře v obci a za druhé na jeho dobré skutky Číňané nezapomněli.


Avšak roku 1929 se rodina musela vrátit zpět do Německa a usadila se ve Weilu. Dr. Hartmann přicestoval za nimi až po skoro roce.


Počátky ve vzduchu




Elizabeth Hartmannová se poněkud ve Weilu nudila, proto se přihlásila k aeroklubu Böblingen na stuttgartském letišti. Erichova matka, nadaná pilotka, získala pilotní průkaz na sportovním Klemmu 27. Brzy na to vlastnila společně s "rosničkáři" dvousedadlový letoun. Takto pak matka často brávala Ericha na okružní lety, jenž si létání díky ní hned zamiloval. Po hospodářském zhroucení v roce 1932 musel být milovaný letoun prodán, kterážto ztráta letadla byla těžkou ztrátou celé rodiny.


V následujícím roce Hitler převzal v Německu moc a začala obroda létání. Hitler si přál vzbudit u německé mládeže nadšení pro létání, a proto nálehal na zakládání plachtařských klubů.


V roce paní Hartmannová založila ve Weilu plachtařský klub a sama se stala instruktorkou. Ve 14 letech byl Erich vynikajícím plachtařem s průkazem. A do konce roku 1937 se stal plachtařským instruktorem v "Letecké Hitlerově mládeži" - Flieger HJ.


V Luftwaffe




Do Luftwaffe vstoupil 15. října 1940, do 10. výcvikového pluku Luftwaffe v Neukuhrenu. 1. března 1941 se pak dostal na leteckou válečnou školu LKS 2 v Berlíně-Gatow. K 1. listopadu 1941 ukončil výcvik stíhacího pilota a dostal se pak na stíhací školu 2 v Lachen-Speyerdorfu. 1. března 1942 byl už ve stíhací škole 2 v Zerbstu-Anhalt. 31. března 1942 byl povýšen na poručíka. Pak následovala stíhací doplňovací skupina východ, Horní Slezsko (20. srpna 1942), odkud byl 10. října 1942 v hodnosti poručíka přeložen na východní frontu k 7./JG 52.


Na frontě




Jeho začátky nebyly vůbec snadné. Při jedné z prvních bojových akcích letěl jako číslo zkušeného Ofw. Edmunda Rossmanna a dopustil se řady základních chyb. Když nasadili k útoku na skupinu sovětských stíhaček, neudržel se, předlétl svého velitele a ukvapeně zahájil palbu. Netrefil a octl se mezi sovětskými letouny, které ho začaly pronásledovat. Naštěstí se dostal do mraků, ale přestože s ním Rossmann udržoval rádiový kontakt, zmatkoval dál. Poté co se vymotal z mraků, spatřil Rossmannův letoun, ale považoval ho za nepřátelský a unikal mu. Nakonec po vyčerpání paliva musel nouzově přistát a poškodil letoun bez sebemenšího nepřátelského zásahu. Dostal zákaz startu na tři dny a po tuto dobu musel sloužit u pozemního personálu.


5. listopadu 1942 startoval ve své Schwarm proti osmnácti bitevním Il-2 doprovázeným deseti stíhacími LaGG-3. První útok proti Il-2 se nezdařil, když pancéřování odráželo i střely z 20mm kanónů. Při následujícím útoku byl Hartmann úspěšnější a z bezprostřední blízkosti zasáhl olejový chladič bitevního letounu. Zanedlouho byl však nucen opět nouzově přistát, neboť jeho letoun byl poškozen a zapálen troskami z vybuchnuvšího Il-2.


Do poloviny dubna 1943 absolvoval 100 bojových letů, ale jeho skóre obnášelo jen 7 sestřelů. 30. dubna 1943 sestřelil dva LaGG-3.


Úspěchy




Jeho kariéra začala strmě stoupat v bitvě u Kurska. Již v její první den, tj. 5. července 1943, zaznamenal čtyři vítězství a o dva dny později sestřelil čtyři La-5 a tři Il-2.


Jen za srpen dosáhl 49 sestřelů (stejného počtu, také za srpen, dosáhl Maj. Walter Nowotny, 258 sestřelů, Br), mj. sedmi 7. srpna a do 20. srpna celkem už svého 90 vítězství.


Tento den však pro něj mohl znamenat definitivní konec. Jeho letoun musel nouzově přistát na břicho a Hartmann skončil v zajetí, z něhož se mu po předstíraném zranění podařilo uprchnout už po čtyřech hodinách. Za dva dny dorazil za německé linie, kde ho však jen o vlásek minula kulka vypálená vyděšeným strážným. Za tři týdny se vrátil k bojovým letům.


2. září 1943 byl jmenován velitelem 9./JG 52, když dosavadní velitel, Lt. Berthold Korts (113 sestřelů, RK) 29. srpna 1943 zůstal nezvěstný po vzdušném boji s P-39 Airacobrami. 20. září dosáhl stý sestřel.


Toužebně očekávaný Rytířský kříž však přišel až koncem října po 148 sestřelech. 13. prosince 1943 sestřelil 150 letoun a hranici dvou set vítězství dosáhl 2. března 1944 a byl ještě tentýž den vyznamenán Dubovými ratolestmi. Potom se zúčastnil ústupových bojů na Krymu, za nichž 5. a 7. května získal po šesti sestřelech. O den později odstartoval z Krymu naposledy, se dvěma mechaniky v trupu svého Bf 109.


Do dalších bojů zasáhl v Rumunsku, kde od 21. května do 24. června sestřelil 43 letounů, z toho jen 4. června sedm a dosáhl tak 250 sestřelu jako čtvrtý stíhací pilot Luftwaffe.


V té době se také utkal s Mustangy americké 15. USAAF a získal několik sestřelů.


1. července 1944 byl povýšen na nadporučíka. 24. srpna sestřelil jedenáct sovětských letadel a jako první stíhací pilot vůbec překročil hranici 300 sestřelů, když tabulku dosud vedoucí Maj. Gerhard Barkhorn (301 sestřelů, S) strávil po svém sestřelení v květnu 1944 čtyři měsíce v nemocnici.


O den později byl Hartmann vyznamenán Brilianty a dostal zákaz bojových letů. 1. září 1944 byl povýšen na kapitána. Jeho 9./JG 52 pak převzal od 1. října 1944 Lt. Hans-Joachim Birkner (117 sestřelů, KIFA 14.12.1944, když se jeho letounu krátce po startu porouchal motor).


Dosáhl zrušení startů a od 1. října 1944 působil ve funkci velitele nově založené 4./JG 52, od konce měsíce operoval z letišť v Maďarsku. Rok 1944 zakončil 331 vítězstvím.


1. února 1945 se stal velitelem I./JG 52 a jeho 4./JG 52 převzal Lt. Friedrich Haas (74 sestřelů, RK, KIA 9.4.1945 po vzdušném boji s Jak-9 nad Vídní, jehož padák se vzhledem k malé výšce, ve kterém se souboj odehrál neotevřel).


V témže měsíci podstoupil v Lechfeldu krátkodobý výcvik na Me 262. Ale od 25.3.1945 byl opět zpět na frontě a dále velel I./JG 52.


17. dubna získal jako jediný stíhací pilot 350 sestřel a 8. května 1945 sestřelil nad Brnem svůj poslední letoun, sovětskou stíhačku, provádějící akrobacii. Téhož dne se JG 52 u Písku vzdala Američanům a Hartmann byl ještě ve stejný den povýšen na majora.


V zajetí




Ale již 24. května byl vydán Rudé armádě. Prožil v ní nejtěžší zajetí v životě. Příslušníci NKVD mu způsobovali psychologické i fyzické útrapy. A to tak moc, že požadoval, aby ho zastřelili, což Rusové neudělali, tak začal držet hladovku.


Jakmile vyhublý téměř umíral, doktoři mu strčili do pusy hadici s jídlem, aby jim neumřel. Až v květnu 1946 Hartmann dostal krutou ránu, když se dozvěděl, že jeho manželka Urschula "Uš" Hartmannová, rozená Paetschová, porodila 21. května 1945 syna Petra Ericha.


Malý chlapec však nepřežil kruté poválečné roky a zemřel ve dvou letech a devíti měsících. Další ránou pro něho byla další zpráva, když v roce 1952 zemřel jeho otec.


S podlomeným zdravím se nakonec dostal na svobodu v roce 1955 jako jeden z posledních německých válečných zajatců po návštěvě kancléře Konrada Adenauera v Moskvě.


Závěr




Vstoupil pak do řad nového letectva a brzy mu Uš porodila dcerku, která dostala jméno po mamince, tedy také Uš. Z aktivní služby odešel na vlastní žádost 30. září 1970 v hodnosti plukovník. Zemřel 20. prosince 1993.


Celkem absolvoval 1425 bojových letů, z toho 825 ve vzdušném boji. A 16krát musel nouzově přistát na břicho, protože jeho letoun byl poškozen troskami ze sestřelených sovětských letounů. Důvodem bylo to, že Hartmann používal taktiku takovou, že střílel až z bezprostřední blízkosti. Přesto nebyl ani jednou zraněn. Na jeho hlavu byla vystavena odměna ve výši 10 tisíc rublů. Rusové se ho snažili zlikvidovat, většina Rusů se ho bála, jakmile v rádiu uslyšeli "Karaya 1". Většinou byl znám s letounem s tulipánovým vzorem na přídi jako "Černý ďábel Ukrajiny".


A ještě jsem k tomu zapomněl dodat, že Hartmann měl předzívku Bubi, díky jeho "dětské" tváři.


(Upravil RoBoT)
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#36052 Verze : 1
Foto
Zdroj fotografií
http://www.epier.com/browse/


V Revi se dokonce píše že v roce 1944 omylem sestřelil Fw190,....dostal za to 7 ostrých. Taky to osobně dost špatně nesl.
Dolin
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#192161 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více