Popis strategického tankovacího letadla Airbus A310 MRTT
Vedoucí západoevropské státy řeší v současnosti problém spojený s obměnou leteckého parku v oblasti transportních a tankovacích letadel. Doposud používaná tankovací letadla (dále TaL), vyvinutá a vyrobená v šedesátých a sedmdesátých letech, ať jsou evropské (Vickers VC10, Lockheed Tristar, Transall C-160) nebo americké (Lockheed KC-130, Boeing KC-135 Stratotanker) provenience, jsou již jednak značně "olétaná", jednak morálně zastaralá a v neposlední řadě již nevyhovují kapacitně ani provozními náklady. Ve spojitosti s řešením tohoto problému vojenské vzdušné síly těchto států provedly řadu modernizací a inovací těchto strojů s cílem prodloužit jejich životnost a zlepšit efektivnost jejich používání.
Nicméně bez ohledu na výše uvedené modernizace a inovace stávajících letadel je základní pozornost věnována kvalitní obnově parku tankovacích letadel. Proto byl zahájen celoevropský program MRTT (Multi-Role Tanker Transport - víceúčelové tankovací transportní letadlo), který vede k vývoji a výrobě víceúčelového letadla, které bude plnit současně roli tankovacího i transportního letadla. Na tomto projektu se podílí celá řada leteckých a motorářských firem, např. Thales, Cobham plc, Rolls-Royce a také koncern EADS (European Aeronautic Defence and Space Company N.V.).
Nová letadla jsou vyráběna na základě velkokapacitních dopravních letadel A310 a A330 společnosti Airbus.
Aby byl běžný dopravní letoun A310/A330 přestrojen na letoun tankovací, musely být provedeny tyto základní úpravy: - zesílení podlahy nákladového prostoru; - zvětšení bočních vstupních dveří; - úprava palivové soustavy; - instalace vojenských systémů palubní radioelektroniky; - instalace vojenského vnějšího systému osvětlení.
V rámci projektu MRTT byla mimořádná pozornost věnována vývoji a výrobě teleskopického ráhna ARBS (Advanced Air Refuelling Boom System - zdokonalený letecký tankovací ráhnový systém) - systému pro doplňování paliva ve vzduchu. Proces doplňování paliva je uskutečněn pomocí elektricky dálkově ovládaného tankovacího ráhna, který je úzce spojen se systémem řízení vlastního letadla. Tuto činnost řídí operátor tankování, jehož pracoviště je v kabině posádky letadla. Základem je multifunkční indikátor, na kterém se zobrazuje situace v zadní polosféře snímaná kamerami pracujícími ve viditelné a infračervené vlnové oblasti.
Pro noční tankování je možné použít dva palubní reflektory osvícení a v případě nutnosti (za zhoršených podmínek viditelnosti) se může použít ještě infračervený značkovač.
Podle hodnocení expertů předčí nové plnicí ráhno ARBS evropské výroby prakticky ve všech ukazatelích analogická americká zařízení, která byla nedávno nasazena na tankovací letadlo Boeing KC-767A. Konkrétně má větší rozsah výšek a rychlostí letu při provádění doplňování paliva (200 m - 12 000 m, 320 - 640 km/h) a také je o 30 % rychlejší. Navíc evropští odborníci vyvinuli nové podvěsné tankovací zařízení Mk.32B-900E a vysokoprůtoková palivová čerpadla, která svými vlastnostmi převyšují čerpadla americká.
První TaL A310 MRTT (první vzlet uskutečněn v prosinci 2003) byl předán do výzbroje německých vzdušných sil začátkem roku 2004 a průběžně bylo německé vojenské letectvo doplněno dalšími čtyřmi letadly. Kromě toho podle kontraktu mezi Ministerstvem obrany Kanady a koncernem EADS byly přestrojeny dva dopravní letouny A310 (kanadské značení CC-150) podle programu MRTT.
Přepracování dopravního letadla A310 na tankovací předpokládá: - instalaci pěti vyměnitelných doplňkových palivových nádrží v trupu letadla, což umožnilo zvětšit zásobu paliva na palubě na 36 000 l; - instalaci teleskopického ráhna ARBS; - instalaci podvěsných plnicích zařízení Mk.32B-900E.
Přebudování letadel je prováděno v německých leteckých továrnách koncernu EADS.
Zájem o TaL A310 MRTT projevila i řada dalších evropských států.
Dopravní tankovací letadlo A330 MRTT (první vzlet se uskutečnil 15.června 2007) předpokládá jako základ použít dopravní letadlo A330-200. Rozsah prací nutný pro přestrojení letadla na verzi A330 MRTT je prakticky úplně stejný jako v případě TaL A310 MRTT.
Vojenští představitelé Velké Británie začátkem roku 2004 rozhodli v rámci programu FSTA (Future Strategic Tanker Aircraft - strategické tankovací letadlo budoucnosti) o použití TaL A330 MRTT jako základního TaL národních vojenských vzdušných sil. Kontraktem v objemu asi 25 miliard USD se předpokládá výměna 28 zastaralých TaL Vickers VC10 a Lockheed Tristar.
Kontrakty na dodávku TaL A300 MRTT podepsali vojenští představitelé Španělska, Francie a Austrálie. Toto letadlo je také přihlášeno do konkurzu na dodávku nových TaL pro vojenské letectvo USA. Pokud by tento letoun v konkurzu uspěl, předpokládá se jeho montáž na území USA firmou Northrop Grumman s označením KC-30. Zájem o tento tankovací letoun projevila řada dalších států.
URL : https://www.valka.cz/INT-Airbus-A310-MRTT-t85123#314280
Verze : 4
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.