CV90
Řada bojových vozidel pěchoty a odvozených vozidel bojové podpory vyvinutá společnostmi Hägglunds a Bofors na základě požadavků švédské armády. Vývoj probíhal v průběhu druhé poloviny osmdesátých let a začátku devadesátých let 20. století. Zkoušky prototypů se uskutečnily v letech 1988 až 1991 a dodávky sériových vozidel pro švédské vojsko byly zahájeny v roce 1994. Vozidlo následně upoutalo pozornost zahraničních armád, pro něž se vyrábělo v několika vylepšených variantách. Do roku 2016 bylo vyrobeno více než 1280 vozidel řady CV90 v 15 variantách, které slouží u 7 armád, z nichž 4 jsou členy NATO. Bojová vozidla pěchoty z výzbroje norské, dánské a švédské armády byla bojově nasazena proti povstalcům na území Afghánistánu.
CV90 Mk 0
První generace vozidel zavedených do výzbroje švédské armády a vyzbrojených kanonem Bofors L/70 ráže 40 mm ve dvoumístném věžovém kompletu. Společně se základní variantou bojového vozidla pěchoty Strf 9040 byly nakoupeny 4 verze vozidel bojové podpory (velitelské stanoviště Stripbv 90, vyprošťovací vozidlo Bgbv 90, dělostřelecká pozorovatelna Epbv 90 a protiletadlový samohybný kanon Lvkv 90). Vozidla CV90 Mk 0 (nemodernizovaná) disponovala zcela analogovou elektronikou, motorem o výkonu 405 kW (550 k), omezenou schopností boje v noci, slabším pancéřováním a hlavní zbraní bez stabilizace.
Bojová vozidla pěchoty Strf 9040 byla postupně modernizována (buď již ve výrobě, nebo přestavbou vyrobených exemplářů) na verze Strf 9040A, Strf 9040B (Strf 9040B1) a Strf 9040C.
Varianty (sériové):
Strf 9040 - bojové vozidlo pěchoty
Strf 9040A - bojové vozidlo pěchoty
Strf 9040B - bojové vozidlo pěchoty
Strf 9040C - bojové vozidlo pěchoty
Stripbv 90 - velitelské stanoviště
Bgbv 90 - vyprošťovací vozidlo
Epbv 90 - dělostřelecká pozorovatelna
Grkpbv 90 Mjölner - samohybný minomet
Lvkv 90 - protiletadlový samohybný kanon
Varianty (prototypy):
Strf 9040/56 – raketový stíhač tanků opatřený protitankovými řízenými střelami RB56; nezaveden kvůli nedořešeným technickým problémům;
Störpbv 90 – vozidlo pro vedení elektronického boje; vychází z Strf 9040A bez věže, která je nahrazena pevnou nástavbou s výsuvným stožárem a zbraňovou stanicí LEMUR; projekt zrušen z důvodu nedostatku financí;
Grkpbv 90120 – samohybný minomet opatřený věžovým kompletem AMOS (Advanced Mortar System); projekt zrušen z důvodu nedostatku financí.
CV90 Mk I
Druhá generace bojového vozidla pěchoty odvozená od CV90 Mk 0. Tento typ uspěl ve výběrovém řízení norské armády, kde porazil konkurenční typy M2 Bradley, Warrior a Pizarro/Ulan. Vozidlo bylo vybaveno nově zkonstruovanou dvoumístnou věží E30 pro lafetaci kanonu ráže 30 mm. Vozidla CV90 Mk I disponovala zcela analogovou elektronikou, motorem o výkonu 445 kW (605 k), termovizí první generace pro boj v noci, zesíleným pancéřováním (STANAG 4569 Annex A Level 5) a hlavní zbraní se stabilizací.
Varianty (sériové):
CV9030N
CV90 Mk II
Bojová vozidla pěchoty této generace byla zavedena do výzbroje armád Švýcarska a Finska. CV90 Mk II disponuje částečně digitální elektronikou, motorem o výkonu 460 kW (680 k), palubní diagnostikou pro vyhodnocování technického stavu, termovizí druhé generace pro boj v noci, zesíleným pancéřováním (STANAG 4569 Annex A Level 5) a hlavní zbraní se stabilizací.
Varianty (sériové):
CV9030FIN
CV9030CH
CV90 Mk III
Nejnovější generace s možností používat věžový komplet E30 pro kanón Bushmaster II ráže 30 mm nebo E35 pro kanón Bushmaster III ráže 35 mm. Přepracován byl podvozek, aby mohlo dojít k nárůstu užitné nosnosti vozidla. Transportéry řady CV90 Mk III byly zavedeny do výzbroje nizozemské, dánské a norské armády. Nadpočetné nizozemské vozy pak byly prodány estonské armádě. CV90 Mk III disponuje plně digitální elektronikou, motorem o výkonu 596 kW (810 k), palubní diagnostikou pro vyhodnocování technického stavu, bojovým vozidlovým informačním systémem, navigačním systémem, termovizí třetí generace pro boj v noci, zesíleným pancéřováním (až STANAG 4569 Annex A Level 6) a protiminovou ochranou (až STANAG 4569 Annex B Level 4), systémem řízení palby hunter-killer a hlavní zbraní ráže 30 nebo 35 mm se stabilizací a možností používat programovatelnou munici.
Varianty (sériové):
CV9030N
CV9035DK
CV9035EE
CV9035NL
Varianty (prototypy):
CV90 Armadillo
CV90 CZ - vozidlo prezentované při výběrovém řízení na nové bojové vozidlo pěchoty české armády (fotografie níže);
CV90 CZr - vozidlo prezentované při výběrovém řízení na nové bojové vozidlo pěchoty české armády (fotografie níže).
CV90 Mk IV
V lednu 2018 byl na Mezinárodní konferenci o obrněných vozidlech v Londýně představen projekt páté generace bojového vozidla pěchoty CV90. Stroj má nový motor Scania s výkonem až 1000 koní a nejnovější verzi převodovky X300. Nejvyšší technicky přípustná hmotnost vozidla se zvýšila z 35 na 37 tun. Uživatel tak získá navíc dvě tuny užitečného zatížení při zachování manévrovacích schopností vozidla a stejného stupně ochrany. Zavěšení podvozku disponuje technologií aktivního tlumení. Na podvozku je instalována nová generace věžového kompletu s modulární konstrukcí pro lafetaci kanonů s rážemi 30/40 mm, 35/50 mm a 120 mm a přípravou pro integraci dalších zbraní (řízených protitankových střel a kulometů). Čtvrtá generace elektronické architektury zvyšuje efektivitu fúze dat ze senzorů a výrazně zvyšuje paralelní zpracování dat v reálném čase.
Prvním zákazníkem typové řady CV90 Mk IV se stalo Slovensko, když vláda Slovenské republiky na svém zasedání dne 28. června 2022 schválila návrh Ministerstva obrany Slovenské republiky na pořízení pásových obrněných vozidel CV90 Mk IV s 35mm kanónem prostřednictvím mezivládní smlouvy se Švédským královstvím. Celkové odhadované náklady na pásovou techniku včetně odhadovaných nákladů na infrastrukturu činily přibližně 1,688 miliardy EUR včetně DPH. Smlouvu na nákup 152 nových pásových bojových vozidel v základních variantách PBOV (pásové bojové obrnené vozidlo) a POV (pásové obrnené vozidlo) za zhruba 1,32 miliardy EUR bez DPH (v přepočtu asi 31,6 miliardy Kč) podepsali představitelé Slovenska a Švédska v pondělí 12. prosince 2022. Součástí zakázky byly také výcvikové a vzdělávací prostředky včetně taktických simulátorů. Hlavním slovenským průmyslovým partnerem je státní podnik ZTS-ŠPECIÁL, který bude provádět finální montáž 131 vozidel. Firma Koval Systems uskuteční kompletní výrobu 116 věžových kompletů D. Mezi další klíčové průmyslové partnery patří EVPÚ (mechatronika), Aliter Technologies (ICT), Ray Service a Neways (elektronika) nebo Virtual Reality Media (simulátory). Plánovaný harmonogram dodávek je následující:
Verze | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Celkem |
---|---|---|---|---|---|
pásové bojové obrněné vozidlo PBOV (bojové vozidlo pěchoty) | 7 vyrobeno ve Švédsku 1 vyrobeno na Slovensku | 34 vyrobeno na Slovensku | 46 vyrobeno na Slovensku | 2 vyrobeny ve Švédsku 20 vyrobeno na Slovensku | 110 |
pásové bojové obrněné vozidlo - velitelské PBOV-V | - | 10 vyrobeno na Slovensku | 4 vyrobeny na Slovensku | 1 vyrobeno ve Švédsku | 15 |
pásové bojové obrněné vozidlo - průzkumné PBOV-P | - | 2 vyrobeny na Slovensku | 6 vyrobeno na Slovensku | 1 vyrobeno ve Švédsku | 9 |
pásové bojové obrněné vozidlo - antimateriálové pušky PBOV-AP | - | 1 vyrobeno na Slovensku | 1 vyrobeno na Slovensku | 1 vyrobeno ve Švédsku | 3 |
pásové bojové obrněné vozidlo - granátometného družstva PBOV-GD | - | 3 vyrobeny na Slovensku | 3 vyrobeny na Slovensku | 1 vyrobeno ve Švédsku 2 vyrobeny na Slovensku | 9 |
pásové obrněné vozidlo - vyprošťovací POV-U | - | 2 vyrobeny ve Švédsku | - | 1 vyrobeno ve Švédsku | 3 |
pásové obrněné vozidlo - dílna technické pomoci POV-DTP | - | 2 vyrobeny ve Švédsku | - | 1 vyrobeno ve Švédsku | 3 |
Vozidlo generace CV90 Mk IV bylo také nabízeno Armádě České republiky jako náhrada za typ BVP-2. Druhým zájemcem se tak stala právě Česká republika, jejíž vláda rozhodla 20. července 2022 o zrušení výběrového řízení na pořízení nových bojových vozidel pěchoty poté, co dva ze tří uchazečů nabízející vozy Lynx KF41 a ASCOD odmítli přistoupit na nové podmínky. Z právní analýzy, kterou si Ministerstvo obrany nechalo vypracovat, vyplynulo, že v takovém případě je zrušení tendru jedinou možností. Vláda se proto rozhodla situaci vyřešit jednáním se švédskou vládou a nákupem vozidel CV90.
Dne 27. srpna 2022 během Mezinárodních leteckých dnů SIAF 2022 v Malackách podepsali ministři Jana Černochová a Jaroslav Naď deklaraci o společném postupu při akvizici vozidel CV90 pro českou a slovenskou armádu. Deklarace má zajistit koordinování postupu při pořízení pásových bojových vozidel pěchoty CV90 v mnoha oblastech – technické, průmyslové nebo právní. Spolupráce by měla probíhat rovněž v oblasti samotného provozování vozidel CV90. Týkalo by se to udržování provozuschopnosti nebo dodávek náhradních dílů. Obě ministerstva chtějí rovněž hledat možnosti spolupráce při cvičeních vojenských jednotek vyzbrojených stejnými typy bojových vozidel pěchoty a mají v úmyslu vzájemně sdílet informace o zkušenostech s provozováním pásových bojových vozidel pěchoty v obou armádách.
Ve středu 21. prosince 2022 zástupci Ministerstva obrany ČR, švédské vládní vyzbrojovací agentury FMV a švédské společnosti BAE Systems Hägglunds AB podepsali společné memorandum o porozumění. Dokument potvrzoval shodu všech tří stran na základních parametrech ohledně pořízení bojových vozidel pěchoty CV90 pro Armádu České republiky. Česko a Švédsko mají podle memoranda smlouvu na akvizici vozidel CV90 uzavřít do 31. května 2023. Stockholm Praze dodá nejen 210 vozidel v sedmi modifikacích (bojová, velitelská, průzkumná, ženijní, vyprošťovací, zdravotnická a dělostřelecká pozorovatelna) v termínech dodávek podle operačních potřeb Armády České republiky, ale zajistí rovněž související služby včetně vojenského výcviku pro velitele, operátory a techniky a spolupráci obranných průmyslů obou států. V memorandu je rovněž stanovena kupní cena, která nepřesáhne 51,684 miliard Kč včetně DPH a informace o dodávkách. Zapojení českého průmyslu bude činit minimálně 40 % z hodnoty zakázky. Na území České republiky se také počítá s údržbou vozidel, kterou by měly kompletně provádět české firmy, včetně státního podniku VOP CZ. Memorandum obsahuje ujednání, podle kterého bude servisní smlouva sjednána samostatně.
Varianty (prototypy):
CV9035/50 - bojové vozidlo pěchoty (fotografie níže)
Lehké tanky
CV90105 - projekt lehkého tanku využívající věžový komplet s kanonem ráže 105 mm od společnosti GIAT (Nexter); novější verze využívá věžový komplet XC-8 společnosti CMI Defence
CV90120-T - projekt lehkého tanku využívající věžový komplet s kanonem ráže 120 mm od společnosti RUAG; novější verze využívá věžový komplet XC-8 společnosti CMI Defence.