FCM 36

Char Léger Mle. 1936 FCM
     
Název:
Name:
FCM 36 FCM 36
Originální název:
Original Name:
Char leger Mle. 1936 FCM
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1939 Société Anonyme des Forges et Chantiers de la Méditerranée, La Seyne-sur-Mer /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
100
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.04.1935
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
12350 kg 27227 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4460 mm 14 ft 7 ⅝ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
2140 mm 7 ft ¼ in
Celková výška:
Overall Height:
2200 mm 7 ft 2 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
380 mm 1 ft 3 in
Šířka pásu:
Track Width:
380 mm 1 ft 3 in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo - 25-40 mm
boky - 20 mm
strop - 15 mm
dno - 13 mm
zadok - 20 mm

Veža:
čelo - 40 mm
strop - 14 mm
Hull:
front - 25-40 mm
sides - 20 mm
top - 15 mm
belly - 13 mm
rear - 20 mm

Turret:
front - 40 mm
top - 14 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
pôvodný motor: Berliet ACRO (vznetový 4-valcový 95 koní)

Berliet Ricardo (vznetový 4-valec s objemom 8.495 cm3)
original engine: Berliet ACRO (4 cyl., diesel, 95 HP)

Berliet Ricardo (4 cyl., diesel, 8.495 ccm)
Výkon:
Power:
67.9 kW při ? ot/min 91 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
5+R 5+R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
24 km/h 15 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
225 km 140 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
36 ° 80 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m 79 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,7 m 28 in
Brodivost:
Fording Depth:
1 m 39 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
37 mm kanón Puteaux SA 18 L/21 (102 nábojov) 37 mm cannon Puteaux SA 18 L/21 (102 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
guľomet Châtellerault modéle 1931 ráže 7,5 mm (3000 nábojov) machine gun Châtellerault modéle 1931 cal. 7,5 mm (3000 rounds)
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4
Ivo Pejčoch - Obrněná technika 7, Francie 1919-1945, vydavateľtvo Ares, Praha 2007, ISBN 978-80-86158-47-1
Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine, Jean-Gabriel Jeudy - L´Automobile Sous L´Uniforme 1939-1940, Massin Editeur, rok vydania 1992, ISBN: 2-7072-0197-9
www.chars-francais.net
https://en.wikipedia.org/wiki/FCM_36
URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#544778 Verze : 0
Tank byl zkonstruován a stavěn ve firmě Forges et Chantiers de la Méditerranée (FCM). Stroj byl v mnoha ohledech pokrokový, v době kdy se konstruktéři přeli, zda je lepší v konstrukci užívat nýtování nebo odlévání, byl FCM 36 svařován, což zvýšilo celkovou pevnost konstrukce a zjednodušilo výrobu.


Další novinkou bylo i užití dieselového motoru, a užití silně sklopeného pancíře (navíc silného 40 mm), což zvyšovalo pasivní ochranu.


Ačkoli stroj měl tyto nové prvky, nesl s sebou i vady způsobené požadavky francouzské armády, byl jen dvoumístný, s věží pro jednoho muže, vyzbrojený zastaralým 37mm kanonem Puteaux 18 SA konstruovaným v první světové válce a postrádal radiostanici (v té době to ve Francii bylo běžné a tanky signalizovaly praporky). To samozřejmě ve střetnutí s německými tanky bylo značnou nevýhodou.


Překážkou zavedení tohoto tanku bylo i to, že FCM nabízela tank na tehdejší poměry velmi draho, takže armáda objednala jen 100 kusů těchto strojů. Ty byly přiděleny ke dvěma samostatným tankovým praporům 4. a 7. BCC (Battalions Chars de Combat).


Za útoku na Francii byly tyto prapory v sestavě 2. francouzské armády bránící Sedan. Posádky bojovaly sice statečně, ale byly bezmocné proti německé převaze. Kolem 50 FCM 36 padlo Němcům do rukou, ti je užili jen ke cvičným úkolům na území Francie a později byla vozidla uskladněna.


V roce 1944 Alfred Becker přestavěl tato vozidla na samohybná děla (s kanony PaK 40 nebo houfnicemi leFH 16). Všechny přestavěné stroje sloužily v Sturmgeschutz Abteilung 200 a zasáhly okrajově do bojů v Normandii. Zde také zřejmě končí jejich kariéra. Podle některých zdrojů bylo ze zničených strojů sestaveno několik funkčních a necelých 30 kusů německé konverze sloužilo v letech 1944-45 u 5. dragounského pluku nové francouzské armády.



Zdroj:
The Encyclopedia of Tanks and Armored Fighting Vehicles Editor: Christopher F. Foss, 2002
URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#80991 Verze : 2
Pro ty kdo netuší jak tenhle zajímavý tank vypadá přidám pár fotek
FCM 36 - zepředu

zepředu
FCM 36 - z boku

z boku
FCM 36 - levý bok

levý bok
URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#80998 Verze : 0
přidám i pár detailů, vstup zadní stranou věže je pro francozské tanky tohoto období standardem, na sklápěcím dílu v nebojové situaci velitel tanku seděl. na dalších snímcích je typický světlomet francouzských vozidel a skosení pancíře a pojezd tanku
FCM 36 - detail skoseného pancíře a pojezdu

detail skoseného pancíře a pojezdu
FCM 36 - pro francouzská vozidla typický světlomet

pro francouzská vozidla typický světlomet
FCM 36 - pootevřený vstup do věže

pootevřený vstup do věže
URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#80999 Verze : 0
Pár fotek na tento zajímavý tank z války:
FCM 36 -


FCM 36 -


FCM 36 -


FCM 36 -


URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#166886 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více