Boeing XF8B-1

     
Název:
Name:
Boeing XF8B-1 Boeing XF8B-1
Originální název:
Original Name:
Boeing XF8B-1
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.194R Boeing Aircraft Co., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
17.11.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6436 kg 14190 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9302 kg 20508 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
16.46 m 54ft
Délka:
Length:
13.18 m 43ft 3in
Výška:
Height:
4.95 m 16ft 3in
Plocha křídla:
Wing Area:
45.43 m2 489 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-4360-10 so vzletovým výkonom 2237 kW Pratt & Whitney R-4360-10, takeoff power 3000 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
695.2 km/h v 11125 m 432 mph in 36500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
305.8 km/h v ? m 190 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
18.6 m/s 3660 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11430 m 37500 ft
Dolet:
Range:
5632.7 km 3500 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
6x guľomet ráže 12.7 mm alebo 6x kanón ráže 20 mm

4x 227kg nebo 2x 726kg bomba v pumovnici
2x 227kg, 454kg nebo 726kg bomba pod křídly
6x .50 machine gun or 20 mm cannon

4x 500 lb or 2x 1600 lb bomb in bomb bay
2x 500 lb, 1000 lb or 1600 lb bomb in external racks
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF8B-1-t18254#67123 Verze : 0

Boeing XF8B




Historie




Dne 17. listopadu 1944 se poprvé do vzduchu vznesl prototyp palubního stíhacího letounu Boeing XF8B-1. Vznik a vývoj letounu přineslo několik zajímavostí, které stojí za připomenutí.


Od slavného stíhače Boeing P-26 Peashooter - letounu, který v počátkem třicátých let otevřel éru jednoplošníků, byl Boeing Model 400, po řadě úspěšných bombardovacích letadel zase stíhač. Za jeho vznikem stály technické specifikace námořního letectva SD-349. Vydáním těchto specifikací U.S. Navy v roce 1943 vzneslo svůj oficiální požadavek na stíhací letadlo s velmi dlouhým doletem, velikost nového stíhače byla obdobná, jakou měla torpédová letadla té doby.

Vysoké výkony měl nové stíhačce zajistit mohutný motor dvacetiosmiválcový Pratt&Whitney R-4360 s výkonem 3 000 koní. Výkon motoru měly přenášet protiběžné trojlisté vrtule firem Curtiss nebo Aeroproducts. Námořnictvo dne 10.4.1943 předalo Boeingu objednávku na stavbu tří prototypů označených již XF8B-1.


Továrna Boeing však neměla potřebné kapacity na výrobu stíhačky, všechny její výrobní závody dodávaly bombardéry pro americké letectvo, a tak se do výroby musely zapojit malé dílny, a to se podepsalo na zdržení ve vývoji.


Po provedení pozemních zkoušek prototyp lehce vzlétl a zkušební pilot Robert Lamson konstatoval, že letadlo má příjemné letové vlastnosti, motor byl odladěný a nezpůsoboval žádné potíže, problémy působily velké síly, nutné k ovládání křidélek, sklápění křídel dozadu za letadlo a ještě bylo nutno přemístit chladič oleje.


Letoun se upravoval, křídla se zvedala vzhůru a Boeing v průběhu zkoušek za sedadlo pilota instaloval sedadlo pro technika, který za letu mohl sledovat systémy letounu po dobu zkoušek. Technik létal od ledna roku 1945. Zkoušky probíhaly především na letišti Patuxent River v Marylandu, zde proběhly také cvičné souboje s P-59 Airacometem a F7F Tigercatem, do zkoušek se zapojil také druhý a třetí prototyp.


Od února 1946 letoun zkoušeli také piloti USAAF na své základně Wright Field, armádní letectvo hledalo v té době stíhací bombardér a pod Boeingův letoun bylo možno zavěsit až 1 450 kg pum. Konec čtyřicátých let však již patřil letounům s proudovými motory, a tak o letoun s pístovým motorem již nebyl zájem, první a druhý prototyp byl sešrotován počátkem roku 1948, třetí prototyp je následoval v roce 1950.


Použité zdroje:
William Green:″War Planes of the Second World War - Fighters″ Volume 4. Macdonald, London; rok 1961
Václav Němeček: "Vojenská letadla díl 3"; Naše vojsko Praha rok 1992; vydání 3.; ISBN 80-206-0117-1
L+K 5/1997; Václav Němeček Letadla 39-45
https://www.samoloty.ow.pl/str041.htm
https://www.boeing.com/history/boeing/xf8b1.html
www.daveswarbirds.com
www.strangemilitary.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_XF8B
steeljawscribe.blogspot.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF8B-1-t18254#225849 Verze : 2
Boeing XF8B
Boeing XF8B-1 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF8B-1-t18254#67124 Verze : 0
Fotografie Boeingu XF8B-1 z období zkoušek
zdroje uvedeny výše
Boeing XF8B-1 -


Boeing XF8B-1 -


Boeing XF8B-1 -


Boeing XF8B-1 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF8B-1-t18254#225851 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více