CZE - Tatra 815-7N0R99 38 331 8x8.1R

     
Název:
Name:
ATX8 ATX8
Originální název:
Original Name:
ATX8
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
Tatra a.s., Kopřivnice
Navistar Defense LLC, Madison Heights, Michigan
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR sériová výroba nezahájena / serial production not started
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
prototyp(y) / prototype(s)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.2010
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 1
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
8x8
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
16900 kg 37258 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
21100 kg 46518 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
38000 kg 83776 lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
? kg ? lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
? kg ? lb
Celková délka:
Overall Length:
9750 mm 31 ft 11 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm 8 ft 2 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
2900 mm 9 ft 6 ⅛ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
410 mm 1 ft 4 ⅛ in
Rozvor:
Wheelbase:
1950 mm - 3250 mm - 1450 mm 76 ¾ in - 128in - 57 ⅛ in
Rozchod:
Track:
2072 mm - všechny nápravy
81 ½ in - all axles
Brzdová soustava:
Braking System:
- kotoučové brzdy s pneumatickým posilovačem, klínového typu s jednotkou automatického nastavení, ABS
- čtyři nezávislé brzdové systémy: provozní, nouzová, parkovací a motorová
- drum brakes, pneumatically assisted, wedge type self-adjustablebrake units, ABS
- four separate brake systems: service, emergency, parking and engine brake
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 24V
ukostřený záporný pól
čtyři akumulátory: 12 V / 220 Ah
alternátor: 28 V / 260 A
nominal voltage: 24 V
ground pole: negative
four batteries: 12 V / 220 Ah
alternator: 28 V / 260 A
Pneumatiky:
Tyres:
16.00 R20
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
MaxxForce D 12.4
- řadový, kapalinou chlazený, přeplňovaný s chlazením plnícího vzduchu, vznětový, elektronicky řízený, common-rail
- počet válců: 6
- vrtání: 126 mm
- zdvih: 166 mm
- objem válců: 12400 cm3
- maximální točivý moment: 1970 Nm při 1000 ot/min
- maximální výkon: 336 kW při 1700 ot/min
MaxxForce D 12.4
- in-line, water-cooled, four-stroke turbocharged and charge-air-cooled direct injection Diesel, electronically controlled, common-rail
- number of cylinders: 6
- bore: 4.96 in
- stroke: 6.53 in
- swept volume: 757 cu in
- maximum torque: 1453 lb.ft at 1000 rpm
- maximum power output: 450 bhp at 1700 rpm
Převodovka:
Gearbox:
Allison 4500SP
- automatická, elektronicky řízená
- počet stupňů: 6+1
Allison 4500SP
- automatic, electronically controlled
- number of gears: 6+1
Spojka:
Clutch:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
570 l 125.38 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
115 km/h 72 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
1100 km 684 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
45 ° / 39 °
Svah:
Gradient:
251) ° 551) %
Boční náklon:
Side Slope:
20 ° 45 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,1 m 83 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,6 m 24 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,5 m 59 in
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
české označení podvozku: Tatra 815-7N0R99 38 331 8x8.1R

technické údaje platí pro první prototyp

1) pro celkovou hmotnost
Czech chassis designation: Tatra 815-7N0R99 38 331 8x8.1R

specifications are for the first prototype

1) for GVW
Zdroje:
Sources:
firemní materiály Tatra a.s.
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-815-7N0R99-38-331-8x8-1R-t177516#522737 Verze : 0
ATX8 (Tatra 815-7N0R99 38 331 8×8.1R)

Valníkový terénní nákladní automobil určený k přepravě 16 osob a nákladu do maximální hmotnosti 21 100 kg. Valníková korba má ložnou plochu o rozměrech 4660 × 2475 mm. V zadní části podvozku je instalována hydraulická ruka s maximálním vyložením 6,9 metrů (nosnost 3550 kg). Při vyložení 4,3 metru uzvedne břemeno o hmotnosti 5800 kg. Vozidlo je přepravitelné v letounu C-130 Hercules a má možnost provozu na letecké palivo JP8. Kabinu lze opatřit přídavným pancéřováním zajišťujícím balistickou a protiminovou ochranu na úrovni STANAG 4569 Level 3/4.

V říjnu 2009 uzavřely společnosti Tatra a Navistar smlouvu o strategickém partnerství ve vývoji, výrobě a prodeji těžkých terénních vojenských nákladních automobilů. V rámci dohody má český výrobce dodávat podvozky, na jejichž základě Navistar vytvoří vojenský automobil určený pro provoz na severoamerickém kontinentu. České šasi mu mělo umožnit, aby byl konkurenceschopný vůči svému americkému rivalovi Oshkosh. Vozy měly být následně nabízeny pod značkou Navistar Defense ozbrojeným silám Spojených států a jejich spojencům, kteří by tyto stroje pořizovaly v rámci programů americké vojenské pomoci FMS (Foreign Military Sales), které jsou finančně hrazeny ze zdrojů USA. Dohoda zároveň umožňuje kopřivnické automobilce využívat při nákupu dílů a komponentů světovou síť dodavatelů americké společnosti Navistar. V rámci americko-české spolupráce vznikly automobily ATX6 a ATX8, které byly poprvé veřejně představeny na vojenském veletrhu Eurosatory 2010, který se konal v první polovině června 2010 v Paříži.

ATX8 vznikl jako kandidát pro výběrové řízení kanadské armády MSVS (Medium Support Vehicle System) na nové vojenské nákladní automobily, které by nahradily vozy MLVW (Medium Logistics Vehicle Wheeled), což jsou americké vozy M35, které byly vyráběny společností Bombardier pro kanadské ozbrojené síly v osmdesátých letech. Podle předpokladů se mělo pořídit zhruba 2300 nových automobilů za částku kolem 1 miliardy USD (1,2 miliard CAD).

První žádost o zaslání nabídky byla vydána v roce 2006. V rámci programu MSVS byla poptávána vozidla ve dvou kategoriích spolu s dodáním kontejnerů pro zabudování účelového zařízení (SEV - Special Equipment Vehicle). První byl MilCOT (Military Commercial Offf the Shelf) - sériově vyráběné civilní vozidlo s menšími úpravami pro provoz v ozbrojených silách. Tuto kategorii vyhrál Navistar jako jediný uchazeč s typem Workstar 7400. Kategorie MilCOT je určena pro provoz u záloh, výcvik a týlovou službu na území Kanady. První vozidlo bylo dodáno v červnu 2009 a poslední s pořadovým číslem 1300 (původně byla plánována dodávka 800 vozů typu MilCOT) v březnu 2011.

Druhou pořizovanou kategorií byl plnohodnotný vojenský nákladní vůz SMP (Standard Military Pattern). Žádost o zaslání nabídky SMP byla vydána v prosinci 2011. Celkem 1500 vozidel má být dodáno ve verzích valník, valník s hydraulickou rukou, přepravník kontejnerů s natahovacím mechanismem, pojízdná dílna a dělostřelecký tahač. Součástí kontraktu je i 300 přívěsů, 150 souprav pro zvýšení balistické odolnosti vozidel a servisní podpora po dobu 20 let služby. Své nabídky předložily tyto společnosti:

BAE Systems - FMTV (později odstoupil)
Daimler - Zetros
Navistar/Tatra - ATX8
Oshkosh - MTVR
Renault Trucks - Kerax 8×8
Rheinmetall/MAN - HX77 8×8

V červenci 2012 však bylo výběrové řízení zastaveno kanadskými politiky, když se ukázalo, že kanadské ministerstvo obrany bez předchozího souhlasu navýšilo náklady na zhruba dvojnásobek původně plánované hodnoty kvůli změnám technicko-taktických požadavků. Po značných turbulencích byla nová žádost o zaslání nabídky s předefinovanými technicko-taktickými požadavky vydána v červenci 2013. V rámci dalšího harmonogramu mělo v roce 2014 proběhnout praktické ověření nabízených vozidel v nevadské poušti v USA. Vyhlášení vítěze je plánováno na rok 2015 s tím, že dodávka prvních vozidel by se měla uskutečnit v létě 2017. Poslední vozy by byly dodány v závěru roku následujícího.

Pro potřeby výběrového řízení mezitím vznikly další přepracované prototypy ATX8, které mají český pouze holý podvozek, všechny další komponenty jsou vyráběny společností Navistar (motor, kabina atd.), nebo pochází od dodavatelů ze Severní Ameriky. V případě vítězství typu ATX8 ve výběrovém řízení by se tyto vozy montovaly v závodě společnosti Navistar Defence Canada na území Kanady. Na přelomu let 2010 a 2011 bylo zhotoveno 6 prototypů ATX8.
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-815-7N0R99-38-331-8x8-1R-t177516#522752 Verze : 5
První prototyp ATX8 na továrním polygonu Tatry v Kopřivnici, 2010. Vozidlo je vybaveno hydraulickou rukou HIAB 2222 ATF-2.
CZE - Tatra 815-7N0R99 38 331 8x8.1R - (Navistar)

(Navistar)
CZE - Tatra 815-7N0R99 38 331 8x8.1R - (Navistar)

(Navistar)
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-815-7N0R99-38-331-8x8-1R-t177516#522753 Verze : 1
Přepracované prototyp ATX8 (valník a nosič kontejnerů s natahovacím mechanismem) během zkoušek v USA, květen 2012.
CZE - Tatra 815-7N0R99 38 331 8x8.1R - (Navistar)

(Navistar)
CZE - Tatra 815-7N0R99 38 331 8x8.1R - (Navistar)

(Navistar)
URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-815-7N0R99-38-331-8x8-1R-t177516#522754 Verze : 0
Ve výběrovém řízení kanadské armády SMP / MSVS (Standard Military Pattern / Medium Support Vehicle System) nakonec v červenci 2015 uspěla americká společnost Mack Defense z Pensylvánie nabízející ve spolupráci s francouzským Renault Trucks typ Kerax 8x8. Součástí kontraktu na 1500 nákladních vozidel v různých verzích je i 300 přívěsů a 150 souprav přídavného pancéřování. Zahrnut je i počáteční pětiletý program servisní a logistické podpory. Dodávky mají být zahájeny v létě 2017 a s jejich ukončením se počítá na podzim roku 2018. Na výrobě a montáži vozů se budou významně podílet kanadské společnosti Prevost; Dumur Industries Ltd; EODC, Inc. a Link Suspensions of Canada (Raydan Division). Hodnota zakázy činí 834 milionů kanadských dolarů.

Zdroj

CZE - Tatra 815-7N0R99 38 331 8x8.1R -


URL : https://www.valka.cz/CZE-Tatra-815-7N0R99-38-331-8x8-1R-t177516#536865 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více