Cronin, Laurance Francis Marshall

     
Příjmení:
Surname:
Cronin Cronin
Jméno:
Given Name:
Laurance Francis Marshall Laurance Francis Marshal
Jméno v originále:
Original Name:
Laurance Francis Marshall Cronin
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
poručík Flying Officer
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
17.07.1918 Canterbury, Victoria
17.07.1918 Canterbury, Victoria
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
XX.07.1991 Beaconsfield, Victoria
XX.07.1991 Beaconsfield, Victoria
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- -
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
stíhací eso
5-0-5 vítězství
Fighter Ace
5-0-5 Claims
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
Shores C. - Williams C.: Aces High, Grub Street, London 1994
Shores C.: Aces High, volume 2, Grub Street, London 1999
URL : https://www.valka.cz/Cronin-Laurance-Francis-Marshall-t86634#320837 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
Cronin Cronin
Jméno:
Given Name:
Laurance Francis Marshall Laurance Francis Marshal
Jméno v originále:
Original Name:
Laurance Francis Marshall Cronin
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Shores C. - Williams C.: Aces High, Grub Street, London 1994
Shores C.: Aces High, volume 2, Grub Street, London 1999
URL : https://www.valka.cz/Cronin-Laurance-Francis-Marshall-t86634#502995 Verze : 0
Flying Officer Laurance Francis Marshall "Larry" Cronin


RAAF No.400913



Do RAAF "Larry" Cronin vstoupil v roce 1940 a pilotní výcvik získal v rámci Empire Air Training Scheme doma v Austrálii. Po jeho skončení byl v roce 1942 poslán do Británie, kde prodělal výcvik operační a následně byl v srpnu zařazen k 453. peruti RAAF.


"Čtyřistapadesáttrojka" vznikla jen dva měsíce před jeho příchodem, poté co její předchůdkyně byla zničena během bojů v Singapuru, Malajsii a na Jávě. Nyní byla vyzbrojena stíhačkami Spitfire Mk.V a dokončovala výcvik před nasazením nad okupovanou Evropou. "Larry" se ale nestačil ani zabydlet a po necelých dvou měsících se opět stěhoval. Jeho novou jednotkou se stala 81. peruť RAF.


"Jednaosmdesátka" byla v době jeho příchodu na letišti Wellingore a připravovala se na službu v zámoří. Pro jednotku to však nebylo nic nového, protože v období srpen–listopad 1941 sloužila s Hurricany Mk.IIB v severním Rusku. Tentokrát ji však čekaly horké písky severní Afriky. Koncem října se personál jednotky přesunul do Gibraltaru, kde přebral nové Spitfiry Mk.VC.


Dne 8. listopadu 1942 spustili Spojenci invazi do francouzských severoafrických kolonií a ještě ten den se Spitfiry perutě přesunuly na obsazené alžírské letiště Maison Blanche. Odtud se pak piloti podíleli na ochraně invazních pláží a obsazených přístavů.


Na těchto operacích se již "Larry" podílel, první úspěch si však připsal až v novém roce 1943, přesněji 3. ledna, kdy u Bone poškodil bombardovací Ju 88. V té době také 81. peruť obdržela první Spitfiry Mk.IX. Na něm Cronin získal zbylá vítězství ve Středomoří.


Další úspěch si připsal 26. března, kdy poškodil Bf 109 a své "africké skóre" uzavřel přesně o měsíc později poškozením další stodevítky.

V květnu 1943 síly osy v Africe kapitulovaly a v červnu se "osmdesátjednička" přesunula na Maltu, odkud se měla podílet na připravovaném vylodění na Sicílii.
Operace Husky byla spuštěna v noci 9. července, "Larry" ale svůj účet navýšil až téměř po měsíci.


Dne 25. července 1943 byla ohlášena velká formace nepřátelských dopravních letounů směřující k Sicílii. K jejímu zachycení bylo vysláno několik jednotek RAF, úspěšná však byla jen skupina Spitfirů 322. křídla, pod které patřila i 81. peruť. Další Spitfiry patřily 152. a 242. peruti. Spojenečtí piloti nahlásili souboj s více jak třiceti Ju 52 s doprovodem asi 20 Bf 109 a C.202 a bitva pro ně skončila velkým úspěchem. Při ztrátě jednoho stroje nahlásili 28 vítězství, "osmdesátjednička" si připsala 4 zničené Ju 52 a tři doprovodné Bf 109 G. Na tomto úspěchu se "Larry" podílel zničením dvou stodevítek.


Nepřátelská formace sice nebyla tak velká, skládala se z deseti Ju52/3m od I./TG 1, které doprovázel tucet Bf 109 G od II./JG 27 a I./JG 77, v oblasti operovala i menší skupinka italských C.202 od 161°Gruppo, ztráty ale utrpěla těžké. Ani jeden dopravní Ju 52 nevyvázl bez poškození, stíhaček bylo sestřeleno 7, jedna z toho italská, a několik dalších bylo poškozeno. Asi největší ztrátou byl Oblt. Heinz-Edgar Berres, velitel 1./JG 77 a vítěz 52 soubojů, který zmizel ve zbrusu novém Bf 109 G-6 BF+QU (W.Nr.18101).


Poslední vítězství v Evropě získal Cronin 14. září 1943, kdy nad Salernem sestřelil jeden Fw 190. V té době již jeho jednotka působila z obsazeného sicilského letiště Milazzo–východ a "Larry" byl povýšen do hodnosti Warrant Officer (praporčík).


V listopadu se začala jednotka přezbrojovat na Spitfiry Mk.VIII, zároveň ji ale čekalo další stěhování. Novým cílem perutě se stala Indie. Na letiště Alipore dorazily první Spitfiry 4. prosince 1943, v lednu 1944 se jednotka přesunula na letiště Imphal a zapojila se do bojů nad Barmou. V té době začal japonský útok v oblasti Arakanu a 81. peruť se podílela na podpoře spojeneckých vojsk.


V únoru již byla situace sil Commonwealthu v oblasti Arakanu stabilizovaná a 81. peruť se vrátila do Imphalu. V této oblasti připravovali Spojenci velkou ofenzívu a Spitfiry měly "oslepit" japonský průzkum. A zde získal "Larry" své první vítězství v Asii.


Dne 5. března byla spuštěna Operace Thursday. Cílem bylo vysadit více jak 10 000 Chinditů s vybavením za nepřátelskými liniemi, a to pomocí dopravních letadel a kluzáků na předem připravených plochách v džungli. Celou dobu v oblasti operace operovaly spojenecké stíhačky, aby "zahnaly" jakýkoliv japonský letoun. Následující den měl stejný úkol i "Larry".


V 7.40 hod. vzlétl společně se svým číslem na poplach proti hlášenému průzkumníku. Jednalo se o výkonný Ki-46, který letěl ve výšce 30 000 stop. Do té doby byl tento stroj pro většinu spojeneckých stíhaček v Barmě nedostižným protivníkem, pro Spitfiry Mk.VIII však nepředstavoval větší problém.


Po několikaminutovém stoupání Cronin Ki-46 dohnal a okamžitě zaútočil. Po první dávce se mu však zasekl jeden kanón, což mu dost znesnadňovalo míření. Po několika dalších dávkách však letoun přešel do nekontrolovatelného pádu a rozbil se jižně od Palelu. Jak se později ukázalo, "Larryho" palba usmrtila pilota stroje, který patřil 1. čútai 8. sentai, praporčíka Tošikazu Kotaniho. Zároveň šlo o 99. vítězství jeho jednotky.


Spojenecké aktivity však již Japonci odhalili a přistávací plochy se staly terči leteckých útoků. K posílení obrany byla 10. března poslána na plochu "Broadway" sekce Spitfirů 81. perutě, "Larry" byl pilotem jednoho z nich:


„Strašně malá runway a velmi nerovná. Džungle všude okolo – letadla přistávají z výšky vrcholků stromů. Vraky kluzáků leží všude. Asi 90 lidí zabito při haváriích kluzáků při přistání.“


Letouny zůstávaly na ploše přes noc, později zde byly od úsvitu do soumraku. Dne 13. března Japonci objevili "Broadway" a zahájili sérii leteckých útoků. První přišel kolem 14.25 hod., kdy se nad letištěm objevilo přes 40 Ki-43 od 64. a 204. sentai. Mobilní radar nezachytil útok včas a šestice přítomných Spitfirů dostala rozkaz ke startu pozdě. Poslední ze Spitfirů se od plochy odlepil zrovna ve chvíli, kdy se objevily japonské stíhačky a stal se pro ně snadnou kořistí. Jeho pilot, F/Sgt A. Campbell, zahynul. Zbylí piloti však využili převahy svých strojů a ohlásili čtyři vítězství, jedno si připsal i Cronin, který ještě další Ki-43 poškodil.


Ve skutečnosti ale sestřelili stroj M. Kana od 204. Sentai, který padl, a těžce poškodili letoun des. Okady od druhé jednotky, který nouzové přistál v Mandalay. Japonský útok byl ale relativně úspěšný, protože na zemi zničili spojovací L-5, poškodili letu neschopný Spitfire a vzpomínaný mobilní radar a zabili či zranili několik vojáků. Cronin na akci později vzpomínal:


„Dnes se více jak 30 nepřátelských stíhaček pokusilo ostřelovat naši novou základnu. Radar selhal, varoval nás jen 5 minut před útokem. Sgt. Campbell a já jsme byli poslední na startu. Napadeni přímo nad letištěm – Campbell byl okamžitě zabit. Já jsem byl napaden osmi Japíky okamžitě, jak jsem se dostal do vzduchu. Jen o vlásek jsem unikl smrti. Uviděl jsem je, když byli 80 yardů za mnou a stříleli jak šílení. Nakonec jsem je setřásl, netrefili mě ani jednou – mizerní bastardi! Jednoho jsem zničil – skoro ho to vyhodilo z kabiny. Nyní mám na účtě 5 zničených.“


O čtyři dny později se situace opakovala, pro 81. peruť však dopadla velmi špatně. Celý den Japonci útočili na různé cíle, během jedné z těchto akcí se od velké formace oddělilo 15 Ki-43 patřících 204. sentai a zaútočilo na "Broadway". Do vzduchu se tentokrát dostala jen dvojice Spitfirů. První vzlétl velitel jednotky S/Ldr Whitamore, který sice sestřelil jednoho z útočníků, vzápětí byl ale sám zasažen a v troskách svého stroje přišel o život. Druhý se do vzduchu dostal F/O A. Peart. Ten také zničil jeden Ki-43, následně se dostal do dlouhého souboje s několika stíhačkami a jeho Spitfire dostával jeden zásah za druhým. Nemohl tak ochránit letiště, které si prošlo peklem. Čtyři Spitfiry byly zničeny či těžce poškozeny, "Larry" byl svědkem celého útoku:


„Nakonec Japonci přišli na to, že když přiletí v malé výšce, přímo nad vrcholky kopců, náš radar je zachytí, až když bude pozdě. Dnes přišli touto cestou – bylo jich přes 20. Velitel a Peart se dokázali dostat do vzduchu, byli ale okamžitě napadeni. Velitel sestřelil jednoho nepřítele v plamenech, okamžitě byl ale zabit dalším Japoncem. Peart také dostal jednoho a zmizel s ním. Capt. Maclean (SAAF), velitel letky A, Lt. Gasson (SAAF), F/O Fell (Kanaďan) as F/Lt Coulter (RAF) byli připoutání v jejich letounech připraveni ke startu, když se Japonci objevili nad stromy. F/Lt Coulter byl zabit a jeho letoun shořel. Ostatní se zachránili, ale jejich letouny byly zničeny. Peart přistál jinde, doplnil palivo a vrátil se se svým příběhem. Naši piloti byli staženi v noci na palubě DC-3.“


Ztráta oblíbeného a zkušeného velitele zasáhla celou jednotku a byla jednou z nejtěžších ztrát celé RAF během bojů v Barmě.


Poslední vítězství si Cronin připsal 12. dubna 1944, kdy bylo deset Spitfirů posláno proti velké skupině japonských stíhaček. Došlo ke krátké šarvátce, po které Cronin a Capt. Maclean každý nárokovali poškození jednoho Oscara.


"Larry" si tak celkem připsal 5 jistých vítězství a dalších 5 letounů poškodil, za což obdržel DFC. Již předtím byl povýšen do důstojnické hodnosti Flying Officer (poručík).


Na frontě zůstal Cronin do druhé poloviny roku 1944, kdy se vrátil zpět do Austrálie. Zde nejprve sloužil jako štábní pilot u 2. OTU v Milduře, poté sloužil u 1. TU v Sale.
Po skončení války opustil RAAF a pracoval v otcově účetní firmě v Melbourne, později firmu přestěhoval do Beaconsfieldu ve státě Victoria, kde pracoval až do své smrti v roce 1991.



Tabulka vítězství
Datum
Jednotka
Typ letounu
Místo
Nepřítel
3.1.1943
81. peruť
Spitfire Mk.VC FL-G
Bone
Ju 88 pš.
26.3.1943
81. peruť
Spitfire Mk.IX EN195/FL-C
oblast Mateur, J Beja
Bf 109 pš.
26.4.1943
81. peruť
Spitfire Mk.IX EN202/FL-M
Medjez-el-Bab
Bf 109 pš.
25.7.1943
81. peruť
Spitfire Mk.VC JL188
Cannitello
Bf 109 G zn.



severní Sicílie
Bf 109 G zn.
14.7.1943
81. peruť
Spitfire Mk.IX MB531
Salerno
Fw 190 zn.
6.3.1944
81. peruť
Spitfire Mk.VIII JF630/FL-C
J Palel, JV Imphal
Ki-46 zn.
13.3.1944
81. peruť
Spitfire Mk.VIII JF630/FL-C
"Broadway"
Ki-43 zn.



"Broadway"
Ki-43 pš.
12.4.1944
81. peruť
Spitfire Mk.VIII JG314
Tulihal
Ki-43 pš.




Prameny:
Cull, B. - Malizia, N. - Galea, F.: Spitfires Over Sicily, Grub Street, London 2000
Price, A.: Late Marque Spitfire Aces 1942-45, Osprey Pub., Oxford 1996
Shores, C. - Williams, C.: Aces High, Grub Street, London 1994
Shores, C.: Aces High, volume 2, Grub Street, London 1999
Shores, C.: Air War For Burma, Grub Street, London, 2005
Thomas, A.: Spitfire Aces of Burma and the Pacific, Osprey Pub., Oxford 2009
www.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Cronin-Laurance-Francis-Marshall-t86634#320839 Verze : 5
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více