Supermarine Spitfire Mk.VII

Supermarine Spitfire HF Mk.VII
     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire HF Mk.VII Supermarine Spitfire HF Mk.VII
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire HF Mk.VII
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.01.1944 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1942-DD.01.1944 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp + 140 sériových
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2722 kg 6000 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3345 kg 7374 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3572 kg 7875 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.240 m 40 ft 2 in
Délka:
Length:
9.540 m 31 ft 3.5 in
Výška:
Height:
3.840 m 12 ft 7.25 in
Plocha křídla:
Wing Area:
23.09 m2 248.5 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
144,87 kg/m2 29.67 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 71, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 932 kW při 3 000 ot./min, bojový výkon 1 234 kW při 3 000 ot./mim v h= 3 048 m při plmícím tlaku 1,241 barů (+930,872 mm Hg).
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm.
Rolls-Royce Merlin 71, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, two-stage two-speed supercharger, rated 1,250 hp for take-off and combat power output 1,655 hp at 3,000 rpm at 10,500 ft with boost +18 psi,
driving a four blade Rotol constant-speed propeller of the diameter 10ft 9in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
436 l + 126 l 96 + 28 UK gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
669.5 km/h v 13411 m 416 mph in 44000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
521.4 km/h v 6096 m 324 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
27,67 m/s 5446.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,1 min do 6096 m 7,1 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13746 m 45100 ft
Dolet:
Range:
1062.2 km 660 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1899 km 1180 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech se 120 granáty na hlaveň
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm se 350 náboji na hlaveň.

Pumový náklad: (teoreticky) 1x 227 kg pod trupem, nebo 2x 113 kg pod křídly
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons, 120 rpg and
four fixed forward-firing 0.303 Browning Mk.II machine-guns, 350 rpg.


Bomb load: One 500lb bomb or two 250 lb bombs (theoretical possibility)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 351
Stíhací letoun pro velké výšky s přetlakovou kabinou
Maximální rychlost: 656 km/h ve výšce 7 620 m
Supermarine Type 351
High-altitude interceptor with pressurized cockpit
Maximum Speed: 408 mph at 25,000 ft
Zdroje:
Sources:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit8.html
www.historyofwar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit7.html
en.wikipedia.org
archiv autora

Supermarine Spitfire Mk.VII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VII-t6606#337627 Verze : 0

Supermarine Spitfire HF Mk.VII


Type 351

Stručná historie


Podle původních plánů konstruktérů továrny Supermarine měly motor Rolls-Royce Merlin 61 s dvoustupňovým a dvourychlostním kompresorem používat výškový Spitfire HF Mk.VII, střední výšky měl ovládnout Spitfire Mk.VIII. Tyto letouny byly od samého začátku navrženy pro tuto řadu motorů, jejich vývoj se však protáhl a tak s tímto Merlinem vzlétl provizorně upravený Spitfire Mk.VC nově označený jako Spitfire Mk.IX. Dva měsíce po zařazení „devítek“ do služby, byl dokončen první výškový Spitfire Mk.VII.

Výšková verze Spitfiru Mk.VII byla vybavena přetlakovou vyhřívanou kabinou, trup byl oproti verzi Mk.V zesílen a byl přímo optimalizován pro výkonné Merliny 61. V nově navržených křídlech se našlo místo pro samosvorné dvě palivové nádrže o objemu 63 litrů. Trupové nádrže byly překonstruované a pojaly nyní až 436 litrů paliva. Kryt přetlakové kabiny bylo možno při startu a při přistání odsunout (u výškové verze Mk.VI to možné nebylo). První série „sedmiček“ byly dodány s prodlouženými konci křídel, později byly již dodávány letouny s „normálním“ rozpětím křídel. Křídla s se zahrocenými konci a větším rozpětím zvýšila pádovou rychlost a snížila obratnost letounu v nižších a středních výškách. Všechny letouny veze Mk.VII měly zatažitelné ostruhové kolečko.
Spitfiry verze Mk.XI se ukázaly také jako schopné výškové stíhačky a tak bojové perutě neměly již o specializované výškové stroje zájem. Výroba „sedmiček“ byla ukončena počátkem roku 1944 po dokončení 141 letounu.

Poznámka autora: Prosím, nezaměňujte tuto výškovou stíhačku s taktickým průzkumným Spitfirem PR Mk.VII. Průzkumný letoun byl určen pro operace v malých výškách a jednalo se o přeznačenou verzi Spitfire PR Type G, která měla nejblíže Spitfiru Mk.VA. Toto přeznačení z roku 1941 přineslo do již tak chaotického označování Spitfirů a Seafirů zmatek ještě větší.

Použité prameny:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter, An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
Peter Caygill, Spitfire Mk.VI-F.24, Bojové legendy, Nakladatelství Vašut, ISBN 80-7236-396-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.historyofwar.org
www.pewteraircraft.com
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit7.html
www.xs4all.nl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VII-t6606#339491 Verze : 3
Spitfire Mk VII
Supermarine Spitfire Mk.VII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VII-t6606#24532 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více