Název: Name: | Supermarine Spitfire Mk.IIA | Supermarine Spitfire Mk.IIA |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire Mk.IIA | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.09.1940-DD.MM.194R Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich | |
Období výroby: Production Period: | DD.09.1940-DD.MM.194R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 750 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.09.1940 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2142 kg | 4722 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2684 kg | 5917 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2836 kg | 6252 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,227 m | 36ft 10in |
Délka: Length: | 9,119 m | 29ft 11in |
Výška: Height: | 3,784 m | 12ft 5in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | 242.0 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 119,40 kg/m2 | 24.46 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin XII, kapalinou chlazený danáctiválec o vzletovém výkonu 876 kW, 783 kW v h= 3 960 m. Vrtule trojlistá Rotol CS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 270 mm. | Rolls-Royce Merlin XII, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,175 hp at take-off, 1,050 hp at 13,000 ft, driving a three-blade Rotol CS Jablo of the constant speed type, of the diameter 10ft 9in |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 382 l | 84 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 595.5 km/h v 5182 m | 370 mph in 17000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 498.9 km/h v 6096 m | 310 mph in 20000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,21 m/s | 2600 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,0 min do 6096 m | 7,0 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11340 m | 37205 ft |
Dolet: Range: | 636 km | 395 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 804.7 km | 500 mi |
Výzbroj: Armament: | 8x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm (po 300 nábojích) | Eight fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wing leading edges, 300 rounds each. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Supermarine Type 329 - Ekonomická cestovní rychlost: 315 km/h v optimální výšce. - Letová vytrvalost: 1,67 h - Jako první ze Spitfirů nesla tato verze pancéřování o hmotnosti 33 kg. - Spitfire Mk.IIA zasáhla ještě do posledních bojů v bitvě o Británii. - Motor Merlin XII byl vybaven pyrotechnickým spouštěčem Coffman Type L.4, tento systém umožnil start motoru bez pomocných pozemních zdrojů. | Supermarine Type 329 - Economical cruising speed of 195 mph (314 km/h) at optimum altitude. - Endurance: 1 hour 40 minutes - This version was the first Spitfire version to be fitted standard with armor protection, in this case weighing a total of 73 lb. - The Spitfire Mk IIA just entered service when the Battle of britain was in it's closing stages. - Rolls-Royce Merlin XII engine was fitted with a pyrotechnic Coffman Type L.4 cartridge starter so the Spitfire could fire up it's engine without the need of ground facilities. |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4 Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 http://www.airrecce.co.uk/WW2/recce_ac/RAFAR.html www.xs4all.nl http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit2.html www.historyofwar.org archiv autora |