Supermarine Seafire Mk.45

     
Název:
Name:
Supermarine Seafire Mk.45 Supermarine Seafire Mk.45
Originální název:
Original Name:
Supermarine Seafire Mk.45
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.MM.1945 Cunliffe-Owen Aircraft Ltd., Eastleigh
DD.MM.1945-DD.12.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), South Marston
Období výroby:
Production Period:
12.03.1945-DD.12.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 Cunliffe-Owen
50 Supermarine (Sn.LA428-457, LA480-499)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3230 kg 7122 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4309 kg 9500 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.260 m 36ft 11in
Délka:
Length:
10.160 m 33ft 4in
Výška:
Height:
4,140 m 13ft 7in
Plocha křídla:
Wing Area:
22.67 m2 244 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
190,41 kg/m2 39 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Griffon 61, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o vzletovém výkonu 1 529 kW.
Vrtule pětilistá Rotol s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 352,8 mm.
Rolls-Royce Griffon 61, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,035 hp at take-off,
driving five-blade constant-speed propeller Type Rotol hydraulic, type R.14/5F5/2 of 11ft diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
545 l + 136 - 204 l v přídavné nádrži pod trupem. 120 UK gallons in an internal tanks and 30 or 45 UK gallons in an one drop tank under fuselage.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
712.9 km/h v 6888 m 443 mph in 22600 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
457.1 km/h v 6096 m 284 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
24.4 m/s 4800 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,0 min do 5852 m 5,0 min to 19200 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12497 m 41000 ft
Dolet:
Range:
780.5 km 485 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1400.1 km 870 mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm, 150/175 nábojů.
Pumový náklad: 2x puma o hmotnosti 227 kg.
Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons, 150/175 rpg.
Bomb-load: Up to 1,000lb bombs, one 500lb bomb under fuselage and one 250lb bomb under each wing
Uživatelské státy:
User States:
Velká Británie United Kingdom
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 388

(popsáno v následujícím příspěvku)
Supermarine Type 388

The Supermarine Seafire F.45 was the first of a series of Seafire variants to be powered by Griffon 60 series engines.

The Seafire F. Mk 45 entered service with 778 Squadron in November 1946.
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Richard Ward, Supermarine Spitfire Mk. XII-24, Supermarine Seafire Mk.I-47., Aircam Aviation Series No.8, Arco Pub, 1969, ISBN-13: 978-0668021098
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
PeterCaygill, Bojové legendy, Spitfire Mk.VI-F.24, Nakladatelství Jan Vašut s.r.o., Praha 8, rok 2005, ISBN 80-7236-396-4
http://www.airwar.ru/enc/fww2/sfire47.html
http://www.spitfireperformance.com/dp851.html
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-45-t109884#388021 Verze : 0
Stručná historie Seafiru Mk.45

Supermarine Type 388

Supermarine Seafire Mk.45 představoval jen velice mírně navalizovanou verzi pozemního Spitfiru Mk.21. Poháněn byl motorem Griffon řady 60, který byl přeplňován dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem.
Hovoříme-li o mírné navalizaci letounu, v praxi to znamenalo: instalací přistávacího háku pod ocasní část, instalaci radiostanice používané námořním letectvem a přidání ochranné hrazdičky před ostruhové kolo.

Křídlo bylo převzato od pozemního Spitfiru Mk. 21, tedy nebylo sklopné a bylo vybaveno pozměněnými koncovými oblouky (svým půdorysem se podobalo křídlu stíhacího letounu Hawker Tempest). Díky tomu, že se křídlo nedalo složit, zabíral letoun na palubě příliš mnoho místa. Seafiry Mk.45 dostaly ještě starou kabinu, tzn., že trup za kabinou nebyl snížen.

Pohon u sériových letadel obstarával kapalinou chlazený dvanáctiválec Rolls-Royce Griffon 61 o výkonu 1 529 kW, motor přenášel svůj výkon na pětilistou Rotol s konstantní rychlostí otáček, což znamená, že úhel náběhu vrtulových listů se měnil zcela automaticky, podle režimu letu. Dále byly prováděny testy s protiběžnými vrtulemi (tím se odstranil gyroskopický moment vrtule), pro tyto testy byl instalován motor Griffon 85 s příslušnnou převodovkou (reduktorem).

Výzbroj odpovídala pozemnímu Spitfiru - čtyři kanony Hispano Mk.II se zásobou 175 granátů pro vnitřní kanony a vnější kanony nesly zásobu „pouhých“ 150 granátů. Pumový náklad byl nesen na závěsníku pod trupem, na který bylo možno zavěsit pumu o hmotnosti 227 kg nebo hlubinnou nálož typu Mk. IX.

Námořní piloti tyto stroje neměli vůbec v oblibě, jestliže měli výhrady k Seafiru Mk.15, tak u tohoto letounu se vše ještě vystupňovalo. Letoun vykazoval špatnou podélnou stabilitou a při letu kladl velké nároky na pilota. Seafire Mk. 45 byl, na rozdíl od Spitfiru Mk.21, neúspěšným typem letadla, pro službu na palubách letadlových lodí byl nedostatečně vybaven a neměl dobré letové vlastnosti. Do konce roku 1945 bylo vyrobeno 50 Seafirů této verze.

Několik letounů bylo upraveno pro plnění průzkumných úkolů a pro tento účel neslo dvě kamery F.24 v trupu za kabinou. Tyto stroje byly označeny jako Seafire FR Mk.45.


Použité prameny:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Richard Ward, Supermarine Spitfire Mk. XII-24, Supermarine Seafire Mk.I-47., Aircam Aviation Series No.8, Arco Pub, 1969, ISBN-13: 978-0668021098
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
Peter Caygill, Bojové legendy, Spitfire Mk.VI-F.24, Nakladatelství Jan Vašut s.r.o., Praha 8, rok 2005, ISBN 80-7236-396-4
archiv autora

Supermarine Seafire Mk.45 -


Supermarine Seafire Mk.45 -


Supermarine Seafire Mk.45 -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-45-t109884#387949 Verze : 1
.
Supermarine Seafire Mk.45 - První prototyp Seafiru Mk. 45. Vznikl úpravou standardního Spitfiru Mk. 21 sériového čísla TM379. Stroj proto nesl standardní kamufláž RAF - horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy natřeny střední mořskou  šedou, pruh na trupu a vrtulový kužel natřeny nebeskou modrou typu S. Žluté P v kruhu je označením prototypu.

První prototyp Seafiru Mk. 45. Vznikl úpravou standardního Spitfiru Mk. 21 sériového čísla TM379. Stroj proto nesl standardní kamufláž RAF - horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy natřeny střední mořskou šedou, pruh na trupu a vrtulový kužel natřeny nebeskou modrou typu S. Žluté P v kruhu je označením prototypu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-45-t109884#465466 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více