T-42 (projekt supertěžkého tanku)

T-42 (project)
Т-42 (проект)
     
Název:
Name:
T-42 T-42
Originální název:
Original Name:
Т-42
Kategorie:
Category:
supertěžký tank superheavy tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.MM.193R Petrohradský státní zbrojní, optický a ocelářský závod Bolševik, Leningrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
0
pouze projekt / project only
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
14 - 15
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
101600 kg 223990 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
? mm ?
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
? mm ?
Celková výška:
Overall Height:
? mm ?
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm ?
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
Korba - čelo - 70 mm
Věž - čelo - 70 mm
Hull - front - 70 mm
Turret - front - 70 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
- -
Výkon:
Power:
1 491 kW při ? ot/min 2000 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
diesel-elektrický přenos diesel-electric transmission
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
27 km/h 17 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
20 km/h 12 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1 x 107 mm kanon vz. 1910/30
2 x 45 mm tankový kanon vz.1930
1 x 107 mm gun M1909/30
2 x 45 mm tank gun M1930
Vedlejší:
Secondary:
5 x 7,62 mm tankový kulomet vzor 1929 5 x 7,62 mm Tank-Mounted Machine Gun Model 1929
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2-42
www.wardrawings.be

T-42 (projekt supertěžkého tanku) -


URL : https://www.valka.cz/T-42-projekt-supertezkeho-tanku-t106178#647066 Verze : 2
Sovětská vojenská doktrína přijatá ve dvacátých letech minulého století předpokládala, že podmínkou k vítězství v příští válce bude nasazení velkého množství středních a těžkých tanků. V červenci 1929 přijala Rada lidových komisařů záměr pro vývoj a výrobu nových typů tanků – včetně těch těžkých, a Úřad pro motorizaci a mechanizaci Rudé armády poté zformuloval jejich základní technické parametry. Protože žádný sovětský inženýr neměl zkušenosti s konstrukcí velkých obrněných vozidel, bylo potřeba hledat znalosti v zahraničí. Logickou volbou bylo Německo, se kterým od roku 1922 (podpisu Rapallské smlouvy) probíhala intenzivní spolupráce na vývoji zbraní. Koncem roku 1929 navštívila Německo sovětská vojenská delegace a nabídla smlouvy tamním zbraňovým konstruktérům ochotným odcestovat do SSSR a pracovat tam na vývoji tanků. Malá skupinka dobrovolníků vedená ing. Eduardem Grottem, zaměstnancem společnosti Rheinmetall, v březnu 1930 odcestovala do Leningradu, kde se ujala řízení projektů v tankové konstrukční kanceláři při Petrohradském státním zbrojním, optickém a ocelářském závodu Bolševik.

Přestože Grotte ani žádný z jeho spolupracovníků neměli znalosti z konstrukce tanků, už za šest týdnů po příjezdu do Leningradu předložili Státnímu výboru pro obranu první konstrukční návrh středního tanku TG (Tank Grotte). Předseda Výboru Kliment Vorošilov po letmém shlédnutí projekt schválil a Grotteho tým pak dal do července 1931 dohromady nepancéřovaný funkční prototyp, který při zkouškách neobstál a bylo rozhodnuto projekt ukončit (některá jeho technická řešení byla následně použita při konstrukci těžkého tanku T-35).

Grotteho tým zůstal v Sovětském svazu ještě další rok, přičemž dále plýtval sovětskými prostředky a než byl v tichosti poslán zpátky do Německa, představil fantasmagorický projekt supertěžkého tisícitunového monstra TG-V a jeho menšího bratříčka – T-42 o váze "pouhých" 100 tun.
(Za zmínku stojí, že Grotte našel v konstrukci supertěžkých tanků zalíbení a stál i za projektem německého monstra Landkreuzer P 1000 Ratte).

T-42


Konstrukce stotunového T-42 se 14 - 15 člennou posádkou byla podobná konstrukci T-35 a jeho prototypu T-35-1. Místo pro řidiče bylo v přední části korby, moto-převodový prostor v její zadní části. Pohonná jednotka tanku představovala pro konstruktéry hlavní výzvu, protože výkon dostupných motorů v té době nestačil k pohonu stotunového vozidla. Aby se tank mohl pohybovat přijatelnou rychlostí, musel mít jeho motor výkon přibližně 2000 HP. Protože takto výkonný motor v roce 1932 nebyl k dispozici, byly plánovány dva dieselové motory s výkonem 1 000 HP. Tank měl s těmito motory dosáhnout rychlosti 20 – 27 km/hod.

Výzbroj tanku měla být lafetována v celkem pěti věžích uspořádaných ve dvou patrech. První patro by tvořily čtyři věže, ve dvou předních měl být 45 mm tankový kanon vz.1930 a 7,62 mm tankový kulomet vzor 1929, stejné kulomety ve dvou zadních věžích měly být lafetované i pro vedení protiletadlové palby. Vyvýšeně uložená hlavní věž měla být vyzbrojená 107 mm kanonem vz. 1910/30, upraveným pro instalaci v tanku. Pro velitele byl také naplánován kulomet DT-29 na střeše hlavní věže.

Pásy měly být ocelové, pojezdová část podvozku měla být uspořádána z dvanácti kol umístěných na šesti vozících, s třemi koly na jednom vozíku ve středu vozidla a po jednom volně zavěšeném vpředu a vzadu, s napínacím kolem na přídi a hnacím na zádi.
Pro snadnější ovládání tohoto monstra se Grotte rozhodl použít elektrický přenos výkonu, řízení, řazení a spojky měly být ovládány pomocí servomotorů.
Počítalo se s maximální tloušťkou pancíře na 70 mm na věžích a čele korby.

Stejně jako většina supertěžkých tanků vyvinutých ve dvacátých a třicátých letech 20. století po celém světě, T-42 neměl téměř žádné praktické využití. Samotná velikost a hmotnost takového tanku z něj dělala perfektní cíl, a mobilita tanku byla také pochybná, počínaje už samotným přesunem na bojiště (například přemisťování tak těžkého stroje přes mosty nebo konstrukce železničního vagónu, který by ho uvezl). Z těchto důvodů a kvůli nepřiměřeným nákladům nemohl T-42 hrát v bitvě rozhodující roli. Do výzbroje Rudé armády byl tedy nakonec přijat výrazně lehčí (a levnější) T-35.
Vladimír Francev: Sovětské tankové impérium
Robert Forczyk: Stíhače tanků vs KV-1; Východní fronta 1941-43
en.wikipedia.org
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2-42
www.wardrawings.be
URL : https://www.valka.cz/T-42-projekt-supertezkeho-tanku-t106178#647070 Verze : 5
www.wardrawings.be

T-42 (projekt supertěžkého tanku) -


URL : https://www.valka.cz/T-42-projekt-supertezkeho-tanku-t106178#647071 Verze : 0
T-42


T-42 byl projektem ing. Grotte z roku 1932, vycházejícím z projektu TG-VI. Tento okolo 100 tun vážící kolos, dlouhý okolo 15 m a chráněný pancířem tloušťky do 70 mm měl být poháněn Grottem navrženým motorem o výkonu 2000 HP (rychlost do 30 km/h) nebo dvěma motory AM-34 o výkonu 800 HP (rychlost 18 km/h). Vyzbroj měla být umístěna ve tří věžích a měly ji tvořit kanony ráže 107 mm, 76,2 mm a 45 mm a 3-4 kulomety ráže 7,62 mm, nebo v pěti věžích - 1x 107 mm, 2x 45 mm a 4-5 kulometů ráže 7,62 mm a 12,7 mm. Řízení a řazení mělo být ovládáno servomotory, taktéž spojky.
Pro množství výhrad (složitost, předpokládané překročení hmotnosti, malá obratnost, předpokládané logistické a opravárenské problémy) zůstal projekt pouze na papíře.


Zdroj
Soljankin A.G., Pavlov M.V., Pavlov I.V., Želtov I.G.: Sovetskije tjažolije tanki 1917-1941, Ekspint, Moskva 2004
http://forum.bestway.com.ua/

T-42 (projekt supertěžkého tanku) - T-42 
nákres projektu

T-42
nákres projektu

URL : https://www.valka.cz/T-42-projekt-supertezkeho-tanku-t106178#379394 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více