Micubiši 1MF10

Mitsubishi 1MF0 / 三菱 七試艦上戦闘機 [1MF10]
     
Název:
Name:
Micubiši 1MF10 Mitsubishi 1MF10
Originální název:
Original Name:
三菱 七試艦上戦闘機 [1MF10]
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.06.1933 Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.06.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.03.1933
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1225 kg 2701 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1578 kg 3479 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 9,69in
Délka:
Length:
6,920 m 22ft 8,43in
Výška:
Height:
3,310 m 10ft 10,31in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,70 m2 190.52 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
89,15 kg/m2 18.26 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Micubiši A-4 o vzletovém výkonu 522 kW (710 k)
Vrtule dvoulistá dřevěná
Mitsubishi A-4 powered 700 hp
Two-blade fixed wooden proprller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
320 km/h v 3048 m 198.8 mph in 10000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
285 km/h v ? m 177.1 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,1 m/s 2381.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m min to ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8640 m 28346 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet ráže 7,7 mm nad motorem
Two fixed 0,303 in macine-guns
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Experimentální palubní stíhač 7-Ši
Letová vytrvalost: 3,0 h
Experimental 7-Shi Carrier Fighter 1MF10
Endurance: 3,0 hours
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945. Vol.1., Mitsubishi Aircraft, Shuppan-Kyodo 1981,
www.aviastar.org
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF10-t41157#158859 Verze : 0
Mitsubishi 1MF10 7-Shi


Historie:
Specifikace námořního letectva označené 7-Shi lze považovat za první skutečně důsledně připravené. Například technické požadavky na palubní stíhací letoun, které Kaigun Koku Hombu sestavilo odrážely jistou krizi, kterou procházelo japonské námořní letectvo. Někteří vyšší důstojníci japonského námořního letectva si začali uvědomovat malou účinnost vlastního palubního stíhacího letectva. Japonské stíhačky té doby (počátek třicátých let minulého století) byly vysoce obratné a lehce ovladatelné dvouplošníky ovšem s malým doletem (nemohly tak poskytnout stíhací doprovod vlastním bombardérům) a poměrně slabou výzbrojí. Jejich účinné použití proti případnému útoku nepřátelských bombardérů na vlastní letadlové lodě bylo tak pochybné. Kvalita bombardovacího letectva, zejména pak pozemních bombardérů vzrůstala rok od roku. Naopak systém stíhací obrany založený na dalekohledech hlídek a rychlosti osádek palubních stíhaček při vzletu..., proto námořnictvo požadovalo stíhací letoun, který by tyto nedostatky již neměl. Existoval ještě jeden krajní směr - palubní letectvo zcela vypustit a místo něj zvýšit počet nesených bombardérů, tzn. zajistit obranu vlastních lodí včasnou eliminací nepřátelského loďstva. Nakonec se prosadil názor, že palubní letectvo musí být vyzbrojeno letounem, který bude nejen dobře stoupat, ale bude také dostatečně rychlý a jeho konstrukce bude schopná vydržet určité poškození v boji a poskytne jistou pevnostní rezervu. Co bylo však zásadní - mělo se jednat o jednoplošník!

Vedení továrny Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha v Nagoji se rozhodlo odpovědět na tyto specifikace a pověřilo konstrukčními pracemi mladého inženýra Jiro Hirokoshiho, který se nedavno vrátil ze stáží po Evropě a USA. Asistencí byly pověřeni Eitaro Sano, Takanosuke Nakamura a Tomio Kubo. Konstrukční tým měl velké ambice, navrhl skutečně moderní stíhací letoun se slušnými výkony a přitom se jednalo již o ryze japonskou konstrukci. Výsledkem byl celokovový dolnoplošník s eliptickým křídlem lomeným do tvaru písmene W, Trup byl řešen jako poloskořepina, letoun byl viditelně inspirovaným zavalitým Boeingem P-26. Projekt byl námořnictvem přijat a továrna přistoupila ke stavbě prototypu, ten nesl označení 1MF10.
Továrna Nakajima Hikoki K. K. byla vytížena plněním jiných zakázek a tuto soutěž podcenila, její projekt představoval jen lehce upravený armádní hornoplošník Type 91.
Oba prototypy Mitsubishi 1MF10 přinesly také zklamání, neměly dobré letové vlastnosti, trpěly nestabilitou, která vycházela z nedodržení poměru mezi velikostí trupu a křídla, navíc oba prototypy havarovaly.


Kaigun Koku Hombu nakonec soutěž na stíhací letoun 7-Shi zrušilo, výkony obou konkurentů zůstaly daleko za představami a očekáváním námořního letectva. Bylo zřejmé, že přechod na novou koncepci jednoplošných stíhaček si vyžádá mnohem více času. Tím, že nebyla k dispozici vhodná náhrada za dvoplošnou stíhačku A2N Typ 90, muselo Kaigun Koku Hombu v roce 1933 zadat továrně Nakajima úkol, kterým chtělo pro své jednotky rychle získat výkonnější stíhačku než byl piloty oblíbený Typ 90. Tak vzniká 221 palubních stíhačů A4N1.


Konstruktér Jiro Hirokoshi se však z nezdaru této konstrukce poučil a vše využil později, když technické oddělení námořnictva specifikacemi 9-Shi požadovalo palubní stíhačku, ta potom dala vzniknout skvělému palubnímu stíhači A5M Claude.



Použité prameny:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Putnam Aeronautical Books, rok 1990, ISBN: 1557505632
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=259
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF10-t41157#301382 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek a fotografie
Zdroj fotografie: avia.russian.ee
Micubiši 1MF10 -


Micubiši 1MF10 -


Micubiši 1MF10 -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF10-t41157#188493 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více