Morane-Saulnier MS.406 C.1

     
Název:
Name:
Morane-Saulnier MS.406 C.1 Morane-Saulnier MS.406 C.1
Originální název:
Original Name:
Morane-Saulnier MS.406 C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1938-DD.06.1940 Aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux /
DD.MM.1938-DD.06.1940 Société nationale des constructions aéronautiques de l'Ouest, Bouguenais /
Období výroby:
Production Period:
23.05.1938-DD.06.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1074
První vzlet:
Maiden Flight:
23.05.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1893 kg 4173 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2470 kg 5445 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2720 kg 5997 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.620 m 34ft 10in
Délka:
Length:
8,170 m 26ft 10in
Výška:
Height:
3,250 m 10ft 7,95in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,00 m2 172.22 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
141,9 kg/m2 29.06 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Y-31, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 610,5 kW (830 k) a maximálním výkonu 632,5 kW (860 k) v h= 3 250 m.
Vrtule trojlistá Chauviére 351M s dvoupolohová o průměru 3 000 mm nebo
trojlistá Ratier 1607 s plynule nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 100 mm.
Hispano-Suiza 12Y-31 twelve-cylinder, liquid-cooled Vee engine rated at 819 hp for take-off and combat power output 848 hp at 10,663 ft,
driving a three-blade two-position Chauviere 351M propeller with diameter 9ft 10.1in or
a three-blade variable-pitch Ratier 1607 propeller with diameter 10 ft 2 in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
406 l v trupové nádrži a později 2x 146 l v podřídelních neodhazovatelných nádržích. 89.3 UK gallons in a fuselage tank and later 64.2 UK gallons in two additional tanks under wings.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
486 km/h v 5000 m 302 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
400 km/h v 5000 m 248 mph in 16400 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,0 m/s 2559.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,26 min do 4500 m 6,26 min to 14764 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9850 m 32316 ft
Dolet:
Range:
795 km 494 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1480 km 919.6 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Hispano-Suiza HS-404 nebo HS-9 ráže 20 mm v ose motoru, 60 nábojů a
2x pevný kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v řídlech, 300 nábojů na hlaveň
One fixed forward-firing 0.79 inch Hispano-Suiza HS-9 or HS-404 cannon fired through the propeller hub, 60 rounds and
two fixed forward-firing 0.295 inch MAC 1934 machine-guns in a wings, 300 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
























Poznámka:
Note:
Morane Saulnier MS.406 C1 byl nejvíce používanou francouzskou stíhačkou na začátku druhé světové války. Vyvinul se z typu MS.405 C1, který vznikl základě specifikací z roku 1934. První prototyp MS.405 vzlétl poprvé 08.08.1935. Typ byl stále vylepšován a vyvíjen a v dubnu 1937 byla podepsána první objednávka na padesát MS.406. Čtvrtý předsériový letoun MS.405 již představil nový typ MS.406, který byl poháněn motorem Hispano-Suiza HS 12Y-31 se zatahovacím chladičem, tento letoun byl zalétán 20.05.1938.
Výroba začala velmi pomalu, počátkem roku 1939 bylo Armée de l'Air dodáno pohých 12 kusů. Výrobní tempo se zvýšilo až v průběhu roku 1939, v dubnu vzrostla výroba na šest letounů denně, a v době vypuknutí války (září 1939), bylo vyráběno jedenáct letadel denně. Problémy byly s dodávkami motorů, vrtulí, zbraní a zaměřovačů, (počátkem roku 1939 byly nakoupeny motory HS 12Y československé výroby). Výroba ve Francii byly ukončena před pádem Francie v červnu 1940.

V době, kdy se rozbíhala výroby byl tento typ již zastaralý. Byl robustní a vysoce ovladatelný, ale byl také podmotorovaný a slabě ozbrojený (navíc kanón se často zasekával a kulomety ve výšce od 6 800 m zamrzaly). Přesto jej měly ve své výzbroji čtyři Escadres de Chasse, každá se třemi skupinami po dvaceti pěti letadlech.

MS.406 se přibližně vyrovnal německé stíhačce Bf-109 D, bohužel pro Francouze, byla tato verze v době vypuknutí války nahrazena verzí Bf-109 E, ta překonávala Morany takřka ve všech ohledech. Během bitvy o Francii bylo ztraceno přibližně 300 Moranů.

Velmi důležité místo měl MS.406 ve Finsku. V únoru 1940 bylo prvních 30 francouzských stíhaček přiděleno jednotce LeLv 28, které velel major Jusu,.letadla byla označena čísly MS-301- MS-330. Finsko později koupilo další MS.406 a také několik málo vylepšených MS.410 od Němců (Německo získalo velký počet MS.406 a MS.410 po pádu Francie).
The Morane Saulnier M.S. 406 was the most numerous French fighter of the Second World War. It was the production version of the M.S. 405, which was developed based on a specification of year 1934. The M.S. 405 first flew on 8 August 1935
In April 1937 an order was placed for fifty M.S. 406s. The fourth pre-production M.S. 405, which has presented a new airplane MS.406, with the engine Hispano Suiza HS 12Y-31 first flew on 20 May 1938, the radiator for the engine was retractable..
Production began very slowly. At the start of 1939 only twelve had been delivered to the Armée de l’Air. The pace picked up during 1939. By April production had risen to six per day, and at the outbreak of war in September reached 11 per day. In all 1,074 M.S. 406s were completed before the collapse of France in June 1940.
At the outbreak of war, the aircraft was already obsolescent. Although sturdy and highly maneuverable, it was under-powered and weakly-armed when compared to its contemporaries. However, four Escadres de Chasse, each with three groups of twenty five aircraft, was equipped with the M.S. 406.
The MS.406 approximately equal to the German fighters Bf-109D, unfortunately, that aircraft was replaced by the much superior Bf 109E when the war broke out.
During the battle of France 300 Moranes were lost.
The type was more successful in the hands of Swiss air forces who developed indigenous models.
The M.S.406 had a parallel career in Finland. In February 1940 the first 30 French fighters were allocated to LeLv 28, commanded by Major Jusu. These aircraft received the Finnish designations MS-301 to MS-330. The Finland purchased additional M.S.406s and a few M.S.410 from the Germans (Germany took possession of a large number of M.S.406s and the later M.S.410s).
Zdroje:
Sources:
William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8.
Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45, Votobia, 1999, ISBN 80-7198-396-9
Gaston Botquin, Monografie Lotnicze Numer 28, M.S. 406, AJ PRESS Gdynia, ISBN 83-86208-46-5
Gaston Botquin, Aircraft Profile No. 147, The Morane Saulnier 406, Profile Publications Ltd., Surrey, England
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ms406.html
www.historyofwar.org
http://www.pilotfriend.com/.../Morane%20Saulnier%20MS.406.htm
archiv autora

Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-406-C-1-t1069#396276 Verze : 1
Stíhačka MS.406 C.1 No 33 (N344) s taktickým číslem 4 sloužila na sklonku roku 1939 k výcviku čs. stíhačů u GC I/9 na základně Oran-La Senia, kde na ní létal mj. por. Karel Mrázek. V té době ale nesla již marking svého pozdějšího uživatele, 2. letky GC 1/6, u které na tomto stroji vykonával lety i rt. Václav Jícha.
Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-406-C-1-t1069#420448 Verze : 0
.
Morane-Saulnier MS.406 C.1 - Morane MS 406 výrobního čísla N° 824 (matricule militaire L853) ze stavu 1. escadrille Groupe de Chasse I/7. Krátce před spojeneckým útokem na Sýrii s ním 19. 5. 1941 nouzově přistál kpt. Dessalles poblíž Sfire . Horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavě modrošedé (Gris Bleu Fonce), hnědé (Marron) a khaki (kaki). Spodní plochy byly světle modrošedé (Gris Blue Clair). Žlutě nastříkaná kýlovka nesla číslo 5 hindoarabské číselné  soustavy.

Morane MS 406 výrobního čísla N° 824 (matricule militaire L853) ze stavu 1. escadrille Groupe de Chasse I/7. Krátce před spojeneckým útokem na Sýrii s ním 19. 5. 1941 nouzově přistál kpt. Dessalles poblíž Sfire . Horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavě modrošedé (Gris Bleu Fonce), hnědé (Marron) a khaki (kaki). Spodní plochy byly světle modrošedé (Gris Blue Clair). Žlutě nastříkaná kýlovka nesla číslo 5 hindoarabské číselné soustavy.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-406-C-1-t1069#404207 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více