BT-7

БТ-7
     
Název:
Name:
BT-7 BT-7
Originální název:
Original Name:
БТ-7
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1940 Charkovský lokomotivní závod Kominterny, Charkov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4622
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1934
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
13900 kg 30644 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5660 mm 18 ft 6 ⅞ in
Délka korby:
Hull Length:
5660 mm 18 ft 6 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
2290 mm 7 ft 6 ⅛ in
Celková výška:
Overall Height:
2420 mm 7 ft 11 ¼ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400/370 mm 1 ft 3 ¾ in/1 ft 2 ⅝ in
Šířka pásu:
Track Width:
260 mm 10 ¼ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,78/7,04 MPa 113.13/1021.07 psi
Pancéřování:
Armour:
svařované, válcovaný plech
korba
- čelo - 22 mm
- boky, záď - 20 (13) mm
- strop - 10 mm
- dno - 6-20 mm

věž
- čelo, boky, záď - 15 mm
- strop - 10 mm
welded rolled sheet
Hull
- front - 22 mm
- sides, rear - 20 (13) mm
- top - 10 mm
- bottom - 6-20 mm

Turret
- front, sides, rear - 15 mm
- top - 10 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
M-17T, vidlicový, vodou chlazený, zážehový dvanáctiválec o objemu 46 920 cm3 M-17T, V, water-cooled, gasoline Twelve volume of 46 920 cm3
Výkon:
Power:
368 kW při 1650 ot/min 493.5 bhp at 1650 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
mechanická převodovka 4+1, planetová suchá spojka 4+1 mechanical gearbox, planetary dry clutch
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
52/72 km/h 32/45 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
330/500 km 205/311 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
42 ° 93 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,5 m 98 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,75 m 30 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,2 m 47 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x 45 mm vz.32/38 (20K, L46), až 188 nábojů ( s radiostanicí 146 ks) 1x 45 mm vz.32 (K20/L46), 188 rounds of ammunition, tank radios - 146 pieces
Vedlejší:
Secondary:
1x 7,62 mm (DT) spřažený s kanonem - 2 142 nábojů
některé tanky 2x 7,62 mm DT + 1x 7,62 mm P-40
1x 7.62 mm (DT) coupled with a gun - 2142 rounds
some tanks 2x 7.62 mm DT + 1x 7.62 mm P-40
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Nádrže hlavní 650 l, přídavné 140 l
2 016 tanků s radiostanicí 71-TK-1
Hodnoty s lomítkem platí - pásy / kola
Fuel tank 650 l + 140 l
2016 tanks with a radio station 71-TK-1
True values with a slash - belts / wheels
Zdroje:
Sources:

PAVLOV, M.; ŽJOLTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001
Tanki BT, Vojennyj Muzej, 1993, ISBN 5-94038-019-0
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#368654 Verze : 0
BT-7


Na koncem roku 1934 procházely náročným zkušebním programem dvě vozidla, prototypy tanků BT-7, jeden s kanonem 45 mm a druhý 76,2 mm ve svařovaných věžích s oblými tvary a kulometem v čele korby. Názor komise byl jednoznačný - nová věž je výrobně složitá a drahá, řidič nemůže zároveň řídit a obsluhovat kulomet. Kulomet řidiče odstranit, použít věže z BT-5 nebo nové z T-26.

V sériových strojích bez čelního kulometu se v inovované korbě se silnějším pancířem, která byla z většiny svařovaná se zvětšeným pracovištěm řidiče, skrýval nový motor M-17T (konstrukce BMW) a zvětšené palivové nádrže. Byla zdokonalena převodovka a hlavní spojka A.Morozovem a boční spojky prof. Zaslavským. Ze začátku výroby se používaly staré věže s kanonem 45 mm a spřaženým kulometem a rámovou anténou, ale v roce 1937 se začíná montovat nová celosvařovaná věž se stejnou silou pancíře a výzbrojí a však moderním kuželovým tvarem a prutovou anténou. Byla opatřena periskopy a větrákem, velitel a nabíječ do ní nastupovali novým typem kulatých poklopů - typ"Mickey Mouse" a mohli použít i zadní kulomet DT. Část vozidel byla vybavena i PL kulometem P-40, který byl umístěn na kruhové lafetě místo jednoho poklopu.
V roce 1938 byla modernizována mířidla, pásy a pojezdová kola. Na některé vozidla se montovaly nad kanon dva reflektory pro noční střelbu, v praxi se ale nepoužívaly, protože měly demaskující účinek. Část vozidel (BT-7M) byla již vybavena vznětovými motory V-2.

V roce 1935 byl továrně ChPZ Za zásluhy v oblasti výroby tanků udělen Leninův řád.

Vozidla BT byly koncem třicátých let druhým nejrozšířenějším tankem ozbrojených sil SSSR, převzato armádou bylo asi 8 063 ks a asi 200 ks NKVD. Sedmičky se zúčastnily všech bojových vystoupení jako jejich mladší sestry pětky (v Polsku ale v sestavách tankových sborů a brigád - BT-5 v jezdeckých).


Zdroj:

PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
https://www.battlefield.ru/
BT-7 - BT-7 se starým typem věže (z BT-5)

BT-7 se starým typem věže (z BT-5)
BT-7 - BT-7 s novým typem věže (kuželová)

BT-7 s novým typem věže (kuželová)
URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#313387 Verze : 1
Další varianty a vývoj BT-7

Tak jako od BT-2 a BT-5 byly na základě sedmičky vyvíjeny různé konstrukce. Na korbě a motoru tanku se podařilo odstranit nedostatky předešlých typů, tak se hodil jako platforma pro speciální úpravy. BT-7A a M má svoji vlastní sekci, takže můžu začít prototypem z roku 1936, který byl vyzbrojený kulometem DK 12,7 mm (1 750 nábojů) a spřaženými 2x DT 7,62 (2 073 nábojů). Jelikož se pro něj nenašlo bojové určení, nebyl přijat.

V letech 1936-37 probíhaly zkoušky a výroba chemických (plamenometných) variant BT-7 (ChBT-7 chimičeskij bystrochodnyj tank).

Odstraněním věže a přivařením krabicovité nástavby, shora uzavřené, se dvěma kulomety DT (v čele a na boku) a jedním PL P-40 v lafetě na střeše vznikl v NATI KBT-7 (komandirskij). V nástavbě bylo místo pro dva štábní důstojníky a jednoho radisty, který se rozhodně nenudil (obsluhoval tři kulomety a tři radiostanice - RTU, 71-TK-1(3) a TASP).

Dále byly vyvíjeny bezosádkové tzv. Teletanky s výzbrojí plamenomet, kulomet a zadýmovací zařízení. Dosah radiovybavení vedoucího tanku měl být až 2 500m.

Při vývoji tanků BT byly určeny a částečně odzkoušeny hlavní požadavky na tank, který se stane jedním z nejznámějších v chmurné epizodě lidstva nazvané Druhá světová (Velká vlastenecká) válka. Byl vyzkoušen a dopracován promyšlený tvar pancíře (s různými tloušťkami podle exponovanosti), podvozek s dobrou průchodností a rozložením tlaků (system Christie), výkonný, méně zápalný a nenáročný motor s malou spotřebou (V-2). Na BT-7A byly vyzkoušeny kanony L-10 a F-32, jejichž další řady (F-34) se svou ráží a výkonem staly univerzálními pro boj proti tankům i pěchotě. Jediným problémen byl slabý pancíř. V ChTZ byly společně vyvíjeny jako náhrada prototypy A-20 - kolopásový (18 tun, pancíř do 25 mm, kanon 45 mm), A-32 (T-32) se širokými pásy (19 tun, pancíř do 35 mm, kanon 45 nebo 76,2 mm) pod vedením M.I.Koškina- autor projektu T-111 (A.Firstov byl v roce 1938 zatčen a zastřelen). I přez odpor "druhého největšího tankového odborníka na světě" maršála Kulika se podařilo komisaři těžkého průmyslu Malyševovi u Stalina prosadit T-32, který se po zesílení pancíře a osazením kanonem L11 stal prototypem T-34, ale to už je jiná kapitola.


Zdroj:
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
https://www.battlefield.ru/
URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#313546 Verze : 1
Podélný řez a panceřování BT-7




Zdroj
Tanki BT, Vojennyj Muzej, 1993, ISBN 5-94038-019-0

BT-7 - BT-7
podélný řez tankem

BT-7
podélný řez tankem

BT-7 - BT-7
tloušťka a úhly pancíře tanku

BT-7
tloušťka a úhly pancíře tanku

URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#319759 Verze : 0
Detail zavěšení prvního řiditelného kola

Všimněte si, že náboj byl dost rozměrný a kolo se otáčelo až ve "spáře" pod šesti velkými šrouby.

Zdroj: Album technických fotografií a technická charakteristika tanku BT-7M
Závod Kominterna Charkov 1940

BT-7 -


URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#313221 Verze : 0
Motor M-17T



Zdroj
Tanki BT, Vojennyj Muzej, 1993, ISBN 5-94038-019-0

BT-7 - Motor M-17T 
upravený letecký motor BMW

Motor M-17T
upravený letecký motor BMW

BT-7 - Kresba uložení a částečný řez motorem M-17T

Kresba uložení a částečný řez motorem M-17T
URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#319758 Verze : 0
Fotografie jednoho z mnoha opuštěných tanků na východní frontě


www.ebay.com
BT-7 - www.ebay.com (140219211626)

www.ebay.com (140219211626)
URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#249358 Verze : 0
Fotografie opuštěných tanků na východní frontě. Naneštěstí pro osádky ukazují fotografie poměrně dobře vnitřní uspořádání věže tanku.


www.ebay.com
BT-7 - www.ebay.com 150228613492

www.ebay.com 150228613492
BT-7 - www.ebay.com 110234697018

www.ebay.com 110234697018
BT-7 - www.ebay.com 150228613488

www.ebay.com 150228613488
URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#249421 Verze : 0
Tank BT-7 bez pásů.
BT-7 -


URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#10950 Verze : 0
BT-7 ako vojnová korisť postupujúcich nemeckých armád na jeseň v roku 1941.


Zdroj : B.LINK a kol., Druhá svetová vojna, 1.diel – Amsterdam 1975
BT-7 - BT-7

BT-7
URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#346942 Verze : 0
BT-7 v muzeu Věrchnjaja Pyšma





Zdroj: archiv autora
BT-7 -


URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#376515 Verze : 0
Exponát Moskva - Ústřední muzeum ozbrojených sil
Zdroj : vlastní foto
BT-7 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

BT-7 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

BT-7 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#538446 Verze : 0
Na zemi ležiaca, pravdepodobne výbuchom munície odtrhnutá, veža tanku BT-7. Porovnaním priemeru pištoľového portu s vypustenou zátkou a vstrelu je pravdepodobné, že tank zasiahli projektily vystrelené z nemeckého protitankového kanónu 5 cm PaK-38 (L/60), 1941, ZSSR.


www.ebay.de

BT-7 -


URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#548484 Verze : 2

Diskuse

Nick Moran v lehkém tanku BT-7 z musea na Stalinově linii (Bělorusko):





URL : https://www.valka.cz/BT-7-t6528#508793 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více