LT vz. 34

     
Název:
Name:
LT vz. 341) LT vz. 341)
Originální název:
Original Name:
LT vz. 34
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.MM.1934 Českomoravská-Kolben-Daněk a.s., Slaný /
DD.MM.1934-DD.MM.1936 Českomoravská-Kolben-Daněk a.s., Praha-Libeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.MM.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
50 + 1 prototyp / prototype
- ČKD, Slaný: 6 vozidel / vehicles
- ČKD, Praha 44 vozidel / vehicles
- přehled vyrobených vozidel / overview of manufactured vehicles
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1932 prototyp / prototype 13.363
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
7500 kg 16535 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4600 mm 15 ft 1 ⅛ in
Délka korby:
Hull Length:
4600 mm 15 ft 1 ⅛ in
Celková šířka:
Overall Width:
2100 mm 6 ft 10 ⅝ in
Celková výška:
Overall Height:
2220 mm 7 ft 3 ⅜ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm ?
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,049 MPa 7.11 psi
Pancéřování:
Armour:
8 - 15 mm 0.3 - 0.6 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga
- zážehový, vodou chlazený
- počet válců: 4
- objem válců: 6082 cm3
Praga
- gasoline, water cooled
- number of cylinders: 4
- displacement: 371 cu in
Výkon:
Power:
46,2 kW při ? ot/min 62 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet stupňů: 4+1 - number of gears: 4+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
30 km/h 19 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
160 km 99 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,0 m 79 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m 31 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón vz. 34
- ráže: 3,7 cm
- délka hlavně: 1458 mm (L/39)
- hmotnost: 235 kg
- životnost: cca 3000 ran
- munice: 60 nábojů
vz. 34 cannon
- calibre: 3,7 cm
- barrel length: 57.4 in (L/39)
- weight: 235 kg
- durability: ca 3000 shots
- ammunition: 60 rounds
Vedlejší:
Secondary:
2x kulomet ZB vz. 35
- ráže: 7,92 mm
- munice: 2000 nábojů
2x ZB vz. 35 machine gun
- calibre: 7,92 mm
- ammunition: 2000 rounds
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1) tovární označení: P-II 1) manufacturer's designation: P-II
Zdroje:
Sources:
Francev, V., Kliment, Ch. K.: Československá obrněná vozidla 1918-1948, ARES, Praha, 2004
URL : https://www.valka.cz/LT-vz-34-t14565#395134 Verze : 0
Lehký tank LT vz. 34

Vznikl vlastně jako soukromá iniciativa ČKD, po neúspěchu tančíku vz. 33. Armáda jej přijala do výzbroje a paradoxně až poté dodatečně vypsala specifikace. Vycházelo se z tzv. "Zprávy o tankové otázce" z roku 1934, která specifikovala potřebu nových lehkých tankových prostředků pro podporu jezdectva a pěchoty. Vznikla tím jaká si kategorizace:

Kategorie II - tank s pancéřováním o tloušťce 15 mm
Kategorie II a - jezdecký tank pro spolupráci s jednotkami jezdectva a pěchoty, při útoku na nepřipravená obranná postavení, pancíř takovýchto tanků byl specifikovaný - čelní o tloušťce 25 mm, boční o tl. 15 mm
Kategorie II b - tank pro podporu pěchoty s pancéřováním na celém tanku o tloušťce 25 mm
Všechny tyto tanky měly být vyzbrojeny dělem ráže 37 mm a dvěma těžkými kulomety.
Kategorie III - střední tanky s pancéřováním o tloušťce 32 mm a dělem ráže 47 mm, tyto vozy měly sloužit k útokům na připravená obranná postavení a k boji s tanky nepřítele.

ČKD předložila projekt vozidla P-II, což byl lehký tank o hmotnosti 7,5 t, délce cca 4,6 m. Jeho výzbroj se měla sestávat z 2 těžkých kulometů a děla ráže 37 mm.

Konstrukce tanku byla tvořena ocelovými plechy dodávaných hutí Poldi Kladno. Už tehdy měli problémy s kvalitou dodané pancéřování a při stavbě první série praskalo, takže jej musela huť nahradit jinými. Korba je postavena z ocelových profilů na které byly nanýtovány nebo přišroubovány ploché pancéřové plechy. Do výšky 1 m byly všechny takovéto spoje vodotěsné. Bojový prostor byl od motorového oddělen 3 mm přepážkou, přístup k motoru umožňovaly dvířka v přepážce. Vnitřek vozidla byl navržen tak, aby nemohlo dojít k zachycování částí stejnokroje osádky. Řidič a radista seděli v přední části vozidla na kožených sedadlech. Řidič měl k dispozici dva průhledy o rozměrech 300x75 mm, které se daly chránit dvěma clonami. Ve vnitřní cloně byl namontován periskop, který umožňoval pozorování v rozsahu 25°.

Ve středu přední stěny korby byl v kulové lafetě upevněn těžký kulomet ZB vz. 35 s odměrem 20° a náměrem -10° až + 25°. Přístup do bojové části vozidla umožňoval poklop velitelské kupole na věži a další v podlaze korby. Kruh věže zabírá celou šíři stropu bojového prostoru o průměru kuličkové dráhy 1 265 mm, na zádi je speciální tunel pro ventilátor chladiče.

Pohon zajišťoval čtyřdobý čtyřválcový vodou chlazený motor s ventilovým rozvodem SV. Hnací kola měla 19 zubů o šířce 20 mm. Na každé straně bylo osm pojezdových kol opatřených gumovými obručemi o rozměru 340x80mm. Kola byla vždy ve dvojici usazena na společný čep uprostřed, který vytvářel rám. Vždy dvojice rámů tvořila pojezdový vozík odpružený listovými péry. Tedy 2 páry na každé straně. Vodící kola měla rozměr 395x40 mm a byla zavěšena na odpérovaném rameni, které sloužilo k napínání pásů. Pás měl celkem 107 článků o rozměru 272x90 mm(šířka x délka), přičemž horní část pásu vedoucí přes dvě nosné kladky a ozuby probíhala vyplechovaným dřevěným žlábkem.

Vozidlo bylo řízeno pomocí dvou směrových spojek a jejich brzd, mechanicky ovládaných dvěma vodorovnými pákami před řidičem. Nožní brzda působila na hlavní spojku, brzdy hnacích kol pak na směrové spojky. Spojky údajně udržely vozidlo na svahu s 10% stoupáním.

Přehled útočné vozby LT vz.34
URL : https://www.valka.cz/LT-vz-34-t14565#69259 Verze : 1
LT vz.34 Slovenskej armády
Prvé tanky LT vz.34 sa na Slovensko dostali pravdepodobne začiatkom roka 1936 (prípadne na prelome rokov 1935/36), kedy sa do Turčianského sv. Martina presunul PÚV-3 pôvodne dislokovaný v Miloviciach. V 11/1938 padlo rozhodnutie o posilnení PÚV-3 ďalšími tankami LT vz.34 a ic počet navýšili na 27 kusov. Po rozpade Československa v 3/1939 tak zdedila armáda Slovenského štátu týchto 27 tankov. Od 5/1939 bolo v činnej službe 18 tankov, zvyšok bol uložený. Po vybudovaní PÚV bolo v jeho I. prápore deväť tankov LT vz.34. Po zmene organizácie pluku boli počty tankov v I. prápore navýšené na 21 tankov LT vz.34. Ďalšie dva tanky boli v zálohe a posledná štvorica tvorila dispozičnú zálohu MNO. Tanky pre svoju zastaralosť poslúžili k výcviku, no k 1.1.1942 už boli všetky tanky nepojazdné. Časť vozidiel (16 ks) sa však k výcviku používali až do polovice roku 1943. Od polovice roka 1943 boli tanky ako nebojaschopné uskladnené v garážach i pod holým nebom a nepoužívali sa už ani na výcvik. Tento stav zotrval až do povstania. Tanky boli sústredené v kasárňach v Turčianskom sv. Martine. Keď sa blížili nemecké vojská bola nariadená evakuácia. Väčšina nepojazdných tankov bola vlakovým transportom evakuovaná do Môťovej. Dňa 21.9.1944 bolo desať tankov ukoristených nemeckými jednotkami (Panzer-Division Tatra) v kasárňach obsadeného Turčianskeho sv. Martina. Tieto tanky boli odoslané do Oppeln a odtiaľ dorazili 19.10.1944 do Škodových závodov v Plzni, kde mali byť opravené. Plánovalo sa ich dodanie do Chorvátska. Avšak neinformovaný nemecký vojenský dozorný dôstojník rozhodol o ich rozobratí a zošrotovaní. Veže mali byť prezbrojené dvojicou guľometov vz.35 a mali byť použité ako výzbroj pevností. Orgány Zbraní SS sa po nich zháňalo, no bolo príliš neskoro. Vozidlá boli zlikvidované, samotné veže sa taktiež nedostali do výzbroje pevnostných jednotiek.
Zvyšných 17 tankov bolo vedených v stave povstaleckej útočnej vozby až do 20.10.1944. Pri ústupe sa niektoré použili ako zakopané palebné posty. Neznámy počet tankov LT vz.34 bol v období od 19.9.1944 - 23.9.1944 zakopaný v okolí Svätého Kríža nad Hronom, v obci Trnavá Hora a Jalná. Uvádza sa, že 3.10.1944 boli tieto tanky posádkami pri ústupe opustené a padli do rúk nemeckým jednotkám. Zvyšné tanky boli ukoristené nemeckými jednotkami v Môťovej. V hlásení o stavoch tankov z 28.10.1944 tam tieto tanky nie sú uvedené. Je možné, že niektoré LT vz.34 boli Nemcami prepravené vlakovým transportom z Môťovej vypraveného dňa 4.10.1944.



     
Evidenčné číslo
Poznámka
13.491

13.493
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.494

13.495

13.496

13.497
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.498
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.499
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.500

13.504
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.506
Vzhľadom na fotografiu nižšie sa zdá, že v martinských kasárňach (napriek rozporu v publikovaných informáciách o ukoristenej desiatke tankov so známymi evidenčnými číslami) bol ukoristený i tento stroj.
13.507

13.511
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.512

13.513

13.521
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.522

13.524
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.531

13.532

13.533
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.534

13.535

13.536
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv. Martine.
13.537

13.538

13.539




Poznámka k ukoristeným tankom v martinských kasárňach:
Všeobecne je v literatúre uvádzané ukoristenie desiatich tankov LT vz. 34 v Martine. Známe sú ich evidenčné čísla, medzi ktoré však tank s ev.č. 13.506 nepatril. Fotografia tohoto tanku pripojená v tomto príspevku pochádza skutočne z martinských kasární. Otázkou zostáva či ide jeden z tankov zanechaných povstalcami v kasárňach (stroj zbavený výzbroje by mohol byť dôkazom tohoto tvrdenia) alebo ide o vozidlo získané neskôr, ktoré bolo stiahnuté do kasární. Údaje o evidenčných číslach pravdepodobne pochádzajú z práce Ivana Bajtoša, čo môže byť zdrojom chýb. V tom prípade je otázne, či sedí počet tankov zanechaných v kasárňach, resp. súhlasia ich evidenčné čísla.


Marian Uhrin - Pluk Útočnej vozby 1944, Múzeum Slovenského národného povstania, rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89514-14-4
Ivan Bajtoš - História slovenského pluku útočnej vozby 1939-1944, časť 2, str.203, rukopis, Košice 1987
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
Vladimír Francev, Karel Trojánek - Czechoslovak tanks 1930-1945, Photo album part 1, Capricorn publications, rok vydania 2013, ISBN: 978-80-87578-05-6
Vladimír Francev - LT vz.38 Tank, který se povedl - rodinný portrét,vydavateľstvo Svět křídel, rok vydania 2019, ISBN: 978-80-7573-057-2
www.ebay.de

LT vz. 34 -


LT vz. 34 - Nemeckí vojaci pri ukoristenom slovenskom tanku LT vz.34 (ev.č. 13.506) a tančíku vz.33 (ev.č. V-13.475). Podľa prostredia na snímke odhadujem, že ide o záber z martinských kasární.

Nemeckí vojaci pri ukoristenom slovenskom tanku LT vz.34 (ev.č. 13.506) a tančíku vz.33 (ev.č. V-13.475). Podľa prostredia na snímke odhadujem, že ide o záber z martinských kasární.
URL : https://www.valka.cz/LT-vz-34-t14565#559244 Verze : 40
.
LT vz. 34 - Ukázka typického zbarvení LT vz. 34. Stroj byl zbarven nepravidelnými poli tmavé zelené, tmavé hnědé a okrové.

Ukázka typického zbarvení LT vz. 34. Stroj byl zbarven nepravidelnými poli tmavé zelené, tmavé hnědé a okrové.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/LT-vz-34-t14565#432976 Verze : 0
LT vz. 34 nesoucí evidenční číslo 13.502.
LT vz. 34 -


URL : https://www.valka.cz/LT-vz-34-t14565#122180 Verze : 1
Vážení,
na zahraničních i tuzemských internetových stránkách jsem párkrát narazil na pomatení pojmů u lehkých tanků firmy ČKD, kde pod značkou Praga zaměňují prototypový a sériový tank LT vz. 34 (tovární označení: P-II) s prototypovým tankem P-II-a.


Proto si dovoluji k snazší identifikaci nabídnout dvě fotografie.



Zaniklý Podnikový archiv VHJ ČKD Praha n.p., fotografie řady 110 G.
V. Francev, C. Kliment: Czechoslovak armored fighting vehicles 1918-1948, Schiffer Publ., 1997, ISBN: 0-7643-0141-1
V. Francev, C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
Jiří Tintěra: osobní poznámky z let 1970-1990

LT vz. 34 - Prototyp tanku P-II-a s armádním identifikačním číslem: 19.003, během zkoušek.

Prototyp tanku P-II-a s armádním identifikačním číslem: 19.003, během zkoušek.
LT vz. 34 - Lehký tank LT vz. 34 s armádním identifikačním číslem: 13.502.

Lehký tank LT vz. 34 s armádním identifikačním číslem: 13.502.
URL : https://www.valka.cz/LT-vz-34-t14565#148516 Verze : 2
www.ebay.com
www.rotanazdar.cz

LT vz. 34 -


LT vz. 34 -


LT vz. 34 -


LT vz. 34 -


LT vz. 34 -


LT vz. 34 -


LT vz. 34 -


LT vz. 34 -


LT vz. 34 -


LT vz. 34 - 13.503

13.503
LT vz. 34 - Prehliadka v Prahe v roku 1936.

Prehliadka v Prahe v roku 1936.
LT vz. 34 -


LT vz. 34 - LT vz.34 ev.č.13.523 na výstave ukoristenej techniky vo Viedni.

LT vz.34 ev.č.13.523 na výstave ukoristenej techniky vo Viedni.
LT vz. 34 - Skúšobné jazdy, ev.č.13.529 jeseň/podzim 1935.

Skúšobné jazdy, ev.č.13.529 jeseň/podzim 1935.
LT vz. 34 -


LT vz. 34 - Nemcami zabavené tanky po obsadení v 3/1939.

Nemcami zabavené tanky po obsadení v 3/1939.
LT vz. 34 -


URL : https://www.valka.cz/LT-vz-34-t14565#149296 Verze : 8
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více