Druhá světová válka v počítačových hrách

Autor : 🕔11.01.2018 📕6.575

Hledáme nové kolegy

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!

Podobné články

Další články autora

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč
♡ Chci přispět

Na začátku listopadu 2017 vyšel nejnovější díl oblíbené počítačové hry Call of Duty, a jak už jeho podtitul „WWII“ napovídá, slavná série se opět vrací, tam kde před čtrnácti lety začínala – na bojiště druhé světové války. V počítačové hře Call of Duty WWII vylodíte v Normandii, osvobozujete Paříž, zažijete prudké boje v zasněžených Ardenách nebo zachraňování civilistů v německých Cáchách. Stejně jako jeho předchůdci, nepatří nejnovější „céódéčko“ mezi ty nejrealističtější hry, kdo ale přežije pár otřepaných klišé, dočká se velkolepé příběhové kampaně a téměř filmového zážitku z druhé světové války. Účelem tohoto textu ale není recenze nového herního titulu, naopak se v něm chceme tak trochu ohlédnout do historie. Druhá světová válka je pro autory počítačových her velmi vděčným tématem a titulů, které se jí zabývají, vyšel bezpočet, pojďme se podívat na ty nejslavnější.

Začít asi nemůžeme jinde, než u legendárního Wolfensteina 3D. Wolfenstein sice nebyl úplně první „3D akčí hrou“ z vlastního pohledu, stal se ale titulem, který tento žánr dostal do masového povědomí hráčů. Hra vyšla v roce 1992 a její příběh je situován do roku 1943. Hráč se v roli spojeneckého špiona Williama „B. J.“ Blazkowicze snaží odhalit a zničit tajný program Třetí říše s názvem Operation Eisenfaust. To se mu podaří a ve třetí epizodě zlikviduje dokonce samotného vůdce. Wolfenstein se dočkal celé řady pokračování (poslední Wolfenstein II: The New Colossus vyšel na podzim 2017, které se odehrávají nejen v době druhé světové války, ale třeba také v alternativní budoucnosti a B. J Blaszkovicz se v nich podívá dokonce až na Venuši.

Společnost Aeon Electronic Entertainment přišla v roce 1996 se simulátorem Silent Hunter, v němž hráč ocitne v roli kapitána americké ponorky, která v Pacifiku potápí japonské válečné i obchodní lodě. Vzhledem k tomu, že služba na ponorce určitě nepatří mezi ty „nejzáživnější“ činnosti, jen málokdo by si asi vsadil na nějaký výrazný úspěch „Tichého lovce“, nicméně hra si získala velké množství fanoušků a dočkala se největšího množství pokračování mezi všemi podobnými tituly z 2. sv. války. V dalších čtyřech dílech se hra věnovala především obávaným německým U-bootům.

Další hrou, která inspirovala řadu následovníků, je strategie Commandos. Zatímco v klasických real time většinou ovládáte boje mnoha jednotek a velkých armád, v Commandos máte k dispozici několik členů speciálního komanda, kteří musí plnit úkoly proti velké početní přesile. Každý z nich má specifické vlastnosti a dovednosti (odstřelovač, mariňák, zelený baret, ženista, špion) a hráč musí přemýšlet, jak je nejlépe využít a zkombinovat při plnění nejrůznějších úkolů. Také Commandos se dočkali několika pokračování, přičemž to poslední s přízviskem Strike Force (2006) se od svých předchůdců odklonilo směrem k žánru 3D stříleček.

Na přelomu století se s nejrůznějšími novými tituly inspirovanými druhou světovou válkou doslova roztrhl pytel a v roce 1999 o sobě dali poprvé vědět také čeští vývojáři ze studia Illusion Softworks (dnes 2K Czech). V akční taktické hře Hidden & Dangerous hráč ovládá čtyřčlenný tým britských SAS a k dokončení svého úkolu může použít velké spektrum zbraní od odstřelovačských pušek po bazooky, většinou při tom ale musí zůstat v utajení. Také Hidden & Dangerous stanovilo směr svého žánru a také tato hra se v roce 2003 dočkala svého pokračování.

Úspěšných leteckých simulátorů z druhé světové války vznikla i přes velmi zajímavé téma jen hrstka. Jedinou hrou v tomto žánru, která se opravdu prosadila, je série IL-2 Sturmovik. I když její název vychází z jednoho konkrétního modelu, ve hře si, s přispěním řady pokračování a datadisků, zalétáte na stovkách letadel z celého světa, včetně těch českých, a to zdaleka nejen nad Sovětským svazem, ale také nad ostatními významnými bojišti největšího válečného konfliktu historie. Mimochodem, na začátek roku 2018 se navíc chystá jedna velká novinka, která určitě potěší české fanoušky vojenského létání. Ve hře 303 Squadron: Battle of Britain se budou moct stát součástí legendární 303. (polské) stíhací perutě, ve které se proslavil také československý stíhač Josef František.

Akční hra z pohledu první osoby Medal of Honor byla původně určená pouze pro konzoli PlayStation, v roce 2002 vznikla i její první verze pro PC. Hra se proslavila svým lineárním příběhem a často až filmovou atmosférou. V jednotlivých dílech poznáme inspiraci filmy Zachraňte vojína Ryana, Tenká červená linie, Nepřítel před branami nebo sérií Bratrstvo neohrožených. Na jejich vývoji se také podílel režisér Steven Spielberg. Poslední dva díly série (2010 a 2012) se z druhé světové války posouvají do nedávného konfliktu v Afghánistánu.

Strategie Hearts of Iron je zřejmě nejkomplexnější strategickou hrou z období druhé světové války. Hráč v ní může ovládat kterýkoliv stát, který v této době existoval a na starost má kromě válčení také třeba politiku nebo obchodování a hospodářství. Ekonomická část hry je samozřejmě zpracována jen velmi povrchově, pokročilé obchodní modely, či snad obchodování s kryptoměnami jako je Bitcoin, zde samozřejmě čekat nemůžete. I když se autoři snažili o maximální historickou přesnost, její první verzi hráči vyčítali mnoho nepřesností (Italové dávali na frak Spojencům v Africe apod.). V dalších verzích hry (poslední čtvrtá vyšla v roce 2016) byly tyto chyby odstraněny. Zajímavostí je, že se hra dočkala zákazu v Čínské lidové republice kvůli tomu, že jsou v ní Tibet, Sin-Ťian a Mandžusko znázorněny jako samostatné státy a Taiwan je v ní pod japonskou nadvládou.

Nyní se oklikou vracíme zpátky na začátek. V roce 2003 vyšel první díl série akčních 3D stříleček s názvem Call of Duty. Hráč v ní bojuje na straně Sovětů, Britů a Američanů na nejrůznějších bojištích druhé světové války. Call of Duty (česky: volání povinnosti) byla oceněna jako Nejlepší hra roku 2003. Hra se dočkala dokonce třinácti pokračování a do prostředí druhé světové války se vrací i v druhém, třetím, pátém a už zmiňovaném čtrnáctém díle. Ty ostatní se zabývají buď současností, nebo blízkou budoucností.

 

V roce 2005 už byl trh se střílečkami z druhé světové války pořádně nasycený a autoři hry Brothers in Arms potřebovali přijít s něčím originálnějším než jejich konkurenti. Brothers in Arms není na rozdíl od třeba Call of Duty bezhlavou střílečkou s rychlým postupem vpřed a mnohem víc ji ocení příznivci větší reálnosti. Kromě akční části obsahuje i prvky strategie – při dobývání nepřátelských pozic musí hlavní hrdina americký výsadkář Matt Baker spolupracovat se svými virtuálními spolubojovníky a hledat způsob, jak své nepřátele obejít z boku. Také „Bratři ve zbrani“ se dočkali několika pokračování a ani to zatím poslední z roku 2014 nebylo zřejmě tím úplně posledním.

Náš přehled zakončíme u strategie s názvem Company of Heroes. Ta přišla v roce 2006 s poměrně zajímavým konceptem, který se opět trochu vymykal z žánru klasických real time strategií a sklidila za to obrovský úspěch. Hned několik herních magazínů ji jmenovalo hrou nebo alespoň strategií roku a mohla za to především perfektní hratelnost a realističnost. V prvním díle hry velíte spojeneckým jednotkám během Dne D a následující ofenzívy do francouzského vnitrozemí a jeho mise nám hned několikrát připomenou film Bratrsvo neohrožených, v pokračování z roku 2013 zažijete také boje na východní frontě a to z pohledu Rudé armády i Wehrmachtu.

(placená reklama)

Autor : 🕔11.01.2018 📕6.575

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře