Haya González de Ubieta, Carlos de

     
Příjmení:
Surname:
Haya González de Ubieta Haya Gonzalez de Ubieta
Jméno:
Given Name:
Carlos -
Jméno v originále:
Original Name:
Carlos de Haya González de Ubieta
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
kapitán Captain
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
01.03.1902 Bilbao /
01.03.1902 Bilbao /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
21.02.1938 La Puebla de Valverde /
21.02.1938 La Puebla de Valverde /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
Letecký rekordman
Vynálezce
Aviation record holder
Inventor
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
Padl ve vzdušném boji. He was killed in air combat.
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
es.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Haya-Gonzalez-de-Ubieta-Carlos-de-t128887#434908 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
de Haya González de Ubieta de Haya González de Ubieta
Jméno:
Given Name:
Carlos Carlos
Jméno v originále:
Original Name:
Carlos de Haya González de Ubieta
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
11.07.1918-DD.MM.RRRR Akademie intendancie
30.03.1925-DD.MM.RRRR pilotní výcvik
DD.MM.1929-DD.MM.RRRR parašutistický výcvik
11.07.1918-DD.MM.RRRR Intendacy Academy
30.03.1925-DD.MM.RRRR Pilots Training
DD.MM.1929-DD.MM.RRRR Parachute Training
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
07.07.1923 poručík
05.08.1932 kapitán
07.07.1923 Lieutenant
05.08.1932 Captain
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
dbe.rah.es

Haya González de Ubieta, Carlos de - na fotke spolu s kpt. Rodríguez Cucufate s pohármi za svetové rekordy

na fotke spolu s kpt. Rodríguez Cucufate s pohármi za svetové rekordy
URL : https://www.valka.cz/Haya-Gonzalez-de-Ubieta-Carlos-de-t128887#660165 Verze : 2
Carlos de Haya y Gonzalez de Ubieta se narodil v Bilbau 1. března 1902, po dokončení základního vzdělání navštěvoval obchodní střední školu ve stejném městě a nakonec nastoupil na vysokou školu v Avile.


Jako mnoho jiných mladých mužů byl uchvácen letectvím, 30. března 1925 se zapsal do pilotního kurzu v Albacete, čímž začala jeho věhlasná letecká kariéra. Po dokončení pilotního kurzu se de Haya s nadšením vrhal na další letecké disciplíny – v létě 1926 získal pilotní diplom pro hydroplány, zapsal se do kurzu radistů, parašutismu a leteckých mechaniků, kde studoval konstrukci letadel.


Brzy se však začal specializovat na létání v noci. Hayův obrovský zájem o let podle přístrojů, se projevil v září roku 1927 kdy provedl okružní let kolem Španělska (částečně ve dne a částečně v noci) na letounu de Havilland DH-9. Během nočních etap využíval k navigaci rádiového zaměřování. Jeho zájem o problematiku letu bez vidu jej nakonec přivedl na myšlenku zkonstruovat nové navigační přístroje, které by let v noci usnadňovaly. Nechal si patentovat několik podobných přístrojů, z nichž bezpochyby nejznámější a nejdůležitější byl dodnes používaný umělý horizont, též známý jako gyrohorizont.


De Haya ovšem pokračoval také v létání. Roku 1928 vykonal na letounu Avro Avian okružní let kolem Evropy, během kterého navštívil většinu evropských metropolí včetně Prahy. Cestou urazil 9 000 km.


Roku 1930 na stroji Breguet XIX překonal tři světové rekordy, které do té doby drželi francouzští letci:
- Světový rekord v rychlosti na trati 5 000 km –průměrná rychlost 208,159 km/h
- Světový rychlostní rekord na trati 2 000 km - průměrná rychlost 220,458 km/h.
- Světový rychlostní rekord na trati 2 000 km s 500 kg komerčního nákladu - průměrná rychlost 220,458 km/h (na jednom letu byly zaznamenány dva oddělené rekordy).


V letech 1930 a 1932 také získal National Harmon Trophy (Národní Harmonovu trofej), na kterou byl nominován jakožto nejvýznamnější španělský letec. Roku 1931 vykonal let bez mezipřistání let ze Seville do města Bata (dnešní Rovníková Guinea). Let trval 27 hodin a Haya při něm urazil vzdálenost 4 500 km.


V okamžiku vypuknutí španělské občanské války 20. 7. 1936 byl Haya španělským letcem s největším množstvím nalétaných hodin. Haya se přidal k frankistům, avšak musel řešit neobvyklou situaci, protože v době vypuknutí války se nacházel s rodinou v Malaze (v republikánské zóně), a jeho žena právě porodila dvojčata. Haya se na palubě nákladní lodi "Navemar" dostal z Malagy a poblíž města Chipiona skočil do moře a doplaval na břeh. Jeho manželka s dětmi byla později prostřednictvím Červeného kříže vyměněna za maďarského novináře Arthura Koestlera (komunista, zatčený frankisty pro špionáž a odsouzený k smrti). Haya jej osobně letadlem dopravil do Algeciras, zatímco jeho manželka současně přiletěla jiným letadlem do Gibraltaru.


Ve službě Haya působil zejména jako dopravní pilot. Byl také osobním pilotem generála Franca. Nejslavnějším jeho činem bylo dodávání zásob obležené posádce v Bazilice Nanebevzetí Panny Marie (Santuario de Nuestra Senora de la Cabeza) v horách 32 km severně od Andújaru. V bazilice našlo útočiště asi 165 obránců se svými rodinami a civilisty z okolí, celkem asi 1 200. Obléhání trvalo od září 1936 do května 1937. Frankistické letectvo se rozhodlo zásobovat obležené za pomoci letadel.


Jedním z dobrovolníků, kteří se přihlásili k plnění nebezpečného úkolu, byl jak jinak právě de Haya. Na různých letounech (DC-2, Savoia, Junkers) vykonal celkem 86 letů s celkovým náletem 144 hodin a 23 minut, přičemž 95 % těchto letů proběhlo bez doprovodu a 70 % v noci. Někdy bylo nasazení enormní, protože bylo třeba vyrovnávat propady v zásobování způsobené špatným neletovým počasím; byly dny, kde de Haya vykonal i 4 lety za noc. Přitom bylo třeba překonávat protiletadlovou obranu republikánů, takže jednou si kupříkladu de Haya přivezl v letounu 40 zásahů a jindy zase otvor o průměru 57 cm.


Balíky s potravinami a dalšími zásobami se shazovaly přivázané k živým krůtám (!), které tak plnily dvojí funkci – jednak brzdily pád materiálu a navíc po dopadu sloužily jako zdroj masa pro obránce.


De Haya tyto zásobovací lety ukončil v únoru a za svoji odvahu a nasazení byl vyznamenán nejvyšším vyznamenáním, křížem Řádu Sv. Ferdinanda.

Dne 20. února 1938, den poté, co pohřbil svoji matku, byl kapitán Carlos de Haya převelen ke stíhací skupině Asso di Bastoni, létající na Fiatech CR 32. Hned následujícího dne večer se účastnil boje s letouny I-15 Chato 2. letky republikánského letectva. Během souboje se srazil s dvouplošníkem, který pilotoval nadporučík Vinals Guarro. Tomu se podařilo s poškozeným strojem v pořádku vrátit na základnu, zatímco de Haya se zřítil a zahynul v troskách svého stroje.


Někdy bývá jako pilot, jenž se srazil s de Hayou, udáván Manuel Orozco Rovira, avšak ten téhož dne taranoval Bf 109. Tak nebo tak, je faktem, že i republikánští piloti byli zprávou o de Hayově smrti zdrceni – řada z nich pod jeho vedením začínala s létáním, de Haya byl jejich vzorem. Pro Španělsko byla smrt velkou ztrátou.



Zdroje:
es.wikipedia.org
http://www.carlosdehaya.com
www.revistaentremedicos.com
URL : https://www.valka.cz/Haya-Gonzalez-de-Ubieta-Carlos-de-t128887#434910 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více