Bojové stroje - F-15 Eagle

Autor: Z1 Televize 🕔︎︎ 👁︎ 12.379

Jeden letoun se do historie vojenského letectva zapsal mimořádnými výkony.Do výšky Mount Everestu vystoupá během 60 sekund.Dokáže vymanévrovat kteréhokoli protivníka. Drží jeden neuvěřitelný rekord – za třicet let aktivní služby, má na kontě více než 100 sestřelených nepřátelských letadel, bez jediné vlastní ztráty.

Po válce ve Vietnamu velení amerického letectva se rozhodlo, že potřebuje stíhačku pro manévrové souboje – letadlo, které dokáže vybojovat vzdušnou nadvládu na kterémkoli válčišti. V rámci projektu experimentální stíhačky FX bylo zpracováno kolem pětiset studií – ale žádná z nich na velení letectva neudělala dojem.

Reklama

Letectvo nutně potřebovalo znovu získat převahu v leteckých technologiích. Nečekaný pokrok dosažený v Sovětském svazu ukazoval, že situace je vážná. Na letecké přehlídce v Moskvě byl v roce 1967 předveden sovětský stíhací letoun nové generace – MiG-25. V následujících letech sovětská stíhačka překonala několik světových rychlostních rekordů. Američané museli postavit letoun, který by sovětský MiG překonal.

Američtí konstruktéři se museli vrátit zpět k rýsovacím prknům. Potřebovali však někoho, kdo stíhacím letounům skutečně rozumí. Někoho, kdo má bojové zkušenosti a dostatečné technické znalosti. Nakonec ho našli. Bojové zkušenosti získal během války v Koreji, ale skutečné jméno si vybudoval, když sestavil taktiku vzdušného boje pro výcvikové středisko Top Gun, na letecké základně Nellis. Jmenoval se major John Boyd.

Majora Boyda požádali, aby posoudil všechny existující návrhy na stíhačku FX – předběžné plány na to, jak by mohl vypadat nový letoun amerického letectva. Boyd dva týdny zkoumal návrhy. Když se ho plukovník zeptal: „Tak, co si o našich návrzích myslíte? Odkud bysme měli začít?“ tak odpověděl: "Všechno bych to vyhodil a začal znovu.“

Reklama

John Boydd sestavil revoluční specifikace na výkony nové stíhačky FX. Nabídku na realizaci projektu dostaly tři firmy. Každá měla 9 měsíců na předložení konečného návrhu. V roce 1969 byl vyhlášen vítěz soutěže. Zakázku na výrobu nové stíhačky dostala firma McDonnel Douglas Corporation. Konstrukční práce na letounu zabraly firmě tři roky a stály 2,5 milionu dolarů. 26. července 1972 byl na továrním letišti v Sen Lui (St. Louis) proveden slavnostní roll-out letounu F-15 Eagle – česky Orel.

F-15 Eagle nakonec svými výkony překonal všechny své protivníky, což potvrzuje rekordní počet 104 sestřelů, bez jediné vlastní ztráty.Kromě stíhací verze se osvědčil i jako stíhací bombardér, který se po odhození pum dokáže postarat sám o sebe. F-15 má na svém kontě má i sestřely letounu, který byl jednou z příčin vývoje MiG-25. Sám je natolik odolný, že se dokáže vrátit na základnu s neuvěřitelnými poškozeními.

Více zde: F-15 Eagle

Nyní živě i na webu

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více