Bojové stroje - B-52 BUFF

Autor: Z1 Televize 🕔︎︎ 👁︎ 14.907

Více než půl století brázdí oblohu obří letoun. Typ, který svrhl větší množství konvenčních bomb, než kterýkoli jiný bombardér světa …Původně měl shazovat jaderné bomby, dnas jsou hlavní výzbrojí řízené střely a munice s přesným navedením.Když chtějí Spojené státy udeřit na nepřítele, vyšlou těžké bombardéry Boeing B-52 Stratofortress, kterému osádky říkají BUFF (Big Ugly fat Fella).

Po šesti letech válečného běsnění nastal mír. Ale na obzoru už se rýsovaly známky dalšího konfliktu … tentokrát představoval válečnou hrozbu Sovětský svaz. Spojené státy se začaly připravovat na válku s východním blokem. 21. března 1946 bylo vytvořeno velitelství strategických vzdušných sil – SAC. Ale Spojené státy neměly letoun, který by byl schopný provádět údery ve strategickém měřítku.

Reklama

Firma Boeing, vědomá si tohoto nedostatku, měla rozpracované různé studie bombardérů s dlouhým doletem. Od vrtulových letounů s přímým křídlem, po proudové stroje s šípovitými nosnými plochami.21. října 1948 se s inženýry firmy Boeing setkal plukovník Henry „Pete“ Warden z Wright Air Development Centre. Inženýři přijeli s hromadou dokumentů a studií. Wordna však zajímalo jen řešení s proudovými motory, ostatním návrhům nevěnoval příliš pozornosti. Místo papírů chtěl vidět prototyp. Plány prototypu chtěl mít na stole, co nejrychleji. Konstruktéři dostali dva dny.

Zárodek slavné B-52 vznikl ve skromných podmínkách apartmá hotelu Van Cleve, na předměstí Dayton v Ohio. Během víkendu začal letoun získávat konečnou podobu. Měl mít osm motorů Pret end Whitny (Pratt and Whittney) sdružených po dvojicích ve společných gondolách, zavěšených na pylonech pod křídly. Předpokládaná maximální rychlost měla být 860 kilometrů za hodinu, nosnost - 11 tun bomb a dolet - 8500 kilometrů. Zcela nové šípovité křídlo mělo mít rozpětí 56 metrů.

V pondělí ráno předvedli výsledky své práce plukovníku Warndenovi. Ten byl s návrhem proudového letounu spokojen a požádal konstruktéry, aby projekt dále rozpracovali. Na potvrzení objednávky se čekalo celé tři měsíce. V lednu 1949 byla v Seattle zahájena výroba makety a následně i dvou prototypů. V roce 1955 byl nový B-52 představen veřejnosti a zařazen do výzbroje.

Reklama

Během studené války považovali američtí stratégové za největší hrozbu nečekaný jaderný úder ze strany Sovětského svazu. Z toho důvodu bylo nepřetržitě ve vzduchu 12 B-52 vyzbrojených jadernými bombami – 365 dní v roce 24 hodin denně. Plán nesl název Operace Chrome Dome. V rámci operace Chrome Dome létaly B-52 po třech hlavních trasách.Každá hlídková trasa byla navržena tak, aby se bombardéry dostaly nad nejcitlivější cíle na území Sovětského svazu nanejvýš po dvou hodinách letu.

V březnu 1965 došlo k eskalaci konfliktu ve Vietnamu. Prezident Johnson povolil zahájení operace Rolling Thunder – bombardovací ofenzívy proti Severnímu Vietnamu. Bombardéry B-52 byly opět v první linii. Ale pro plnění nových úkolů musely být úpraveny. B-52D prošla modifikací Big Belly. Dostala vnější a vnitřní závěsníky, které umožňovaly podvěšení 108-mi bomb ráže 250 kilogramů.

Současné plány předpokládají, že B-52 vydrží ve výzbroji až do roku 2045 … to je bezmála sto let v aktivní službě. Tomuto rekordu se žádný jiný letoun ani nepřibližuje.

Reklama

Více zde: B-52 Stratofortress

Nyní živě i na webu

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více