Bojové stroje - B-26 Marauder

Autor : 🕔16.09.2010 📕5.207

Měl pestrou historii. Zpočátku ho provázela velmi špatná pověst, … že není bezpečný a že se s ním nedá létat. Úvodní zkušenosti byly tak špatné, že si vysloužilvysloužil nelichotivou přezdívku The Widowmaker - výrobce vdov. Po úpravách se z něho stal jeden z nejúčinnějších středních bombardérů. Přesto se své nelichotivé nálepky nikdy nezbavil - šlo o Martin B-26 Marauder.

V březnu 1939 byla v USA narychlo vypsaná soutěž na nové rychlé a dobře vyzbrojené letouny.Generalita a velení letectva požadovalo střední bombardér, který bude tak rychlý, že nebude potřebovat stíhací doprovod a dokáže odrazit případné útoky nepřátelských stíhaček.Nejdůležitější bylo, aby mohl jít nový bombardér co nejrychleji do výroby.

Po čtyřech měsících byly vyhlášeny výsledky soutěže. Vítězem se stal revoluční dvoumotorový střední bombardér navržený firmou Glenn L. Martin Company. Letoun navrhla skupina mladých konstruktérů vedená 26-ti letým leteckým inženýrem Payton M. Magruderem. Magruder navrhl aerodynamicky čistý letoun se silnou výzbrojí, vybavený všemi posledními technickými novinkami. Kvůli dosažení maximální rychlosti měl křídla s malým rozpětím.

Bombardér dosahoval maximální rychlosti 300 mil za hodinu, což je 480 kilometrů za hodinu. V důsledku vývoje událostí v Evropě se letecký sbor americké armády (USAAC) ocitl v časové tísni. Potřeboval co nejrychleji přezbrojit. Proto se odhodlal k neobvyklému kroku. Odsouhlasil firmě Mártyn výrobu bombardéru rovnou z rýsovacího prkna … bez stavby a zalétání prototypu.Tento postup se stal do budoucna zdrojem četných obtíží.

V únoru 1942 prošel Martin B-26 v Tichomoří křest ohněm. Byl to nejmodernější střední bombardér na světě, ale jeho první bojové operace pronásledovala jedna nehoda za druhou. Noví narychlo vycvičení piloti ho považovali za nebezpečný, na čemž se stejnou měrou podílelo vysoké plošné zatížení a jejich malé zkušenosti.

Že bombardér není nebezpečný předváděl genrál James Doolittle, velitel legendárního náletu na Tokio. Předváděl přistání na jeden motor, dělal nad letištěm sérii ostrých manévrů. Aby se předešlo dalším haváriím nebezpečně přetíženého letounu, vybavil ho výrobce výkonnějšími motory a navíc zvětšil rozpětí křídel o 90 centimetrů. Díky tomu se zlepšily letové vlastnosti bombardéru, především při vzletu a přistání. Kromě toho Důlitl navrhl nové výcvikové osnovy pro piloty i pozemní personál.

Během spojenecké invaze do Itálie se letouny Martin B-26 Marauder se zapsaly do historie účastí na jedné z nejznámějších, ale také nejkontroverznějších akcí druhé světové války – Bitvy o Monte Cassino. Po invazi do zápední Evropy poskytovaly přímou leteckou podporu invazním jednotkám. Jejich úkolem bylo oslabit nepřátelskou obranu a podílet se na předinvazním bombardování. Sehrály klíčovou úlohu při likvidaci transportů německých jednotek, komunikačních uzlů a obranných postavení.

Po skončení války, na podzim 1945, bylo přibližně 500 Marauderů v Německu sešrotováno. Shromážděný hliník posloužil při obnově zničeného německého kovozpracujícího průmyslu. Dobrý letoun odešel ze služby bez poct, i když by si je beze sporu zasloužil.

Více zde: Martin B-26 Marauder

Nyní žívě i na webu

 

 

 

 

 

 

 

Autor : 🕔16.09.2010 📕5.207

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago