Bojové stroje - F4U Corsair

Autor: Z1 Televize 🕔︎︎ 👁︎ 19.574

Lomená křídla a dlouhá příď tvořily nezaměnitelnou siluetu palubní stíhačky F4U Corsair, amerického námořnictva. Byla to jedna z nejrychlejších vrtulových stíhaček. Corsairy si vybojovaly pověst univerzálního letounu - nebezpečné stíhačky i stíhacího bombardéru, v době, kdy se americká námořní pěchota probojovávala Tichomořím.Japonci mu říkali - hvízdající smrt.

Japonská invaze do Číny znamenala zvrat v celém Tichomoří. Spojené státy musely urychleně přehodnotit schopnosti vlastní obrany. V roce 1938 vypsalo námořnictvo soutěž na dodávku nových typů rychlých, výškových stíhaček, schopných operovat z palub letadlových lodí. Vítězem se stal Vought XF4U-1 Corsair, který 29. května 1940 provedl první zkušební vzlet. V říjnu se mu podařilo překonat magickou hranici 400 mil za hodinu, tedy 640 kilometrů za hodinu. Ve své době byl nejrychlejší jednomotorovou stíhačkou.

Reklama

V září 1942 byly zahájené první letové zkoušky na palubě letadlové lodi. Ale výsledky očekávání námořnictva nenaplnily.Na čelní štítek cákal olej unikající z motoru a dlouhá příď omezovala při přiblížení výhled na přistávací palubu.Letoun odskakoval. Při odskoku se brzdící lano často vysmeklo z háku. Šťastnějším pilotům se podařilo znovu vzlétnout, zopakovat okruh a přistát. Ale mnozí druhou šanci nedostali.

Po sérii zkušebních letů námořnictvo věc uzavřelo s tím, že nový letoun je pro palubní službu nevhodný. Corsairy dostaly jednotky námořní pěchoty. Corsairy  byly poprvé bojově nasazeny v únoru 1943 a velmi brzy prokázaly svou převahu v leteckých soubojích. Osud se k do té doby neporazitelným Japoncům obrátil zády.

Jednou z nejúspěšnějších jednotek byla stíhací peruť námořní pěchoty VMF-214, pod rozhodným velením majora Grega "Pappy" Boyingtona. Vědělo se o něm, že umí pít stejně dobře, jako bojovat … a že se moc nestará o předpisy. Ve svých třiceti letech připadal pilotům perutě starý. Když sestavil peruť, začali mu říkat Pappy – taťka.

Bylo to britské námořní letectvo, které správně odhadlo potenciál Corsairů a dokázalo se vypořádat s většinu jeho počátečních nedostatků. Pomohli Američanům vrátit Corsairy na paluby letadlových lodí. V lednu 1945, osm měsíců po tom, co Britové zvládli techniku palubního provozu Corsairů, je na moře poslali i Američané. Na jaře roku 1945 se staly nejhrozivější japonskou zbraní sebevražedné útoky pilotů kamikaze.

Reklama

6. srpna 1945 byla svržena první jaderná bomba na Hirošimu. Když druhá bomba zničila Nagasaki, Japonci se konečně vzdali. Začala éra jaderných zbraní a proudových letadel. Corsairy představovaly vrchol konstrukce vrtulových letadel. Přes mnoho nezdarů se osvědčily jako výborné stíhačky a účinné stíhací bombardéry.

 

Více zde: F4U Corsair

 

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více