Potopení křižníku Königsberg

Autor: Radim Chrást / Radim.ch 🕔︎︎ 👁︎ 43.181

Dne 9. dubna 1940 v 5.15 hodin byla zahájena německá operace Weserübung. Cílem této operace bylo obsazení Norska a Dánska. Německo vyslalo do operace celkem 11 invazních skupin.

Součástí III. invazní skupiny mířící k přístavnímu městu Bergen byl také lehký křižník Königsberg.

Reklama

Bergen je druhé největší norské město, leží na jihozápadním pobřeží a je také známé jako brána k fjordům Norska. Jednalo se velmi významné strategické místo pro invazi na území Norska.

Lehký křižník Königsberg byl postaven loděnicí Reichsmarinewerft Wilhelmshaven a spuštěn na vodu 26. března 1927. Zařazen do služby byl 17. dubna 1929.

Technická data křižníku

délka celková 174 metrů
délka na vodorysce 169 metrů
šířka 15,2 metrů
ponor 5,4 metrů
výtlak standardní 6000 tun
výtlak plný 7700 metrů
pohon 2 šrouby
výkon strojovny 68 200 HP
rychlost 32 uzlů
výzbroj 9 děl 150 mm (3x3)
6 děl 88 mm
8 děl 37 mm
8 děl 20 mm
12 torpédometů 533 mm
2 hydroplány
Posádka 21 důstojníků a 493 mužů

Kapitánem lodi byl od září 1939 námořní kapitán Heinrich Ruhfus (14. 4. 1895 – 26. 5. 1955)

Königsberg

Skupina invazních lodí vyplula ze svých přístavů již ve dnech 6.–8. dubna a přibližovala se k cílům svého určení. Skupině III. velel kontraadmirál Hubert Schmundt, skupina byla složená z lodí lehkých křižníků Köln a Königsberg, dělostřelecké školní lodě Bremze a torpédovek Leopard a Wolf, 1. flotilou rychlých člunů s 5 jednotkami a doprovodnou lodí Carl Peters, dále byly součástí skupiny 3 transportní lodě s 1 900 vojáky 69. pěší divize určené k invazi na pevninu.

9. dubna 1940 brzy ráno lodě zahájily útok, na přístupech k Bergenu úspěšně použily lsti, vydávajíce se za anglické lodě. Před rozbřeskem se část 69. pěší divize vylodila v týlu norských posádek na pobřeží Byfjordu. Přitom však byl dělostřelbou pozemních baterií ráže 210 mm lehce poškozen křižník Königsberg (utrpěl 3 zásahy), školní dělostřelecká loď Bremse (1 zásah) a doprovodná loď rychlých člunů Carl Peters. Ale již v 9 hodin ráno byl Bergen obsazen.

Lodě invazní skupiny včetně poškozených zůstaly v přístavišti u Bergenu.

Po zahájení invazní operace reagovala Velká Británie vysláním svých lodí k pobřeží Norska a také bombardovacích letadel z Orknejských ostrovů.

Reklama

Velitelství RAF začalo vysílat svoje dostupné bombardovací stroje k náletům na invazní plavidla.

Večer 9. dubna 1940 napadlo 24 těžkých bombardérů přístav v Bergenu, jediným výsledkem ovšem bylo pouze zničení jednoho německého letounu.

Další nálet byl proveden následujícího dne ráno v 7.00 hodin. Ze základny Hatston na Orknejských ostrovech vzlétlo pět strojů z 800. squadrony a jedenáct z 803. squadrony FAA, skupině velel poručík William Paulet Lucy, DSO. Poručík Lucy z 803. sq. padl dne 14. 5. 1940 při vzdušném souboji s He 111 ve věku 29 let.

Nálet na německé invazní lodě byl proveden na námořních střemhlavých bombardérech Blackburn Skua.

Technická data

Blackburn Skua Mk. II
Motor Bristol Perseus XII. Max. startovací výkon 830 koní
Rozpětí 14,07 m
Délka 10, 84 m
Výška 4,32 m
Nosná plocha 28,98 m2
Prázdná hmotnost 2493 kg
Vzletová hmotnost 3733 kg
Maximální rychlost v 2040 m 362 km/h
Maximální rychlost u země 328 km/h
Cestovní rychlost 232 km/h
Maximální rychlost ve střemhlavém letu 407 km/h
Maximální stoupavoust v 1830 m 4,72 m/sec
Operační dostup 5820 m
Vytrvalost 4,5 hod
Výzbroj 4x7,7 mm kulomety Browing v křídle (volně pálící)
1x7,7 mm kulomet Lewis v zadním střelišti
1x227 kg puma na trupovém závěsu nebo 8x13,6 kg pumy pod křídly
Posádka 2 - pilot a navigátor obsluhující pohyblivý kulomet

Bombardéry byly zařazeny do služby v roce 1938, pro svoji nízkou rychlost a technologickou zastaralost je však již v roce 1941 postupně stažen z aktivní služby.


Blackburn Skua

K náletu vylétlo celkem 16 letadel, do cíle dorazilo pouze 15 strojů. V 8.05 bombardéry zaútočily na německý lehký křižník Königsberg stojící u přístavního mola. Loď byla zasažena třemi pumami o váze 500 liber a další dvě 225 kg pumy jen těsně minuly — jejich tlakové vlny ovšem prorazily trup lodi. Křižník se potopil o necelé tři hodiny později po výbuchu skladu skladiště munice. Zabito bylo 18 námořníků, dalších 24 utrpělo zranění. Kapitán lodi se zachránil.

Reklama


Loď po napadení bombardéry.

V červenci 1942 byla potopená loď vyzdvižena a sešrotována.

Zdroj:
https://www.warshipsww2.eu/shipsplus.php?language=&id=21087
https://www.fronta.cz/operace-weserubung
https://www.fronta.cz/kalendar/potopeni-krizniku-konigsberg
https://www.valka.cz/viewtopic.php/p/329103#329103
https://www.military.cz/british/air/war/fighter/skua/skua.htm
https://panzernet.net/php/index.php?topic=1072.0

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více